Synpunkter: admin och moderatorer

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Har läst annat inlägg där saker dyker upp som inte borde synas då det finns dolda forum att använda. Ett fall där jag anser att moderatorerna har misskött sig.

Se http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.ph ... 224#p17224

Att som svar uppmana någon att ändra är första felet :/

Att sedan som moderator öppet ifrågasätta den uppmaningen är andra :mad:

Att som moderator ange ord och formuleringar som kan anses som stötande är tredje och mest onödiga :(

Att sedan efter att ni konfererat moderatorer emellan fortfarande öppet som svar uppmana en andra gång att ändra är att gå lite väl långt. (det var fjärde) Det har helatiden funnits möjligheter att kontakata varandra privat. :(

Anser att detta kunde ha skötts på ett snyggare sätt utan att tråden tappat sitt fokus som nu skedde. :|

Självklart finns det meningskiljaktigheter men de behöver inte venteleras så tydligt tack.
Om det nu finns behov av att ändra något av detta jag skrivit här, så förväntar jag mig att detta görs direkt eller/och det skickas ett privat meddelande om detta.

Henke - Admin och moderator på andra forum
forumanvändare på ubuntu-se.org
marwal

Inlägg av marwal »

Håller med dig helt och fullt och beklagar min roll i det inträffade. Det ska inte upprepas.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

jag vill börja med att säga att jag också beklagar hur tråden utvecklades... jag ska även fösöka försvara mitt agerande så gott det går.
Att som svar uppmana någon att ändra är första felet
Detta har ledningen för forumet (alltså administratörer och moderatorer) har kommit överens att det är denna procedur som ska gälla då det ger ett tydligt tecken till andra användare vad vi tycker är okej och inte okej på forumet... Jag är inte rätt person att svara på om tillvägagång sättet är bra eller dåligt, men jag anser att man borde kunna ta en vänlig tillsägelse...

Att som moderator ange ord och formuleringar som kan anses som stötande är tredje och mest onödiga
Detta kan jag till viss del hålla med om, men själva tankegången var att andra medlemmar skulle veta exakt vad det handlade om och således undvika utrycket, utan att utrycket ingick i en beskrivande mening...

Att sedan efter att ni konfererat moderatorer emellan fortfarande öppet som svar uppmana en andra gång att ändra är att gå lite väl långt. (det var fjärde) Det har helatiden funnits möjligheter att kontakata varandra privat.
Jag håller med, det skötte jag inte så snyggt som jag borde!

Jag är tacksam över att du faktiskt tagit dig tid att skapa denna tråd... det är utvecklande för mig som moderator att veta vad jag gör fel... Jag är absolut inte sen att ta åt mig konkret kritik som är berättigad ;)

MVH Chippen Råttnos
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det vanligaste hittils när vi moderatorer påträffat saker vi inte anser vara lämpliga (i enlighet med reglerna) är att vi redigerat och postat en kommentar till redigeringen i tråden.

Vi har haft detta uppe till diskussion för en tid sedan i moderatorforumet men har inte ännu valt att ha en policy i frågan.

Teknikerna i fråga bör vara:
¤ Redigera och anonymt meddela skribenten
¤ Redigera och posta en kommentar till redigeringen
¤ I ett inlägg be skribenten att själv ändra.

Vad en medlem på forumet föredrar tror jag är helt individuellt och att det är svårt att säga att vald teknik är rätt eller fel..

Och som Råch skriver: Tack för kritiken :)
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Inlägg av Martin Olsson »

Det är trevligt att se att det är inte bara jag som är förbannad över den klumpiga modereringen ifråga. :)

Moderatorns uppgift är först och främst att se att poster placeras på rätt ställe, att ett vårdat språk förs, att eliminera personliga påhopp.
Moderatorn skall också veta att Sverige är ett långsträckt land med olika språkbruk, humor och kultur.
Moderatorn måste ha en ganska stor tolerans och agera där det verkligen behövs, annars kan förtroendet förloras för moderatorn.

Jag kommer ihåg mitt första uppdrag som moderator. Stolt i hågen lekte man stilpolis, ändra och modererade hej vilt, tills jag fick förklarat för mig att en av de jag modererat hårdast var dyslektiker. :rolleyes:

Mitt förslag är följande: Jag föreslår att tråden som eskalerade raderas. Den kommer ingen till gagn, framför allt inte de som varit i forumet innan och möts av denna kalabalik. Jag tycker också att admin och moderatorer samlas och beslutar vilken modereringsnivå som skall hållas och ger oss medlemmar riktlinjer om detta.

