Thunderbird, import av mail mm

Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej

Hur importerar man enklast mail till Thunderbird ? (från Windows)

Mozbackup finns ju inte i någon Linuxvariant vad jag kan se.

Kan man köra import direkt via Samba och att man delar ut Windows lagringsplats ?

iofs kan jag labba själv men har någon annan gjort det sä är det enklare...

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej

Knep o knåp.....:)

1. Hur sjutton monterar man en WIndozepartition var 1:a frågan.....??

http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... mount+ntfs

Verkar vara det vanliga sättet..... finns det nåt GUI sätt...?

2. För att hantera filerna enkelt installerade jag Krusader , liknande Total Commander.

3. Kontona går inte att skapa annat än manuellt vad jag kan se....??

4. Kopiera över inbox, sent etc till Thunderbirdmappen (undermappen) till det skapade kontot..

Lite väl knöligt kankse.... men funkar gör det....:cool:

Nästa steg att försöka flytta Firefoxs bokmärken.....borde vara enklare....:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

1. Ja, i Ubuntu går man till System > Administration > Diskar ifall man har 6.06 versionen. I 6.10 är Diskar borta. Den monteringen stannar dock kvar bara så länge datorn är på.

2. -

3. Manuellt, ja hur annars? Jag har användare för hemmabehov så jag vet inte om det finns ett annat system: System > Administration > Användare och grupper

4. I Firefox kan eventuellt dess egen importfunktion fungera förutsatt att partitionen där bokmärken ligger är monterat.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="petri0"]1. Ja, i Ubuntu går man till System > Administration > Diskar ifall man har 6.06 versionen. I 6.10 är Diskar borta. Den monteringen stannar dock kvar bara så länge datorn är på.

2. -

3. Manuellt, ja hur annars? Jag har användare för hemmabehov så jag vet inte om det finns ett annat system: System > Administration > Användare och grupper

4. I Firefox kan eventuellt dess egen importfunktion fungera förutsatt att partitionen där bokmärken ligger är monterat.[/quote]
Hej

Jag studerade länken som "northface" länkade till och det stämde då inte riktigt....

Hursomhelst "Nema problema"... Krusader var "kanon" som filhanterare :)
Nu kan man enkelt flytta över det man vill ha.

Skapa mailkonton är ju inte heller några problem om man bara har koll på sina lösen....:)
Det är det här med "latmasken" bara....:P

Klart imponerande OS iaf....:) Längesedan jag hade så kul med en dator.....
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Inga problem med bokmärkena till foxen, det är bara att kopiera över filen från windows. nu sitter jag - tyvärr - vid windowsdatorn (ungarna har ockuperat den andra :lol:) men har för mej att profilmappen till ff finns i home/<anv namn>/.mozilla/firefox/

Jag var tvungen att ändra rättigheterna för bokmärkesfilen innan jag kunde spara bokmärken. Jag installerade iofs från en .tar.gz-fil som jag hämtade från mozilla istället för att installera via synaptic så det kanske är anledningen, jag vet inte. Det funkar i alla fall och det är ju det viktigaste. ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="vulfgar"]Jag var tvungen att ändra rättigheterna för bokmärkesfilen innan jag kunde spara bokmärken. Jag installerade iofs från en .tar.gz-fil som jag hämtade från mozilla istället för att installera via synaptic så det kanske är anledningen, jag vet inte. Det funkar i alla fall och det är ju det viktigaste. ;)[/quote]
Krusader fixar det här......:)

Efter att jag fick till "monteringen" så är det bara att skyffla över det man vill ha....

Windows partitionen i ett fönster o Ubuntu partitionen i det andra....precis som Total Commander.

Passar mig alldeles utmärkt...:cool:
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"