Siffran 5 fungerar inte på numeriska tangentbordet! [LÖST]

Transalp

Siffran 5 fungerar inte på numeriska tangentbordet! [LÖST]

Inlägg av Transalp »

Hej!   
Jag har en dator som kör jag kör ubuntu desktop på, för att ansluta till den från min stationära windows xp så ansluter jag med putty och realvnc och använder x11vnc som vncserver. Problemet är att siffran 5 på det numeriska tangentbordet inte fungerar när jag arbetar mot ubuntu datorn, i windows är det inga problem alls. Siffran 5 på den vanliga delen av tangentbordet fungerar utmärkt. Jag har samma fenomen när jag ansluter från min bärbara xp dator.
kan någon hjälpa mig?
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Siffran 5 fungerar inte på numeriska tangentbordet!

Inlägg av ZX Spectrum »

Hej Transalp och välkommen till forumet!!
Har du kollat under System/Inställningar/Tangentbord om du har rätt tangentbordsinställningar?
Själv kör jag med ett default 105-knappars tangentbord.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Transalp

Inlägg av Transalp »

Tack!

Jodå jag har provat lite att ändra till annan inställning men det blir samma resultat. Nu har jag Allmän 105-tangenters (internationell) PC, Tangentbordet på min stationära är ett "vanlig" tangentbord. Och min bärbara är en HP. så de är inte ovanliga på något vis.
Jag kan dock lägga till att num lock lampan är inverterad, numlock är aktiv när lampan är släckt när jag skriver i ubuntu datorn. Funktionen är omvänd i windows.
Transalp

Inlägg av Transalp »

För inforamtion.
Jag lyckades komma runt problemet genom att skriva x11vnc -noxkb, man tar tydligen bort någon keyboard tweek med den flaggan!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"