Om ingen invänder, kommer jag att vara kvar på forumet. Jag kommer definitivt inte att dela med mig av min humor, då det tydligen inte uppskattas av vissa moderatorer, utan att hålla en mycket mycket torr framtoning i mina inlägg.
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Okänd

Inlägg av Okänd »

Martin O skrev:Om ingen invänder, kommer jag att vara kvar på forumet. Jag kommer definitivt inte att dela med mig av min humor, då det tydligen inte uppskattas av vissa moderatorer, utan att hålla en mycket mycket torr framtoning i mina inlägg.
Men det du skrev nu tycker jag var ganska kul :)

Två kommentarer:
Vi har som policy att bara radera en tråd i nödfall.
Dessa är riktlinjerna för besökare:
- Gör bara sådant mot andra som du skulle vilja att andra gjorde mot dig.
- Håll god ton och visa alltid andra respekt.
- Tänk först, skriv sedan.
Vi har en del mer specifika riktlinjer för moderatorer. När något hamnar i gränslandet är det upp till moderatorn att avgöra för att sedan posta ordet i moderatorforumet så vi med tiden förhoppningsvis kan arbeta fram en policy även här.

Vad gäller stavfel korrigeras de enbart i rubriken eller möjligtvis om det är något i texten som är viktigt för förståelsen (tex om ett programnamn vid en rekommendation är felstavat)
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Dessa är riktlinjerna för besökare:
Gäller det bara besökare? -Inte moderatorer? :o
** Ubuntu user #8998 **
Okänd

Inlägg av Okänd »

Martin O skrev:Dessa är riktlinjerna för besökare:
Gäller det bara besökare? -Inte moderatorer? :o
Hej

Moderatorer och admins besöker också detta forum, så det gäller alla.
Självklart är alla moderatorer trevliga och har som mål att agera så snyggt det nånsin går.
Alla moderatorer sköter sig kanonbra, och ja, reglerna gäller för ALLA.

Micke
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

Jag hade tänkt skriva lite i forumförbättrings-tråden om det här med moderering, något som faktiskt inte varit ett problem förrän nyligen, men det passar bättre här.

Om någon har ändrat i ens inlägg, möjligtvis med en liten redigerings-kommentar om varför redigeringen skedde, så är det synligt nog för den som skrivit inlägget. Det behövs definitivt inte att moderatorerna dessutom öppet står med pekpinne och säger "du har varit olydig".
Det syns även för andra genom vad som inte sägs, dvs avsaknaden av pekpinnar (men oxå avsaknaden av "fula" ord, som ju är bortredigerade).
Pekpinnarna är helt enkelt skämmiga för den som blir utsatt, det är inte "en vänlig tillsägelse".

Sebastian:
[quote="sebastean"][quote="Martin O"]Om ingen invänder, kommer jag att vara kvar på forumet. Jag kommer definitivt inte att dela med mig av min humor, då det tydligen inte uppskattas av vissa moderatorer, utan att hålla en mycket mycket torr framtoning i mina inlägg.[/quote]
Men det du skrev nu tycker jag var ganska kul :)[/quote]
Det här tolkade jag som ett riktigt elakt påhopp. Det verkar som om du säger att hans humor inte var kul, men att han kände sig oönskad, det var däremot riktigt lustigt?
Snälla säg att jag tolkade fel

och Micke:
[quote="No1Viking"]Självklart är alla moderatorer trevliga[/quote]
Uppenbarligen har några moderatorer betett sig på ett sätt som inte uppfattats som trevligt, annars hade det väl inte blivit en sån här diskussion?

//
Niklas Bolmdahl
lärar-student
forum-admin för KSM A3 Malmö Högskola
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Okänd

Inlägg av Okänd »

dacovale: Min kommentar till Martin O var helt tänkt som en komplimang för att jag tyckte att han kunde vara rolig utan att använda ord han tidigare gjorde och var kanske också en sorts bekräfelse på att vi alla har olika humor om uttryckssättet för något som egentligen var allvarligt nu inte var menat att vara lite småkul. Om Martin O tog min kommentar som otrevlig vill jag ta tillbaka den och be om ursäkt.

