Hur bläddrar man fram till det program man vill skall starta, när en cd eller dvd sätts i spelaren?
Förtydligande: Dvs vilken fil eller mapp skall jag ange sökväg till. I det onämnbara operativsystemet heter ju såna filer nåt med exe i slutet. Men vad heter motsvarande fil i Ubuntu?
Hur välja program
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hur välja program
Snart ett år med Ubuntu!
SV: Hur välja program
Ska väl räcka med att ange programets namn? T.ex "totem" osv.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Alla såkallade "exe-filer" ligger under /usr/bin.jarjar skrev: Hur bläddrar man fram till det program man vill skall starta, när en cd eller dvd sätts i spelaren?
Förtydligande: Dvs vilken fil eller mapp skall jag ange sökväg till. I det onämnbara operativsystemet heter ju såna filer nåt med exe i slutet. Men vad heter motsvarande fil i Ubuntu?
Här ligger firefox, gimp m.m. om man vill associera någon fil.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Ulsak
hmm, låter knepigt. När jag dunkar in en dvd eller cd så körs den i gång automatiskt med totem.
Annars kan man välja annat program genom att bläddra sig fram i filhanteraren till home/usr/bin
EDIT: tack för det ZX spect!
Annars kan man välja annat program genom att bläddra sig fram i filhanteraren till home/usr/bin
EDIT: tack för det ZX spect!

-
Aha jag har formulerat frågan lite otydligt, jag har för det mesta inga problem att titta på dvd. Det jag ville veta är vilken fil jag skall ange i tex: multimediafliken på flyttbara enheter och media, om jag vill byta från totem till vlc när en dvd matas in.
Men jag fick ju svar ändå.
Har jag fattat det rätt så är det så här:
1 Startfiler behöver inte ha en speciell filändelse, typ .exe
2 Alla startfiler ligger i mappen usr/bin

Men jag fick ju svar ändå.
Har jag fattat det rätt så är det så här:
1 Startfiler behöver inte ha en speciell filändelse, typ .exe
2 Alla startfiler ligger i mappen usr/bin

Snart ett år med Ubuntu!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
låt mig se om jag förstått problemet rätt.
du vill ändra så att vlc startar istället för totem när du stoppar i en dvd-skiva?
under
"system>inställningar>flyttbara enheter och media"
finns det en flik som heter "multimedia" och därunder hittar jag "Dvd-videofilmer"
hos mig står det "totem %m" om du ändrar detta till "vlc %m" så kommer det att fungera.
menyerna heter kanske lite annorlunda hos dig om du inte som jag installerat alla svenska språkpaket.
du vill ändra så att vlc startar istället för totem när du stoppar i en dvd-skiva?
under
"system>inställningar>flyttbara enheter och media"
finns det en flik som heter "multimedia" och därunder hittar jag "Dvd-videofilmer"
hos mig står det "totem %m" om du ändrar detta till "vlc %m" så kommer det att fungera.
menyerna heter kanske lite annorlunda hos dig om du inte som jag installerat alla svenska språkpaket.
-
Tack så hjärtligt för alla svar, nu vet jag hur jag skall bläddra fram en sökväg 
Löst

Löst
Snart ett år med Ubuntu!