Har lyckats installera senaste drivrutinen från Nvidia till ubuntu 7.10 G.G. Men jag irriterar mig på de olika valbara grafikläges-möjligheterna. Använder VLC för att spela upp video-matrial. Det som inte klaffar är om jag kör "seperate x screens" med "xinerama aktiverat. Då kan jag inte öppna VLC i fullskärmsläge på LCD tvn. Fönstret öppnas då istället på dator-skärmen i fullsärmsläge.
Kör jag "seperate x screens" utan xinerama aktiverat går systemet för slött när man vandrar runt i menyer och dylikt.
Hoppas någon har ett givande svar till en nybliven ubuntu-torsk........
Med Vänliga Hälsningar / Henke
Seperat X screens går långsamt utan Xinerama aktiverat
-
- DeepThought
SV: Seperat X screens går långsamt utan Xinerama aktiverat
Det här beter sig lite skumt för mig, men om jag har aktiverat Xinerama och sedan startar VLC på min ena skärm så är det bara att gå in i Inställningar -> Video -> Utmatningsmoduler och sedan gå in under den modul jag använder och ändra Skärm för helskärmsläge för att få bilden på den andra skärmen. Detta fungerar dock inte om jag startar VLC på den andra skärmen, så du kan ju testa att starta VLC på den andra skärmen? 

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
testat att skriva
edit: en fix för menylagget finns här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18822.0.html
i en terminal? I separate x screens läge då alltså.. så brukar jag göra!DISPLAY=:0.1 vlc -f filmen.avi
edit: en fix för menylagget finns här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18822.0.html
Senast redigerad av 1 pell, redigerad totalt 18 gånger.
-
Hur man gör själva skriptet är jag med på. Men sedan i sessioner......!!!
Ska man lägga in scriptet på auto-start listan då eller????
MVH hEnKE
MVH hEnKE
ja alltså du skapar en tom fil som du klistrar in skriptet i, sen ser du till att filen är körbar. Det kan du göra under egenskaper om du högerklickar på filen i nautilus. Sen lägger du till filen på autostart listan i sessioner, se till att du skriver hela sökvägen till filen.masterlink skrev: Hur man gör själva skriptet är jag med på. Men sedan i sessioner......!!!
MVH hEnKE