byta från smbfs till cifs

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
bobba
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

byta från smbfs till cifs

Inlägg av bobba »

Fick ett tips att jag skull prova att köra med cifs ist för smbfs efter som att det ska vara mer "upp-to-date" så jag tänkte att det är värt att prova, problemet är att jag inte komm så mycket längre en att byta ut smbfs till cifs i "/etc/fstab"

Kod: Markera allt

//192.168.1.8/ANiME   /media/ANiME   cifs   credentials=/etc/samba/user,rw,uid=bobba   0   0
Har inte läst nån guide uta utgått från att de ska funka att bara byta ut smbfs till cifs. när jag försöka mounta dom en utdelad disk som jag gjorde när jag använde smbfs får jag deta fel.

bobba@min-desktop:~$ sudo mount /media/TV
mount error 13 = Permission denied
har kolla i credentials filen ("/etc/samba/user") och användar namn och lösen är rätt.
Tack på förhand / bobba
BildBildBild
Bild
Bild
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: byta från smbfs till cifs

Inlägg av andol »

Rädd att det här nästan är mitt fel? :-)

CIFS kan vara lite kinkigare med få veta domän alt. workgroup. Den anges antingen med optionen domain= alternativt så anger du usernamet i formen domain\user

Kan i och för sig även vara något annat. Rent generellt sett är cifs betydligt petigare än smbfs. Det är i många fall bra, framförallt i större miljöer, då det räddar en från att längre fram i tiden bli biten av diverse suspekta problem. I ett litet hemmanätverk behöver det dock inte alltid vara så noga. Vill du inte brottas med cifs kan du nog med gott samvete fortsätta använda smbfs.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

//192.168.1.8/ANiME  /media/ANiME

sudo mount /media/TV
Står det /media/ANiME i din fstab så är det /media/ANiME som skall vara argument till sudo mount

Min fstabrad ser ut som följer:
//192.168.0.99/public  /media/pub cifs credentials=/etc/fstab_smb_credentials,uid=1000,iocharset=utf8,noperm 0 0
Om jag vill montera den manuellt skriver jag

sudo mount /media/pub
Jag får en märkbar prestandaökning då jag använder cifs jämfört ned smbfs. Av någon orsak är jag dock dvungen att lägga till noperm för att få skrivrättighet.
bobba

Inlägg av bobba »

TicToc skrev:
//192.168.1.8/ANiME  /media/ANiME

sudo mount /media/TV
Står det /media/ANiME i din fstab så är det /media/ANiME som skall vara argument till sudo mount

Jag får en märkbar prestandaökning då jag använder cifs jämfört ned smbfs. Av någon orsak är jag dock dvungen att lägga till noperm för att få skrivrättighet.
jag tänkte inte på vilken rad jag kopiera från fstab när jag la in min förra post. ::) har 6st diskar utdelad via smb...
TicToc skrev:

//192.168.0.99/public   /media/pub cifs credentials=/etc/fstab_smb_credentials,uid=1000,iocharset=utf8,noperm 0 0
och min blev så här

//192.168.1.8/TV   /media/TV   cifs   credentials=/etc/samba/user,uid=bobba,iocharset=utf8,noperm 0 0
och när jag skulle prova mounta disken igen

bobba@min-desktop:~$ sudo mount /media/TV
mount error 13 = Permission denied
BildBildBild
Bild
Bild
andol

Inlägg av andol »

Låter som om det är hög tid att börja titta i samba-loggen på serversidan...
bobba

Inlägg av bobba »

andol skrev: Rädd att det här nästan är mitt fel? :-)

CIFS kan vara lite kinkigare med få veta domän alt. workgroup. Den anges antingen med optionen domain= alternativt så anger du usernamet i formen domain\user

Kan i och för sig även vara något annat. Rent generellt sett är cifs betydligt petigare än smbfs. Det är i många fall bra, framförallt i större miljöer, då det räddar en från att längre fram i tiden bli biten av diverse suspekta problem. I ett litet hemmanätverk behöver det dock inte alltid vara så noga. Vill du inte brottas med cifs kan du nog med gott samvete fortsätta använda smbfs.
okej. jag har bara ett litet hema nätver 2 datorer 2 xboxar. men smbfs krånglar när jag ska tabort filer från servern så jag vill prova cifs. datorn jag har som desktopen är med i mshome medans servern är workgroup men de ska la inte ha nån betydels? ska jag lägga till "domain=workgroup" i credentials? (alltså filen /etc/samba/user) lr ska de ligga med i fstab hänger inte med riktigt :)
BildBildBild
Bild
Bild
andol

Inlägg av andol »

domain= ligger som en egen option

... credentials=/foo/bar,domain=workgroup ...
andol

Inlägg av andol »

På tal om att du inte kan ta bort filer så har du nog ett litet fel i din monteringsrad. Att sätta uid=bobba är inte riktigt rätt. Det du ska använda dig av är din lokala användares numeriska uid.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"