Angående om hans humor var kul eller inte tycker jag mig inte har uttalat mig om på något sett, vilket heller inte borde vara relevant för sammanhanget då moderering aldrig sker på basis av om någonting var kul eller inte.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tycker reaktionerna varit positiva och förhoppningsvis lett till eftertanke och insikt. Det är inte lätt att moderera i alla lägen. Att ha en tydlig ansvarsindelning mellan moderatorer är av stor vikt och jag tycker mig kunna se detta på forumet. PunBB har kanske inte alla fina tekniska hjälpmedel för moderering. Hoppas det blir bättre med det nya forum som jobbas på. om det nu är SMF så är jag övertygad om att det blir lättare.
Jag ser inget fel i att moderera ett inlägg utan att meddela den som skrivit det om man bara lämnar en rad om att meddelandet varit föremål för moderering plus en signatur från vem som gjort detta. Vi måste utgå från att det görs av en bra anledning.

ps
Såg att ni har lagt upp SMF men lämna inte install.php uppe allt för länge på server...
se till att fixa behörigheterna på dessa filer så installationen blir klar.
attachments
Packages
Packages/installed.list
Smileys
Themes
agreement.txt
Settings.php
Settings_bak.php

ds
Okänd

Inlägg av Okänd »

För att klargöra några saker och jag kommer att svamla var så säker ;) :

Ubuntu Sverige har existerat en kort tid. Man kan tänka sig att denna tid är lång inom internet och övrig IT men på internet kan det ta en evighet att bli “upptäckt" . Ubuntu Sverige startades som de flesta andra av liknande företelser av idealister varav de flesta har lämnat det synliga och även definitiva deltagandet i forumet. Det hör till sakens natur, lika mycket som att i början man tar de bästa för tillfället (och det “för tillfället" bevarar sin aktualitet för all framtid) som ska vara med och påverka handbegripligen i Ubuntu Sveriges forum dvs. oss moderatorer. Det krävs inte hos oss att man har erfarenhet om moderering, själva tekniken om hur ett forum sköts eller kunskap om själva tekniken som i detta fall är operativsystemet Ubuntu utan att man kan ses som en aktiv medlem inom den idén forumet står för. Jag hoppas att alla forum delar den åsikten. Vad Ubuntu står för hoppas jag att alla vet annars står det på vår första sida.

Vi alla ser att forumet växer och det växer exponentiellt för närvarande, vilket betyder accelererande och där är vi i i krönet av en sving uppåt. Det betyder i praktiken att utmaningar för moderatorer ökar likadant. Vi har precis fått nya Riktlinjer i forumet som än så länge kallas för Regler i den oranga titelraden ovanför. Vi håller också på att byta forum(maskinen?) och förmodligen då kommer vi att se Riktlinjer med sitt eget namn. Och ja, nu ska ni bara hålla med om att riktlinjer låter bättre än regler. De är ändå lika kraftfulla. I diskussion angående dessa riktlinjer kom vi överens om att behålla bestämmanderätten hos en moderator för forumavdelningen tills den ständigt pågående utvecklingen ser till att nya sätt att moderera behövs. Det nya sättet är öppet för oss alla som är medlemmar i forumet, välkommen till mötet Lör 4/11 kl 18.00 på IRC.

Ett specifik fall angående ordet “missfoster" : jag själv accepterade ordet men efter att ha läst moderatorns argumentation varför han tycker att ordet passar inte till forumet och med tanke på att vad Ubuntu egentligen betyder: “Ubuntu – mänskligt för alla" är jag beredd att stödja hans åsikt i det fallet. Hittills har åsikter inom moderering varit många och jag lärt mig att många av dem är rätt. Den gamla sanningen dyker dock upp allt oftare att “hur jag än vänder mig så har jag arschlet bak" . Jag förstod faktiskt att det finns människor som kan ta illa upp av det ordet. Ordet “negerbollar" är tydligen inte uppskattat i landet, varför ska “missfoster" vara tillåtet? Bara för att den finns på internet? Det tycker inte jag, internet är inte mer än vad vi är, vad vi gör den till.

Sett på lite längre perspektiv: Ubuntus huvudsakliga mål är att ge “tredje världen" en möjlighet till ett mer ekonomisk alternativ till Microsoft. Linuxbaserade operativsystem är populära inom “tredje världen" , Asien etc. ingen mer nämnd men ingen fingerpekad heller. Hur ser det ut om tio år? Hur ser det ut om tjugo år? Jag tror att omvärldens datorkunskap kör över den “västerländska civilisationen" . När jag var ung skulle jag ha ropat hurra för detta men idag, med barn känner jag ansvar lite närmare min egen navel. Historien har visat att världen mår inte bra av att få bågen tippat åt andra hållet. Det är bättre att söka jämvikt precis som i fysikens värld (eller var det kemin, med dessa gaser?) Linuxbaserade operativsystem och OpenSource-friheten kommer att ta över världen, förhoppningsvis. Förhoppningsvis kommer vi att behålla motvikten, konkurrensen, annars sluta Linux att utvecklas.

