Kan windows läsa ex3?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Kan windows läsa ex3?
Hur fungerar fs-driver med extern hårddisk? Ni skriver att man ska välja enhetsbokstav men enheten finns ju bara om man har USB-kabeln till enheten ikopplad. Är det något problem? Man vill ju inte råka ut för något problem i stil med att Windows inte startar upp för att hårddisken inte finns.
Jag förutsätter då att du har ext3 på externa. Frågan är då om du behöver ha USB-externa monterat då du startar XP, för att fs-driver sedan ska hitta den. Men om inte USB-externa är monterad då du startar XP så lär den inte störa uppstarten ialla fall. Problemet är om fs-driver hittar din externa då du pluggar in i USB. Jag tror att den hittar och att du då får ge den en bokstav. Du kunde testa genom att formatera externa till ext3.Christian Johansson skrev: Hur fungerar fs-driver med extern hårddisk? Ni skriver att man ska välja enhetsbokstav men enheten finns ju bara om man har USB-kabeln till enheten ikopplad. Är det något problem? Man vill ju inte råka ut för något problem i stil med att Windows inte startar upp för att hårddisken inte finns.
Om du har XP + Ubuntu på var sin partition. Då har du Grub. Grub påverkas inte av fs-driver. Eller hur menar du?

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vad jag menade var att jag har en extern hårddisk som jag eventuellt har tänkt formatera i ext3-format och i så fall vill jag gärna att den ska fungera under Windows också (som jag för övrigt kör på en annan dator än min "Ubuntu-dator").
Att jag har läst att man ska välja enhetsbokstav redan när man installerar fs-driver gör mig lite fundersam för normalt sett dyker ju bara enhetsbokstaven upp för en extern hårddisk när man sätter i USB-kabeln. Jag tycker att det borde fungera så att man inte väljer någon enhetsbokstav när man installerar fs-driver utan när man sätter i USB-kabeln till den externa hårddisken så ser Windows XP att det är en disk i ext3-format och tilldelar den en lämplig enhetsbokstav.
Att jag har läst att man ska välja enhetsbokstav redan när man installerar fs-driver gör mig lite fundersam för normalt sett dyker ju bara enhetsbokstaven upp för en extern hårddisk när man sätter i USB-kabeln. Jag tycker att det borde fungera så att man inte väljer någon enhetsbokstav när man installerar fs-driver utan när man sätter i USB-kabeln till den externa hårddisken så ser Windows XP att det är en disk i ext3-format och tilldelar den en lämplig enhetsbokstav.
Jag ska testa. Tar väl en kvart.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du har alltså inte råkat ut för detta senario.Christian Johansson skrev: Att jag har läst att man ska välja enhetsbokstav redan när man installerar fs-driver gör mig lite fundersam för normalt sett dyker ju bara enhetsbokstaven upp för en extern hårddisk när man sätter i USB-kabeln. Jag tycker att det borde fungera så att man inte väljer någon enhetsbokstav när man installerar fs-driver utan när man sätter i USB-kabeln till den externa hårddisken så ser Windows XP att det är en disk i ext3-format och tilldelar den en lämplig enhetsbokstav.
Stoppa in USB pinnen. Den får en bokstav, tex E.
Ta ur pinnen.
Montera en nätverksdisk som E.
Stoppa i pinnen.
Vad händer? Inte ett smack... Du måste gå in och byte bokstav på pinnen för att den ska kunna användas.
Det är mao inte så stor skillnad vilket filformat usb disken har, har du väl stoppat i pinnen kan den inte monteras under annan bokstav.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
JA, det blev en lång kvart. JAg får upp en ikon i fs-drive men jag kan inte tilldela den någon bokstav. Alltså kommer jag inte åt disken.
NU undrar jag. Går det inte lika bra att formatera den till NTFS. Ubuntu läser och skriver till NTFS också.
ext3 ska jag kolla upp lite bättre. De ext3 jag har på den interna h-disken kan jag läsa utan problem. Tydligen är det annorlunda med USB-extern.
Återkommer.
NU undrar jag. Går det inte lika bra att formatera den till NTFS. Ubuntu läser och skriver till NTFS också.
ext3 ska jag kolla upp lite bättre. De ext3 jag har på den interna h-disken kan jag läsa utan problem. Tydligen är det annorlunda med USB-extern.
Återkommer.