Syns vi?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Syns vi?

Inlägg av Turbo »

Över 7100 medl. nu och vi växer så det knakar, men syns vi?    Alla projekt där vi har kontakt med myndigheter och allmänhet är i princip bra.  Min egen lilla nisch är för tillfället att kontakta alla webb-tidningar och tjata om webb-TV. 

Som nybörjare innom Ubuntu kan man bidra med att sprida ut till kompisar, arbetet, m.m. att man har hittat Just Ubuntu, ett gratis alternativ som dessutom fungerar riktigt bra.

För dem med mer på fötterna finns det mycket att göra. Där kan man gå in i diskussion med etablerade Windows-användare  och tala för Ubuntu.
Man kan kanske hålla ett föredrag på skola, arbetet eller biblioteket och där visa fram OS:et.

Snöbollen rullar redan nedför sluttningen och den växer hela tiden.  Med lite hjälp kan den nog växa ännu fortare.  Varför?      Jo, vi har ett gyllende tillfälle nu när så många är tveksamma till Vista.  Dessutom är företag och statliga verk tveksamma till att inverstera och binda fast sig  Windows Vista.  Roligt att läsa är att olika myndigheter bestämmer sig för öppen mjukvara istället.  Det är ekonomiskt gångbart.

Vad jag vill ha sagt är att vi alla Ubuntuister behövs och jag menar det.  Alla bidrar med sina idéer och på det sätt som passar dom bäst.  Tänk inte att du inte behövs.
Det finns ingen medlem här som är så dum eller outbildad på Ubuntu att han inte kan bidra med något.  ÄR du teknisk idiot så kan du ändå dela ut Ubuntu-reklam på allmänna platser.

Jag vänder mej alltså inte till dem som redan jobbar aktivt utan till dem som tycker att de inte har något att erbjuda.

Ubuntu i Svergie kommer snart att här helt dominera Linux-marknaden.  Tidningar och andra media kommer att ta oss på allvar och vilja ha intevjuer och skriva artiklar.
Här behövs folk med vana att möta media.

Nu fungerar snart "allting" i Ubuntu.    Windows kommer att släpa med ett tag till p.g.a. att folk är fast i spel och viss programvara.    Men var säkra på att då Ubuntu-se.org passerar 50000 medl. så finns det så många fler deb-applikationer och
mjukvaru-företag har börjat porta sina program till Linux också och troligen också som deb-applikationer.

Är vi beredda här på ett medlemstal av 50000 medlemmar?  Tror ni det är en rimlig siffra om några år?  Det tror jag, vem sätter emot?
                                                                                                                      :D
Emil.s
Kontakt:

SV: Syns vi?

Inlägg av Emil.s »

Var uppe i rättvik i helgen på ett arangemang som har mycket lite med datorer att göra. Men av de (få) som släpad med sig dator så hittade jag 2 ubunttister. :)
Är faktiskt inte omöjligt att hitta på någon här och där. Så nog blir vi flera. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Den som vill kan ju beställa flygblad helt kostnadsfritt (vi bjuder på frakten också!) från föreningen numera :)

Maila kontaktuppgifter till styrelse@ubuntuforeningen.se om du är intresserad.
Användarvisningsbild
WilhelmBerg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av WilhelmBerg »

Jag brukar ställa frågan ”Vad använder du din dator till ? ”
Om jag får svaret ”De mest internet och lite kontors jobb”,
frågar jag vad de använder för operativsystem. Oftast blir förstås svaret windows xp.
Då frågar jag varför? och får oftast svaret ”De var det som följde med dator”
Då ger jag dem en live CD med lite anvisningar hur den funkar, så sakligt som möjligt utan överdriven propaganda, de leder bara till misstro. Har redan ett par stycken som blivet ganska imponerade av Ubuntu och åtminstone en har helt lämnat windows.
De är de lilla jag kan göra och kommer att fortsätta med.

Vidare hoppas jag på att årets DreamHack ska bli ett enastående tillfälle att visa för en större massa vad Ubuntu är. Vi var ju ett mindre gäng ubantister där i höstas, men utan att göra någon pr för linux.
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

I och med att Ubuntu börjar synas mer i pressen kan man maila länkar
till webbtidningar och kopior på artiklar till vänner, kolleger och bekanta.

Det har två fördelar. Dels uppfattas det som är tryckt som mer seriöst
på något sätt, dels behöver du själv inte "sticka ut hakan" och riskera
motargument.

Som andra redan sagt. Alla kan hjälpa till att sprida Ubuntu, man behöver
inte vara "teknisk" för det. Kanske är det till och med så att den som själv
är "oteknisk" lättare omvänder andra på samma nivå.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"