Idag igen: Vi, dagens moderatorer, strävar efter att behålla den “goda andan" och attityden i Ubuntu Sveriges forum och vart vi landar med “vår" projekt beror helt på oss, medlemmar. Ja, alla vi som är medlemmar i Ubuntu Sverige. Hur det kommer att sluta beror på oss, medlemmar dvs. alla som får posta på forumet ;) Varje dag kommer det nya användare, de flesta Windows-användare som har olika åsikter om Linux och Ubuntu. De flesta kan vi konvertera men vi kan inte censurera dem, hur ska vi göra? Ta del i mötet i morgon, se Meddelande nedanför den oranga titelraden. Läs också de tidigare protokollen i wikin.

Slutligen: kritik välkomnas alltid. Med hjälp av JA-sägare utvecklas ingenting.
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Då jag inte personligen fått en förklaring eller ursäkt av Råch, samt att jag inte fått respons att radera tråden i fråga, gjorde jag det själv, då jag anser att det skadar forumet, moderatorn ifråga, samt mig själv.
Tänk att ordet "missfoster" kan ställat ill sådant rabalder. Jag anser att Bill Gates med Microsoft skall jämföras med offentlig person. Om jag t.ex. kallar Göran Persson (som offentlig person) för idiot, är det min egen åsikt och skall inte modereras. Om jag däremot kallar en fysisk person på forumet för samma sak skall det definitivt modereras.
Jag kan inte heller förstå att vi skall referera till ordet ubuntu "medmänsklighet mot andra", när forumet modereras som diktatorisk öststatsmodell. Ni moderatorer skall inte bara hålla varandra om ryggen, utan lära er att "se mellan fingrarna" och moderera där det verkligen behövs.
** Ubuntu user #8998 **
Okänd

Inlägg av Okänd »

Att "vänta på en ursäkt" ser jag som en förolämpning. Varför ska en moderator be om ursäkt av dig? För att du är moderator på en annan forum?

Ordet "missfoster" betyder säkert ingenting i ditt värld. Ordet "negerbollar" betyder ingeting i mitt värld. Jag undviker att använda det när jag får indikationer om att det är inte lämplig just vid till fället.

Tänk på ordet "finnar" använder du det i enbart i sammanhang med akne? För mig spelar det ingen roll, men det kan finnas andra som det spelar en stor roll.

"missfoster"... javisst... men Ubuntu är "medmänsklighet mot andra". Var kan du då få in ordet missfoster?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Men grabbar - gör inte en långbänk av de meningskiljaktigheter som finns. De är nu tydligt redovisade. Ã…tervänd till och fokusera på sakfrågorna i forumet istället.
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

petri0 skrev:Att "vänta på en ursäkt" ser jag som en förolämpning. Varför ska en moderator be om ursäkt av dig? För att du är moderator på en annan forum?

Ordet "missfoster" betyder säkert ingenting i ditt värld. Ordet "negerbollar" betyder ingeting i mitt värld. Jag undviker att använda det när jag får indikationer om att det är inte lämplig just vid till fället.

Tänk på ordet "finnar" använder du det i enbart i sammanhang med akne? För mig spelar det ingen roll, men det kan finnas andra som det spelar en stor roll.

"missfoster"... javisst... men Ubuntu är "medmänsklighet mot andra". Var kan du då få in ordet missfoster?
Jag har förståelse att det är fredagkväll, och du kanske inte är vid dina sinnes fulla bruk. :) Denna stil på inlägg brukar du inte ha i normala fall.
No hard feelings. Jag ignorerar ditt inlägg ikväll.

northface skrev:
Men grabbar - gör inte en långbänk av de meningskiljaktigheter som finns. De är nu tydligt redovisade. Ã…tervänd till och fokusera på sakfrågorna i forumet istället.
Helt rätt! Jag tycker vi gräver ned stridsyxan och fokuserar oss på diskussionerna om ubuntu, det vi egentligen är här för. ;)
** Ubuntu user #8998 **
Okänd

Inlägg av Okänd »

Min stil är vänlig mot vänliga och elak mot elaka ;)

Du gör som du vill Martin O men jag menar det jag säger. Men trevlig helg ändå :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ser vi på riktlinjerna för hela Ubuntu Sverige så finns även denna punkt med:
Respektera beslut tagna av personer med uppdrag.
Jag vill därför påpeka att det är en moderators subjektiva åsikt som gäller och att ett beslut kan ifrågasättas men måste accepteras. Råch har som moderator agerat utifrån sin syn på vad som är god ton och respekt mot alla på forumet, och detta ställer jag mig som ledare för Ubuntu Sverige helt och fullt bakom.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"