Kod: Markera allt
//192.168.1.8/ANiME /media/ANiME cifs credentials=/etc/samba/user,rw,uid=bobba 0 0
bobba@min-desktop:~$ sudo mount /media/TV
mount error 13 = Permission denied
Tack på förhand / bobba
//192.168.1.8/ANiME /media/ANiME cifs credentials=/etc/samba/user,rw,uid=bobba 0 0
//192.168.1.8/ANiME /media/ANiME
sudo mount /media/TV
Om jag vill montera den manuellt skriver jag//192.168.0.99/public /media/pub cifs credentials=/etc/fstab_smb_credentials,uid=1000,iocharset=utf8,noperm 0 0
sudo mount /media/pub
jag tänkte inte på vilken rad jag kopiera från fstab när jag la in min förra post.TicToc skrev://192.168.1.8/ANiME /media/ANiMEKod: Markera allt
sudo mount /media/TV
Står det /media/ANiME i din fstab så är det /media/ANiME som skall vara argument till sudo mount
Jag får en märkbar prestandaökning då jag använder cifs jämfört ned smbfs. Av någon orsak är jag dock dvungen att lägga till noperm för att få skrivrättighet.
och min blev så härTicToc skrev:Kod: Markera allt
//192.168.0.99/public /media/pub cifs credentials=/etc/fstab_smb_credentials,uid=1000,iocharset=utf8,noperm 0 0
//192.168.1.8/TV /media/TV cifs credentials=/etc/samba/user,uid=bobba,iocharset=utf8,noperm 0 0
okej. jag har bara ett litet hema nätver 2 datorer 2 xboxar. men smbfs krånglar när jag ska tabort filer från servern så jag vill prova cifs. datorn jag har som desktopen är med i mshome medans servern är workgroup men de ska la inte ha nån betydels? ska jag lägga till "domain=workgroup" i credentials? (alltså filen /etc/samba/user) lr ska de ligga med i fstab hänger inte med riktigtandol skrev: Rädd att det här nästan är mitt fel? :-)
CIFS kan vara lite kinkigare med få veta domän alt. workgroup. Den anges antingen med optionen domain= alternativt så anger du usernamet i formen domain\user
Kan i och för sig även vara något annat. Rent generellt sett är cifs betydligt petigare än smbfs. Det är i många fall bra, framförallt i större miljöer, då det räddar en från att längre fram i tiden bli biten av diverse suspekta problem. I ett litet hemmanätverk behöver det dock inte alltid vara så noga. Vill du inte brottas med cifs kan du nog med gott samvete fortsätta använda smbfs.