Fix för meny lagg problem med nVidia kort och DualScreen setup

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Fix för meny lagg problem med nVidia kort och DualScreen setup

Inlägg av Beakon »

Kör man en DualScreen setup med nVidia kort så kan det uppstå ett grymt irriterande lagg på bla menyer om man aktiverar skrivbordseffekterna.
Det går dock att fulfuska sig runt det om man inte behöver skrivbordseffekter på båda skärmarna (Monitor + TV t.ex.).

Avaktivera Skrivbordseffekterna i menyn (System / Inställningar / Utseende / Visuella effekter) och
skapa en fil med nedanstående innehåll som du lägger in i Sessioner (System / Inställningar / Sessioner) på den skärm
som du vil ha effekterna på.

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
sleep 5
compiz --replace --only-current-screen &
gtk-window-decorator --replace &
Credz till gtaluvit på ubuntuforums.org som kom på ovan.
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Fix för meny lagg problem med nVidia kort och DualScreen setup

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Snyggt!

Det borde vara möjligt att ändra någonstans så det gäller i "skrivbordseffekterna"-guit oxå. Alltså att vi hittar den delen av programmet och ändrar där.  ::)
More Mekaniserad at http://blippe.se.
masterlink

Inlägg av masterlink »

Hur lägger man in den i sessioner. Menar du auto-starta filen???
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Du kan kopiera in texten i en textfil som du döper till t.ex. compiz.screen1 och lägger i hemkatalogen. Se till att filen är körbar (antingen genom att högerklicka på den, välja egenskaper och kryssa i rätt ruta, eller genom att skriva sudo chmod +x ~/compiz.screen1 i terminalen) och lägg sedan in ~/compiz.screen1 i System->Inställningar->Sessioner.
masterlink

Inlägg av masterlink »

när man väljer sessioner. Första fliken är ju autostart. Är det där man lägger till compiz.screen1.sh??? Kan man efter detta slå på extra visuella effekter och då blir de endast på min monitor och inte på min LCD tv?????

-edit-

Provade att aktivera extra visuella effekter och då laggar menyerna iallafall. Någonstans har jag gjort fel i denna process. Men jag måste ha gjort rätt då jag lade till compiz.screen1.sh (med scriptet som jag klistrade in ifrån tråden), sedan lade jag den i min home-mapp, högerklickade på den valde egenskaper och kör som program kryssade jag i. Sedan valde jag sytem/inställningar/sessioner och lägg till på autostart. Letade upp filen och den hamnade i listan.
Senast redigerad av 1 masterlink, redigerad totalt 22 gånger.
pell

Inlägg av pell »

masterlink skrev: när man väljer sessioner. Första fliken är ju autostart. Är det där man lägger till compiz.screen1.sh??? Kan man efter detta slå på extra visuella effekter och då blir de endast på min monitor och inte på min LCD tv?????

-edit-

Provade att aktivera extra visuella effekter och då laggar menyerna iallafall. Någonstans har jag gjort fel i denna process. Men jag måste ha gjort rätt då jag lade till compiz.screen1.sh (med scriptet som jag klistrade in ifrån tråden), sedan lade jag den i min home-mapp, högerklickade på den valde egenskaper och kör som program kryssade jag i. Sedan valde jag sytem/inställningar/sessioner och lägg till på autostart. Letade upp filen och den hamnade i listan.
Ja du har gjort rätt, men grejen är att du ska avaktivera compiz och sen köra skriptet (som startar upp compiz igen, men bara på din primära skärm). Alltså, avaktivera compiz och starta sen om datorn för att se om det funkar!
masterlink

Inlägg av masterlink »

Hur avaktiverar man compiz?
masterlink

Inlägg av masterlink »

Det som är lite tråkigt är att panelerna försvinner på min LCD och man kommer ju därmed inte åt saker och ting!!! Någon som har en lösning på detta problem. Så man får upp kataloger på den skärm som inte har compiz aktiverad????????
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

CompizFusion har nu stöd för dubbla skärmar. Någon som vet hur bra det fungerar?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
masterlink

Inlägg av masterlink »

Scriptetär ju kanon.....just när det gäller menylagget. Men hur ska man ha nytta av det på screen 2 (LCD tvn) om den inte har några menyer efter att man har aktiverat skriptet. Kan man lägga dit en genväg på något vis ( på skrivbord 2 , LCD skärmen) och på så vis nå t.e.x. Filmerna.

Någon som vet och kan hjälpa en ny ubuntist???
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

masterlink skrev: Scriptetär ju kanon.....just när det gäller menylagget. Men hur ska man ha nytta av det på screen 2 (LCD tvn) om den inte har några menyer efter att man har aktiverat skriptet. Kan man lägga dit en genväg på något vis ( på skrivbord 2 , LCD skärmen) och på så vis nå t.e.x. Filmerna.

Någon som vet och kan hjälpa en ny ubuntist???
Det kan vara så att du har menyer men en felaktig overscan döljer dom. Är du 100% på om du har hela bilden eller inte ? Ut med musen utanför skärmen så den inte längre är synlig och högerklicka.

Får du upp en meny med samma innehåll som när du gör motsvarande på dina synliga menyer/paneler ("Om Paneler" t.ex. Menyerna alá startrad/fönsterrad på Win språk heter Panel) så har du en meny strax utanför det synliga fältet. Med andra ord felaktig overscan. Ingen större fara på taket, du kan inte se 100% av bildskärmen helt enkelt.

(Kör du nVidia så är det kört att fixa overscanfelet tills vidare. Den funktionen är strippad i dirvisarna. ATI kort kan jag ingenting om).

Får du upp samma meny som om du högerklickar direkt på skrivbordet ("Byt skrivbordsbakgrund") så kan du därifrån välja "Skapa startare" och skapa dylika.

Ett kanske smidigare alternativ i början är att skapa dom genvägar/ikoner osv du vill ha på TV:n på skärmen och sedan helt enkelt dra över dom med musen.

Knasig overscan har jag själv styrt via VLC:s configfil som ligger finns i ~/.vlc/
configfilen heter "vlcrc" så kör t.ex. "nano ~/.vlc/vlcrc" och leta rätt på

Kod: Markera allt

# Videobredd (heltal)
width=730
# Videohöjd (heltal)
height=470
# Video X-koordinat (heltal)
video-x=37
# Video Y-koordinat (heltal)
video-y=40
Och justera dessa tills då får ett fönster som täcker så mycket som möjligt av det som är synligt på TV:n..
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
reinfallt
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av reinfallt »

Jag har också upptäckt att menyerna försvinner ibland på den skärm som inte kör compiz. Men det verkar vara helt slumpmässigt. Ibland får man menyer och ibland inte.
Jag blickade ner på mina dvärgfötter och konstaterade att jag var man
Skriv svar

Återgå till "Guider"