Köpråd önskas

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Thoht
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Köpråd önskas

Inlägg av Thoht »

Hej!

Skall ha en "arbetsdator" att köra viss serverprogramvara på, Apache, MySQL och lite annat, och tänker mig antingen Debian eller Ubuntu på den. Det viktigaste är att den är tyst och kan stå på väldigt länge utan att bli överhettad, men också att den inte är alltför dyr. Det är själva datorn som är det viktiga, tangentbord, mus och skärm har jag redan bestämt mig för. Det är en bonus om jag kan köra Gnome med Compiz Fusion, men vill inte lägga ut mer än cirka 7000 SEK för själva datorn, så det är inte en nödvändighet.

Det jag tittat på tidigare var Kompletts "Home"-serie, men de kändes väldigt tveksamma, och har fått en del kritik för att föra oväsen. Jag har även tittat lite på Fujitsu Siemens olika Scaleo, men de är oftast väldigt dyra om de ens finns i lager. Beställde vid två tillfällen en sådan modell från Dustin Home, men det har gått två veckor och det verkar inte som att de kommer att skicka ordern någon gång. Så... nu funderar jag lite på IBMs tidigare ThinkCentre-serier, som hör till Lenovo numera. För det första vet jag inte vad skillnaden mellan "A" och "M" är, Google ger inget vettigt svar... :(  Men jag är lite tänd på den här: A61e,  cirka 5 300 SEK, liten och påstås vara tyst. I övrigt verkar ju även dessa modeller helt okej, men jag vet inte riktigt vilken jag borde välja.

De flesta verkar komma med integrerat ljud- och grafikkort, vilket jag inte är helt säker på att jag gillar. Jag vill förmodligen kunna koppla ett gäng högtalare (5.1 eller något) till datorn då och då, samt spela upp film på den, och kanske installera Blender på den för att modellera och rendera.

Om det går vill jag helst inte bygga datorn själv, men är dessa prisvärda alternativ?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Köpråd önskas

Inlägg av farmfield »

Jag borde inte blanda mig i tråden eftersom jag är i "braschen" men eftersom du inte fått några andra svar så kan jag inte låta bli...  ;D

Problemet kan vara kompatibilitet med hårdvaran och Linux. Vi som säljer Linuxburkar, Jag (Gnubox.se), GGS Data m.fl. säljer ju system som är anpassade för Ubuntu (Linux) från början... Som exempel kan jag säga att den Lenovon du länkar till har ett ATI grafikkort vilka är kända för att strula i Linux eftersom det inte finns några bra drivrutiner...

På nya Fujitsu-Siemens kan ljudkorten strula. På mina föräldrars burk gick det inte ens att få igång ljudet i XP efter dom avinstallerade Vista utan fick köpa ett löst ljudkort. Om Fujitsu-Siemens  gjort detta med vilje kan jag inte svara på men den typen av problem kan vara grymt irriterande att försöka lösa i Linux... Det är såklart skönare om allt fungerar direkt. :)
Thoht

Inlägg av Thoht »

Tack för ditt svar, kände inte till de butiker du nämnde. Har letat hela natten efter en lämplig dator, men det verkar inte finnas till rätt pris. Funderar på din "Home"-modell, den ser rätt liten ut (får plats bredvid min scanner under skrivbordet) och borde väl fungera för Apache och lite experimenterande med PHP och Python? Är den tyst och välkyld? Om man kör XFCE alt. Fluxbox på den borde den väl fungera för mina behov? Priset känns ju rätt.
Senast redigerad av 1 Thoht, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag vill inte använda forumet för att prata om mina egna produkter men du är välkommen att maila mig med frågor!  ;D
Thoht

Inlägg av Thoht »

Point taken, ursäkta. Men om någon vet hur man hittar sådana där små datorer, "Mini Towers", till budgetpris får ni gärna tipsa mig. En polare köpte en sådan på OnOff eller Elgiganten eller något en gång, den var väldigt smidig och billig, tyvärr väsnades den som bara den och låste sig stup i kvarten, men i övrigt var det ju en bra idé...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ja jag vill inte vara otrevlig, jag diskuterar mer än gärna hårdvara i allmänhet i forumet men håller den typen av specifika förfrågningar utanför eftersom jag tycker det är dålig stil mot både forumet och mina kollegor och konkurrenter... :)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Det som oftast gör att det låter är fläktar som låter mycket från början, eller att luften som fläktarna drar in måste passera genom ett smalt utryme eller liknande där det blir turbulens.

Så köp valfri dator, OM det låter, lokalisera källan. Börja med att sätta i en ny (tyst) fläkt.

Funkar inte det så är det förmodligen turbulens någonstans. Om det är ett galler eller något framför fläkten så kan du testa att såga bort det. (om man pillar med fingrarna där sen får man skylla sig själv. ;))
Eller om det är från fronten så lösen man det förslagsvis med kapslip. Gör ett hål (120x120mm) och sätt i en 120mm fläkt. Funkade perfokt för en kompis.  ;D
Själv har jag sågat bort gallret fråmför 2 fläktar på min server. Gjorde stor skillnad.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"