Hemmaserver?

MagnaWolf
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Hemmaserver?

Inlägg av MagnaWolf »

Har bara använt Linux som hastigast och är väl inte så jättehajj på det. Men nu är det så att jag har köpt en ny bärbar, som har Vista, och jag vill använda min gamla stationära burk som en "hemmaserver". Jag vill alltså använda den som både fil- och skrivarserver och helst med Linux för driftsäkerhetens skull. Hur går jag enklast tillväga samt vilken distribution ska jag välja?
"Patriotism is the virtue of the vicious." - Oscar Wilde
rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: Hemmaserver?

Inlägg av rylleman »

Det enklaste är nog att installera standard-Ubuntu, du få en massa onödigt som du egentligen inte behöver för en server, bildredigering, open-office m.m. men fördelen är att du får ett system som borde funka direkt utan att du behöver läsa dig till en massa saker. Streamlajna servern kan du göra senare när du blivit varm i kläderna.

1. installera Ubuntu.
2.  installera NTFS-3G & ntfs-config för att kunna läsa och skriva till NTFS-diskar (windows filsystem) om du behöver det.
3. Installera och konfigurera samba att dela diskar. (följ guiden http://ubuntu-se.org/Wiki/Samba).

Sen har du i stort sett en fungerande filserver.

Just ja, plogga in skrivarens USB-kabel så ska den hittas och installeras automatiskt, färdig att delas.

Nu kan du börja leka med den, tex installera en NX-klient förr att fjärrstyra burken från din laptop, installera CPU-sensorer som skickar tjusiga mejl när den börjar bli lite för varm och så vidare.
MagnaWolf
Kontakt:

Inlägg av MagnaWolf »

Låter bra det. Jag har ju som sagt använt vanliga Ubuntu förrut så det borde ju gå relativt smärtfritt :-) Var lite orolig att jag skulle behöva installera någon särskild, übersvår dist som man behövde ingenjörsexamen för att förstå ;-)
MagnaWolf
Kontakt:

Inlägg av MagnaWolf »

Hm. Det blev något skumt när jag försökte installera Ubuntu. Installationen frös sig redan vid första menyn. Jag väljer alternativet starta eller installera Ubuntu, men då hänger sig det hela och kommer ingenstans. Har testat skivan i windows och där kommer jag i alla fall åt att se alla filerna på skivan. Mycket frustrerande.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vilken hastighet brände du skivan i? Har du kontrollerat skivan efter fel? Du kan göra detta via menyn som kommer upp när du bootar med skivan. Om det nu går då den hängde sig där.
Eller så kan du pröva skivan på en annan dator för att  utesluta att det förmodligen är skivan som är defekt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
MagnaWolf
Kontakt:

Inlägg av MagnaWolf »

Skivan var defekt. Brännde ut en ny och nu funkar det. Nu har jag bara problem med hur man sätter upp en fil- och skrivarserver. Fattar noll :-)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

MagnaWolf skrev: Skivan var defekt. Brännde ut en ny och nu funkar det. Nu har jag bara problem med hur man sätter upp en fil- och skrivarserver. Fattar noll :-)
Denna kanske hjälper? https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"