Installation av Ubuntu med virtualbox[LÖST]

Eje
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Installation av Ubuntu med virtualbox[LÖST]

Inlägg av Eje »

Hej.
Jag har läst igenom denna guide: Installation av ubuntu i XP med virtualbox Som för övrigt är väldigt fyllig och tar med alla relevanta delar.

Och har ett par frågor runt det om det är någon som har provat. Vad jag förstår så är det faktiskt en full installation av Ubuntu, betyder det alltså att jag kan(om jag vill/har behov) installera alla extra tillbehör i ubuntu för att testa. eller har jag låst in mig själv i ett hörn genom att installera det i virtual box.?
Det jag vill prova är egentligen mest att prova köra några program etc. vilket inte är aktuellt i en Live-CD session. jag är som sagt fullt medveten om att prestandan blir delvis nedsat iom. att XP snor lite RAM-minne etc.
Tänkte att detta verka vara ett bra alternativ om man inte bara vill köra live-cd men ändå inte vill/har tid att ge sig på en hel partition-installations process..

Tack på förhand för alla svar..
Senast redigerad av 1 Eje, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Installation av Ubuntu med virtualbox

Inlägg av Cadryc »

Jag har provat XP i Ubuntu underVirtualbox, visserligen tvärtom mot vad du tänkt dig, men om Virtualbox funkar likadant så.... Jag kan köra alla program i min virtuella XP utom spel, för directX funkar inte genom Virtualbox, om jag förstått saken rätt.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Eje

Inlägg av Eje »

Hur fungerade installationen, installerades xp(ubuntu i mitt fall) i en mapp under virtualbox eller bara direkt i en mapp i windows(exemple C:/program/)

Det där med DirectX. frågan är om man kan köra spel i ubuntu genom virtualbox, alltså om det går att köra spel genom wine. hm

Mer erfarenheter?
Senast redigerad av 1 Eje, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

VirtualBox stöder inte 3D och/eller DirectX så du kan inte spela 3D-spel. Du kan ej heller använda COmpiz, typ 3D-skrivbordet o.s.v...

Sedan misstänker jag att det blir strul att köra Wine i Ubuntu i VirtualBox ovanpå XP - Kaka på kaka på kaka på kaka typ, hehe...
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Hur fungerade installationen, installerades xp(ubuntu i mitt fall) i en mapp under virtualbox eller bara direkt i en mapp i windows(exemple C:/program/)
Om jag miss rätt så funkar det såhär: Virtualbox skapar en fil som blir en virtuell hårddisk, där installeras sedan OSet. Så XP ( mit fall) och alla program och filer ser från Ubuntu ut som en enda fil.

Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Eje skrev: Hur fungerade installationen, installerades xp(ubuntu i mitt fall) i en mapp under virtualbox eller bara direkt i en mapp i windows(exemple C:/program/)
Om jag miss rätt så funkar det såhär: Virtualbox skapar en fil som blir en virtuell hårddisk, där installeras sedan OSet. Så XP ( mit fall) och alla program och filer ser från Ubuntu ut som en enda fil.

EDIT sorry, trodde jag redigerade posten men istället ble de dubbelpost :-/

Eje

Inlägg av Eje »

Ok! tack för svaren, tror att jag har fått veta det jag ville så jag sätter [LÖST] på denna..
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"