Rensa partitioner
Rensa partitioner
nu har jag fixat mitt ubuntu så nu återstår bara att fixa partitionerna och att rensa bort windows. finns det en möjlighet att rensa de 2 gamla partitionerna och smälta ihop dem till en hel partition igen som jag kan använda i ubuntu? (har märkt att windows partitionerna inte fungerar i ubuntu).
SV: Rensa partitioner
Starta om med Ubuntu CDn (så att du kör "live"). Sen hittar du "gparted" i "System > Administration". Sen bör du nog kunna klura ut hur du ska göra. 

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
jo det är ju bra men vilket format eller vad man ska kalla det ska man ta för att det ska fungera för ubuntu? typ det där fnts eller vad det heter som man har i windows.. såg att det fanns rackarns många att välja på :/
hur blir det förresten med wine om man plockar bort windows helt?
hur blir det förresten med wine om man plockar bort windows helt?
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag förmodar att du menar vilket filsystem du ska ha. Standard i ubuntu är ext3 och jag tror inte det är någon anledning att köra något annat, dvs när du väl behöver något annat så vet du vad du behöver.
Glöm inte att ta backup på allt viktigt innan du börjar joxa med partitionerna!
Läs lite här om olika förslag till partitionering och lägg /home på en egen, så är det väldigt enkelt att behålla alla inställningar osv vid en ev ominstallation.
Det har ingen betydelse för wine om du har windows installerat på datorn.

Läs lite här om olika förslag till partitionering och lägg /home på en egen, så är det väldigt enkelt att behålla alla inställningar osv vid en ev ominstallation.
Det har ingen betydelse för wine om du har windows installerat på datorn.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

klockrent svar! nu vet jag vad jag ska göra och det är faktiskt så gott som inget som är särskilt viktigt på datorn så jag orkar inte lära mig hur man gör backup... eventuellt bränner jag ut lite smått men det beror på orken.
min home ligger ju redan på en egen :/ jag kör ju Ubuntu nu men jag vågade inte rensa bort windows innan jag fick till det här ordentligt bara.
min home ligger ju redan på en egen :/ jag kör ju Ubuntu nu men jag vågade inte rensa bort windows innan jag fick till det här ordentligt bara.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
verkar inte som någon annan nämnt det men om du kan slå ihop partitioner beror ju även på om de ligger bredvid varandra på hårddisken. Sen är jag inte säker på om partitionerna behåller sina UUID som grub(startladdaren) identifierar dem med nuförtiden om man resizar dem.....