Vill installera ubuntu

Sunkan

Vill installera ubuntu

Inlägg av Sunkan »

Tjenare har varigt intreserad av Linux länge men aldrig kört det. Så läste jag om ubuntu i PC-För alla och blev riktigt sugen på att installera det. Dom skriver att man kan installera det utan att behöva ta bort mitt Windows. Så skulle villja veta exakt hur jag går till väga i installationen för att ha kvar mitt windows? Kör Win på hela min C hdd. Kan jag partitionera upp den och installera ubuntu utan att påverka mitt Win? Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge mig en bra guidening då jag aldrig har installerat ubuntu innan.
Mvh Niklas
Megamannen

SV: Vill installera ubuntu

Inlägg av Megamannen »

Tror man kan "förminska" C: i Ubuntuinstallationen. Annars så går det med programmet gparted som finns på Live-CDn. Sedan kan du skapa en ny partition där.
Software can become hardware!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Om du startar upp Ubuntu med live-cd:n så ligger partitioneraren under System/Administration/Partitionsredigerare.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Läs http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/130 så ser du precis hur installationen går till. Du behöver inte partitionera själv, utan det kan installationsprogrammet sköta åt dig så kommer windows vara kvar utan att påverkas. Se bara till att välja "Guidad-Ändra storlek". under installationen.

Guiden är skriven för 7.04 men jag skulle tro att installationen av 7.10 är exakt likadan, annars skiljer det ytterst lite. Jag har sett många rekommendera att du tar backup på alla viktiga filer på windows och defragmenterar hårddisken innan du påbörjar installationen. Jag brukar inte göra det, men så har jag heller inget jag inte kan leva utan på min dator.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Den där länken tar tyvärr inte upp hur man förminskar den del som Windows finns på för att få plats med Ubuntu.

Om du vill test, men fortfarande ha Windows kvar, då kan du ladda ner ett virtualiseringsprogram. Det finns ett par stycken, man försök med VirtualBox. Vad programmet gör är att det låter dig vara kvar i Windows, men att programmet skapar en låtsasdator inne i VirtualBox. På den datorn installerar man Ubuntu.

1. Du laddar ner versionen för Windows, antingen x86 eller AMD64 beroende på vilken typ av dator du har.
2. Du installerar programmet som vilket annat program som helst.
3. Ladda sedan ner den här filen.
4. Nu öppnar du VirtualBox. Kollan sedan den här tråden för att få en beskrivning av hur du skapar en virtuell dator.
MrT
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av MrT »

detta står säkert i guiden som "hagelnu" länkade till men glöm inte att defragmentera i windows innan du börjar på att krympa partitionen
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

maths57, har du läst guiden?
Guidad-Ändra storlek". En NTFS partition krymps då så att en Ubuntu partition kan skapas för installation
lord

Inlägg av lord »

Om du vill vara säker och inte ta några risker, testa ubuntu i Virtual Box. Då kan du köra operativet från ett fönster i xp. Fungerar utmärkt, är bara lite segare och kan kanske ge problem med drivrutiner till grafikkortet och annan hårdvara (är inte helt säker på det här, det var ett tag sedan jag testade ubuntu i vb, eftersom jag nu har installerat det på hårddisken nu ;)).
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

hagelnut skrev: maths57, har du läst guiden?
Guidad-Ändra storlek". En NTFS partition krymps då så att en Ubuntu partition kan skapas för installation
Ögnade igenom sidan men missade tydligen det.  :-[ Kan inte minnas att jag själv har fått upp ett sådant alternativ. Har mest läst guider om hur man först med hjälp av GParted gör justeringen av Windowspartitionen och därefter installerar man Ubuntu. Men funkar det på det där sättet är det ju alldeles utmärkt. Men vill Sunkan testa, föreslår jag ändå VirtualBox.
Sunkan

Inlägg av Sunkan »

Körde in ubuntu på en annan dator. Tack alla för hjälpen
Tokke2
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Tokke2 »

när jag körde dual boot med windows och ubuntu installerade jag först windows sen partionerade upp en 60 gb till ubuntu med Partion magic funkade rätt bra

men nu har jag endast ubuntu installerad
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"