Nybörjar frågor om Dynamiskt ip, ompekning, hosts webbserver
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Nybörjar frågor om Dynamiskt ip, ompekning, hosts webbserver
Hej nybörjare på det mesta :-), det är jag det. Har Ubuntu7.10 där jag installerat apache-server för att eventuellt ha en webserver.
Nu har jag installerat och konfigurerat i några timmar/dagar/veckor, det mesta fungerar som jag tänkt, en enkel hemsida på min egen server.
Det jag inte får att fungera är min ompekning av min .se domän.
Jag har alltså 1st Desktop:Ubuntu7.10/win vista home premium, dualboot , 1st laptop Ubuntu7.04/win xp home, 1st nslug2: unslung 6-beta, 1st dir-120 router,
1st zyxel adsl-modem(endast brygga)
För tillfället har jag en server uppe på Ubuntu 7.10. Jag kan ansluta över nätverket med ip-nr, via localhost och externt med min dynamiskt tilldelade ip-adress, ISP: telia.
På Ubuntuburken, med servern, kan jag ansluta med en vhost som jag skapat i apache konfigurationen.(Det är denna jag vill få upp genom att endast skicka en förfrågand till min domän).
När jag ansluter externt med ip-adressen får jag upp min default host/var/www/index.html, så allting rätt.
Om jag skickar en förfrågan till http://www.min_domän.se, från samma maskin som har servern , får jag upp sidan som ligger på /var/www/vhost/www.min_domän.se/index.html.
Det är samma behörighet på mappar och filer i båda.
Routern har jag confat med statisk ip .
Jag har alltså en .se domän där jag varit in och försökt peka om den till min egen server, här finns nog några fel kan jag tänka. Jag har sedan tidigare en .nu adress som jag pekat om till ett webhotell, det gick smidigt.
Jag har ett konto hos dynsdns där jag också försökt få till det.
Jag använder ddclient på min burk.
Jag skickar en förfrågan till 81.xxx.xx.xxx och får tillbaka en sida som ligger på min server som default, (/var/www/index.html).Utifrån nätverket.
när jag försöker 81.xxx.xx.xxx/www.min_domän.se/ får jag tillbaka svaret att den inte hittas på servern. Det kanske inte skall fungera så men lokalt går det utan problem.
Hos dyns skall man fylla i ett hostnamn där är jag osäker på vad det är ,är det min dator eller severnamnet eller något annat? Jag har fyllt i min dators namn som den har på mitt nätverk, fel kanske? dator-namn.dlinkddns.com heter nu hosten. och min dynamiska ip-adress som jag hade vid registreringstillfället ,förövrigt samma fortfarande.
Sedan har jag då varit och försökt peka om min .se adress till min server då, litet osäker på vad jag skall peka mot. När jag pekade om från .nu till mitt webbhotell fick jag två st namnservrar att peka till så det var ju en barnlek.
Sammanfattning: Sätta upp en hemmaserver och peka om en domän
Hostname hos Dynsdns vad ?
Var hittar jag namnservern att peka mot?
Nu har jag installerat och konfigurerat i några timmar/dagar/veckor, det mesta fungerar som jag tänkt, en enkel hemsida på min egen server.
Det jag inte får att fungera är min ompekning av min .se domän.
Jag har alltså 1st Desktop:Ubuntu7.10/win vista home premium, dualboot , 1st laptop Ubuntu7.04/win xp home, 1st nslug2: unslung 6-beta, 1st dir-120 router,
1st zyxel adsl-modem(endast brygga)
För tillfället har jag en server uppe på Ubuntu 7.10. Jag kan ansluta över nätverket med ip-nr, via localhost och externt med min dynamiskt tilldelade ip-adress, ISP: telia.
På Ubuntuburken, med servern, kan jag ansluta med en vhost som jag skapat i apache konfigurationen.(Det är denna jag vill få upp genom att endast skicka en förfrågand till min domän).
När jag ansluter externt med ip-adressen får jag upp min default host/var/www/index.html, så allting rätt.
Om jag skickar en förfrågan till http://www.min_domän.se, från samma maskin som har servern , får jag upp sidan som ligger på /var/www/vhost/www.min_domän.se/index.html.
Det är samma behörighet på mappar och filer i båda.
Routern har jag confat med statisk ip .
Jag har alltså en .se domän där jag varit in och försökt peka om den till min egen server, här finns nog några fel kan jag tänka. Jag har sedan tidigare en .nu adress som jag pekat om till ett webhotell, det gick smidigt.
Jag har ett konto hos dynsdns där jag också försökt få till det.
Jag använder ddclient på min burk.
Jag skickar en förfrågan till 81.xxx.xx.xxx och får tillbaka en sida som ligger på min server som default, (/var/www/index.html).Utifrån nätverket.
när jag försöker 81.xxx.xx.xxx/www.min_domän.se/ får jag tillbaka svaret att den inte hittas på servern. Det kanske inte skall fungera så men lokalt går det utan problem.
Hos dyns skall man fylla i ett hostnamn där är jag osäker på vad det är ,är det min dator eller severnamnet eller något annat? Jag har fyllt i min dators namn som den har på mitt nätverk, fel kanske? dator-namn.dlinkddns.com heter nu hosten. och min dynamiska ip-adress som jag hade vid registreringstillfället ,förövrigt samma fortfarande.
Sedan har jag då varit och försökt peka om min .se adress till min server då, litet osäker på vad jag skall peka mot. När jag pekade om från .nu till mitt webbhotell fick jag två st namnservrar att peka till så det var ju en barnlek.
Sammanfattning: Sätta upp en hemmaserver och peka om en domän
Hostname hos Dynsdns vad ?
Var hittar jag namnservern att peka mot?
Senast redigerad av 1 sorenux, redigerad totalt 30 gånger.
SV: Nybörjar frågor om Dynamiskt ip, ompekning, hosts webbserver?
Får man fråga var du har registrerat din domän?
Det finns nämligen en större svensk operatör vars gratistjänst erbjuder en väldigt smidig lösning på att dynamiskt uppdatera de domäner man har där :-)
Det finns nämligen en större svensk operatör vars gratistjänst erbjuder en väldigt smidig lösning på att dynamiskt uppdatera de domäner man har där :-)
-
Jag beställde min domän hos sbbs solutions, endast domän registrering, jag har då ett konto hos iis.se
Tja, även om det bär mig emot så får det nog ändå bli att göra lite reklam 
Skaffa gärna ett (gratis) DNS-konto hos Loopia. Utöver den trevliga webb-kontrollpanelen så går det även lätt att uppdatera ens domäner där dynamiskt via lite olika metoder. Själv gillade jag det att det gick direkt med curl. De tillhandahåll till och med ett färdigt bash-script.
http://www.loopia.se/loopiadns/
Sen är kanske i och för sig inte Loopia helt optimala om man behöver perfekt tillgänglighet. Vet i och för sig inte hur det är nu, men förr så stod både deras DNS:er för gästdomäner på samma fysiska lokalitet. För att vara en gratistjänst är den dock riktigt bra och prisvärd.

