Installationen går så sakta [LÖST]

Lif

Installationen går så sakta [LÖST]

Inlägg av Lif »

Försöker att insatallera Ubuntu 7.10 på en bärbar Compac Evo N410c utan något extra lull lull.
Får upp Ubuntu på skärmen och trycker igång installationen och börjar att svara på frågor. Efter 1 timme så har jag kommit till fråga 3 skall det verkligen gå så sakta?
Har just börjat om för vilken gång i ordningen som felsäkert läge men det går lika långsamt.

Tacksam för tips.

Mvh Lif
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 26 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Installationen går så sakta

Inlägg av Lars »

Hur mycket minne har du i datorn? Om du har för lite (<200 MiB???) så går det fruktansvärt långsamt, och då är det bättre att använda alternate-CD:n.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Den kom iof med 256Mb i original... Men det är en Pentium 3 mobile på 1.2Ghz så det är en rätt gammal härke... Jag hade, som ovan föreslaget, testat med Alternate-skivan.
Lif

Inlägg av Lif »

Vadå alternate skivan, vad är det? Var laddar jag ner denna skiva?
Jag behöver lite feedback här.....

Mvh Lif
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

http://se.releases.ubuntu.com/7.10/ubun ... e-i386.iso

Det som skiljer denna version och den vanliga är att denna har en textbaserad installationsmiljö och saknar Live-funktionen vilket lämpar sig väldigt bra på äldre datorer bl.a.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
wedberg91

Inlägg av wedberg91 »

samma för mig, har 1gb minne, bärbar med amd semphron 3500+, är nog uppe i 15h i stäck på installationen, den går framåt, men väldigt sakta. Kör trots allt på alternative skivan.
Lif

Inlägg av Lif »

Att göra installationen med alternate skivan gjorde susen så jag anser att detta är löst.
Tack för hjälpen.

Mvh Johan
Senast redigerad av 1 Lif, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

wedberg91 skrev: samma för mig, har 1gb minne, bärbar med amd semphron 3500+, är nog uppe i 15h i stäck på installationen, den går framåt, men väldigt sakta. Kör trots allt på alternative skivan.
Hur snabbt brände du skivan? Har du kontrollerat CD-skivan efter fel?

Jag installerade Ubuntu Server på en PII:a (400MHz med 128 MB RAM) med en ny CD-läsare från NEC och det gick på under 30 minuter. Något som ofta glöms är ju att även CD/DVD-läsaren spelar sin roll i sammanhanget.
wedberg91

SV: Installationen går så sakta [LÖST]

Inlägg av wedberg91 »

tar cirka 15min, då jag bränner 8x hastigheten, testat på 2 olika brännare med samma resultat. Och har felsökt på skivorna, inget hittat.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag menade att man bör ha en snabb CD-läsare när man ska installera Ubuntu. Spelar ju ingen roll vad man har för hårdvara så är ju CD-läsaren en flaskhals i vilket fall om den är slö. :)
Siddhartha

Inlägg av Siddhartha »

Tjenare är ny här på forumet och detta är min första post, grattis, tackar och nu har jag lite problem.
har en Vaio vgn-fs195vp med windows home, ville ha ubuntu så jag stoppar i skivan med ubuntu 7.10 och efter lite trassel (jag tror att läsaren är lite glapp, helt frisk är den inte) så börjar vanliga installationen och sedan stannade den på 5% och sedan hängde sig datorn och nu kan jag inte börja om installationen eller boota windows, major failure guy:(

någon som kan ge lite tröst?

ps. är riktigt glad för det här forumet.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"