Skall ha en "arbetsdator" att köra viss serverprogramvara på, Apache, MySQL och lite annat, och tänker mig antingen Debian eller Ubuntu på den. Det viktigaste är att den är tyst och kan stå på väldigt länge utan att bli överhettad, men också att den inte är alltför dyr. Det är själva datorn som är det viktiga, tangentbord, mus och skärm har jag redan bestämt mig för. Det är en bonus om jag kan köra Gnome med Compiz Fusion, men vill inte lägga ut mer än cirka 7000 SEK för själva datorn, så det är inte en nödvändighet.
Det jag tittat på tidigare var Kompletts "Home"-serie, men de kändes väldigt tveksamma, och har fått en del kritik för att föra oväsen. Jag har även tittat lite på Fujitsu Siemens olika Scaleo, men de är oftast väldigt dyra om de ens finns i lager. Beställde vid två tillfällen en sådan modell från Dustin Home, men det har gått två veckor och det verkar inte som att de kommer att skicka ordern någon gång. Så... nu funderar jag lite på IBMs tidigare ThinkCentre-serier, som hör till Lenovo numera. För det första vet jag inte vad skillnaden mellan "A" och "M" är, Google ger inget vettigt svar...

De flesta verkar komma med integrerat ljud- och grafikkort, vilket jag inte är helt säker på att jag gillar. Jag vill förmodligen kunna koppla ett gäng högtalare (5.1 eller något) till datorn då och då, samt spela upp film på den, och kanske installera Blender på den för att modellera och rendera.
Om det går vill jag helst inte bygga datorn själv, men är dessa prisvärda alternativ?
Tack på förhand!