Skaffa gärna ett (gratis) DNS-konto hos Loopia. Utöver den trevliga webb-kontrollpanelen så går det även lätt att uppdatera ens domäner där dynamiskt via lite olika metoder. Själv gillade jag det att det gick direkt med curl. De tillhandahåll till och med ett färdigt bash-script.
Sen är kanske i och för sig inte Loopia helt optimala om man behöver perfekt tillgänglighet. Vet i och för sig inte hur det är nu, men förr så stod både deras DNS:er för gästdomäner på samma fysiska lokalitet. För att vara en gratistjänst är den dock riktigt bra och prisvärd.
-
Håller på och provar loopia nu får se om jag lyckas 
Återkommer när servern blir skarp Tack så länge

Återkommer när servern blir skarp Tack så länge
-
Ber att få tacka andol om tipset! Nu fungerar min webserver http://www.matsek.se 

Senast redigerad av 1 sorenux, redigerad totalt 20 gånger.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hur ofta skall man köra dessa uppdateringar? Jag har just börjat prova Loopias curlskript. Min server körde var tionde minut under natten igår och på morgonen visade loggen att Loopias server svarade "abuse"andol skrev: Tja, även om det bär mig emot så får det nog ändå bli att göra lite reklam

Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Nej, att signalera var 10:e minut är väl inte direkt jättesnyggt. Med tanke på hur sällan ens ip ändå byts så känns en gång i timman som mer än nog.
Vill du verkligen göra Rätt så ska du förstås bädda in curl-anropet i ett skript som testar ifall din ip verkligen har ändrats. Sen kör skriptet bara en uppdatering i de fall det verkligen behövs. Skulle förövrigt inte förvåna mig om det är en sådan lösning supporten kommer återkomma med :-)
Vill du verkligen göra Rätt så ska du förstås bädda in curl-anropet i ett skript som testar ifall din ip verkligen har ändrats. Sen kör skriptet bara en uppdatering i de fall det verkligen behövs. Skulle förövrigt inte förvåna mig om det är en sådan lösning supporten kommer återkomma med :-)
-
- Kontakt:
Jag fick exakt samma svar av Loopias support. Kör varje timme eller själv komplettera Loopias skript så att det bara aktiveras vid IP-förändring.andol skrev: ... ett skript som testar ifall din ip verkligen har ändrats. Sen kör skriptet bara en uppdatering i de fall det verkligen behövs. ...
Jag uppskattar att min internetleverantör byter min IP åtminstone varje dygn. Om jag då uppdaterar varje timme så kommer alltså servern att vara okontaktbar i genomsnitt en halvtimme varje dag och som längst en timme. Jag vill ha dessa tider kortare.
Det är säkert en kul utmaning att skriva ett skript av denna typ. Det var dock ett tag sedan jag skrev skript regelbundet och min tid är lite begränsad just nu. Jag undrar därför om någon i detta forum känner till något bra skript av denna typ eller är villig att hacka lite

