Shockwave

paganini
Kontakt:

Shockwave

Inlägg av paganini »

Har nu använt Ubuntu i en vecka med många trevliga upplevelser. Ett problem bara: när barnen är ute på nätet på någon spelsite så vill några program ha Shockwave installerat. Efter mycket letande så har jag förstått att Linux inte kan använda detta insticksprogram. Och även förstått att det inte finns någon "ersättare" för detta. Hittade hur man kan använda Wine för att få det fungera, vilket jag tyckte verkar väldigt knöligt. För hur det nu än är, så är det just det rena, enkla och stabila som jag uppskattar hos Linux. Har väldigt svårt just detta med att skriva och förstå kommandon i terminalen.
Mest av nyfikenhet ställer jag följande fråga: varför det inte fungerar (juridiskt, tekniskt?), och finns det några planer från Linux att få det fungera?  ::)
Tack för att ni finns
Senast redigerad av 1 paganini, redigerad totalt 23 gånger.
Även en apa kan falla ned från ett träd
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Shockwave

Inlägg av Lars »

Det är en fråga som du nog ska ställa till Adobe. De har valt att utveckla en Linux-version av Flash, men inte av Shockwave. Det är tyvärr ingenting man kan göra så mycket åt (förutom via Wine då).
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Shockwave

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Problemet är det att adobe (som numera äger shockwave) inte själva utvecklar shockwave till linux (eller till mac), och samtidigt inte släpper specifikationerna så att någon annan utvecklare kan göra detta. Det verkar som adobe håller på att fasa ut shockwave till förmån för flash.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"