hur instalerar man nvidia-glx-new

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
lobbe92

hur instalerar man nvidia-glx-new

Inlägg av lobbe92 »

Hej när jag skall aktivera mitt NVIDIA® GeForceTM Go 6150  i hanteraren för propietära drivrutiner så får ja fel medelande

The software source for the package

nvidia-glx-new

is not enabled.

jag vet inte riktigt vad det  är för paket jag skall ladda ner ? har laddat ner något som fin på ubuntus hemsida ( kom fram när jag sökte på nvidia-glx-new på google)  men vet inte heller hur  jag skall gå till väga för att instalera paketet. hur skall jag gå till väga ????

sedan har jag en fråga till när man skall slå in password i terminalen så hinner jag knapt fören den hoppar till näsa "omgång" skall det vara så ?
Senast redigerad av 1 lobbe92, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: hur instalerar man nvidia-glx-new

Inlägg av DeepThought »

Det är en vild gissning utifrån felmeddelandet, men jag tror att det kan vara så att du inte har aktiverat det programvaruförråd som innehåller paketet nvidia-glx-new. Jag använder inte GNOME, men jag tror att det är System -> Administration -> Programvarukällor (Repositories) som du skall starta, och sedan kryssa i rutan restricted (och förslagsvis även de andra förråden också). När du ombeds läsa om förrådsförteckningarna skall du göra det, och sedan borde hanteraren för proprietära drivrutiner fungera.

Säg till om det inte fungerar, för det här är en liten gissning från min sida.

För övrigt skall du (generellt sett) inte behöva ladda ner något från någon sida, utan det mesta som du behöver skall finnas i de förråd som Ubuntu tillhandahåller (det finns undandag, men generellt sett räcker det :)).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag skulle tipsa om att installera Envy och installera drivisarna den vägen så får du senaste versionen direkt.  :)
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Ska man få det att funka är det nog Envy som gäller.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
lobbe92

Inlägg av lobbe92 »

okej låter bra men vad är Envy  ?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Nvidia bytyder avundsjuka på italienska så det är en ordlek av författaren till "Envy" som är en kollektion script för att installera/avinstallera nvidia (och numera ATI-) drivrutiner från webben. Du kan plocka ner Envy här:

http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
lobbe92

Inlägg av lobbe92 »

hej igen nu har jag hittat hur jag skall installera Envy men när jag skall skriva in  ett komando med sodu innan så skall jag skriva in mitt lösen or och trycker enter och skriver in men fast att jag skriver rätt så säger datorn att det är fel har testat med både mitt nya och gamla lösen ord  ( gör det något om man har siffror i lösen ordet ? )
Skriv svar

Återgå till "Bild"