Avinstallera Ekiga

Användarvisningsbild
Vanilj

Avinstallera Ekiga

Inlägg av Vanilj »

Jag försökte mig på att avinstallera Ekiga med

Kod: Markera allt

sudo apt-get remove ekiga
Av någon anledning plockades då även ubuntu-desktop bort.
Går det inte att bara avinstallera Ekiga?
Innan man är riktigt säker, är man gärna tvärsäker.
Ubuntu user # 9864
marwal

Avinstallera Ekiga

Inlägg av marwal »

[Vanilj: jag flyttar denna tråd till Program & Spel eftersom frågar berör programmet Ekiga och inte rör användning, problem eller inställningar för Skrivbordet]
battra

Avinstallera Ekiga

Inlägg av battra »

Det spelar ingen roll om man tar bort ubuntu-desktop, det är ett s.k. metapaket som inte innehåller någonting.
Användarvisningsbild
Vanilj

Avinstallera Ekiga

Inlägg av Vanilj »

[quote="battra"]Det spelar ingen roll om man tar bort ubuntu-desktop, det är ett s.k. metapaket som inte innehåller någonting.[/quote]
I så fall åkte något mer paket bort, för min grafiska inloggning försvann och jag hamnade i ett skal när jag loggade in nästa gång. Dessutom försvann en del val när man klickade på stängningknappen, starta om och stäng ned vill jag minnas.
Ubuntu user # 9864
battra

Avinstallera Ekiga

Inlägg av battra »

Konstigt, ubuntu-desktop försvann när jag tog bort open office, och jag har inte märkt nåt sånt. Den grafiska inloggningen borde iaf komma tillbaka om man installerar gdm.
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Avinstallera Ekiga

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

anledningen till varför ubuntu-desktop försvann när du tog bort ekiga är att Canonical löst installationen som så att de har gjort ett paket ubuntu-desktop och sen satt allt de vill ha med i ubuntu som om ubuntu-desktop var beroende på det. När du sen tar bort något som var med från början (som t ex ekiga) så tror Synaptic att ubuntu-desktop inte kan fungera, efersom ett paket som ubuntu-desktop var beroende av inte längre finns. Alltså tas ubuntu-desktop oxå bort.

EDIT:
En fråga... installerade du möjligtvis ubuntu-desktop separat efter det att du installerat ubuntu på datorn?
med aptitude istället för apt-get?
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Användarvisningsbild
Vanilj

Avinstallera Ekiga

Inlägg av Vanilj »

[quote="dacovale"]EDIT:
En fråga... installerade du möjligtvis ubuntu-desktop separat efter det att du installerat ubuntu på datorn?
med aptitude istället för apt-get?[/quote]
Nej, åtminstone inte första gången. När det sedan försvann la jag till det med apt-get install ubuntu-desktop
Ubuntu user # 9864
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Kontakt:

Avinstallera Ekiga

undrade bara. aptitude tar nämligen bort mer vid avinstallation (grovt förklarat)
Errare humanum est
Okänd

Avinstallera Ekiga

Inlägg av Okänd »

"aptitude" tar bort all de "icke-behövda" beroenden när man avinstallerar, men
då krävs det att man ha installerat paketet med "aptitude".

Har man installerat med apt-get så tar man bort vid en avinstallation bara själva paketet oavsett vad man använder. Man avinstallerar inte dessa beroenden som aptitude skulle tagit hand om.
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Kontakt:

Avinstallera Ekiga

jag vet, men så frågade jag ju oxå om han hade använt aptitude istället för apt-get
Errare humanum est
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Avinstallera Ekiga

Inlägg av zero gravity »

Jag vet detta är en något gammal tråd men får inget entydligt svar från tråden. Kommer det att påverka systemet på något sätt om man tar bort ubuntu-desktop??
Abusus non tollit usum
Okänd

Avinstallera Ekiga

Inlägg av Okänd »

Jag har då aldrig märkt något, ubuntu-desktop är ju bara ett metapaket som pekar till andra så det borde inte vara ett problem.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Avinstallera Ekiga

Inlägg av zero gravity »

Läste någon stanns att det blev problem med uppdatera vissa grejer. Men får ha lite god tro nu och sattsa på att inget händer. Bara lite av min kontroll paranoia som dyker upp :P
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Avinstallera Ekiga

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Ubuntu-desktop är som sagt ett metapaket, vars enda uppgift är att se till att man har "grunderna" för ett grafiskt ubuntu på datorn. Om nu ubuntus utvecklare bestämde sig för att släppa paketet "lös alla zero gravitys problem i gnome" och ville få ut det till alla användare av det grafiska ubuntu så skulle de ändra ubuntu-desktop's dependencies till att inkludera det nya paketet och vi skulle alla få den nya uppdateringen.

Det är därför det är ganska viktigt att ha ubuntu-desktop installerat vid en uppdatering från en version till en annan, eftersom systemet i stort får nya paket (tex upstart istället för init) som bara pekas ifrån metapaketen.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"