Det skall alltså finnas ett ställe i skriptet som bara genomlöps när IP har förändrats. Där kan man stoppa in sin dynDNS-leverantörs skript.
Jag antar man först måste ta reda på sin dators/routers externa IP genom att t.ex. anropa någon service av typen myip.se. Sedan får man jämföra med det resultat man fick förra gången man körde skriptet. Man kanske inte ens behöver maska ut IP-numret, man kanske bara kan jämföra hela sidan med den tidigare, om övriga delar av sidan är konstanta. Man kan sedan aktivera skriptet i crontab.
Jag tror också att det kan också vara bra att veta detta: I Loopias kontrollpanel finns en ruta “synkronisera <mindomän>.se med www.<mindomän>.se”. Det räcker dock inte att kryssa den rutan om man vill att båda subdomänerna skall ha samma IP. Man skall köra skriptet mot både <mindomän>.se och www.<mindomän>.se
*Håller tummarna för att någon har ett lättanvänt skript*

Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 22 gånger.
Tja, att hacka ihop ett perl-script torde ju gå rätt så snabbt. Dessutom så kan det säkert vara en bra övning att lägga de där extra minuterna på att göra skriptet användbart även för andra.
Kruxet är väl snarare att även om det går att göra det generellt så torde det bli stabilare om man anpassar det efter en viss webbtjänst (till exempel http://myip.se). Fast att publicera ett skript, som flertalet personen kan få för sig att använda, vilket med tät regelbundenhet pollar en specifik webbplats känns inte riktigt rätt.
Nu tror jag i och för sig inte att oddsen är sådär överdrivet för att något större antal verkligen får för sig att använda skriptet. Likväl så känns det inte riktigt Rätt.
Kruxet är väl snarare att även om det går att göra det generellt så torde det bli stabilare om man anpassar det efter en viss webbtjänst (till exempel http://myip.se). Fast att publicera ett skript, som flertalet personen kan få för sig att använda, vilket med tät regelbundenhet pollar en specifik webbplats känns inte riktigt rätt.
Nu tror jag i och för sig inte att oddsen är sådär överdrivet för att något större antal verkligen får för sig att använda skriptet. Likväl så känns det inte riktigt Rätt.
Dessutom finns det ytterligare en avvägning att göra då man publicerar ett generellt skript.
Efter att man har kollat vad man egentligen har för IP, vad ska då det jämföras med?
1) Ett sparat värde (till exempel i en textfil) från sistens man körde en dns-uppdatering.
eller
2) En DNS-uppslagning mot domänens authoratativa DNS-server
För egen del kör jag på jag på metod 2), men å andra sidan är det mot en egen authoratativa server. Vad gäller andra så är det inte säkert att de uppskattar den typen av konstanta uppslagningar. Måste ju som sagt gå direkt mot den authoratativa, för att slippa effekterna av TTL-cachning.
Då är metod 1) betydligt skonsammare. Kruxet där är att den rent teoretiskt kan slå fel om det görs (felaktiga) ändringar på DNS:en som inte är initierade av skriptet.
Ja, jag vet att jag övertänker det här :-)
Efter att man har kollat vad man egentligen har för IP, vad ska då det jämföras med?
1) Ett sparat värde (till exempel i en textfil) från sistens man körde en dns-uppdatering.
eller
2) En DNS-uppslagning mot domänens authoratativa DNS-server
För egen del kör jag på jag på metod 2), men å andra sidan är det mot en egen authoratativa server. Vad gäller andra så är det inte säkert att de uppskattar den typen av konstanta uppslagningar. Måste ju som sagt gå direkt mot den authoratativa, för att slippa effekterna av TTL-cachning.
Då är metod 1) betydligt skonsammare. Kruxet där är att den rent teoretiskt kan slå fel om det görs (felaktiga) ändringar på DNS:en som inte är initierade av skriptet.
Ja, jag vet att jag övertänker det här :-)
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det kliade lite i mina programmeringsfingrar, så jag knåpade ihop ett halvfärdigt skript. Det använder andols metod 1, d.v.s. sparar senaste IP-adressen i en fil. Dyndns.com erbjuder en gratis tjänst för att kolla IP, men den får inte användas oftare än var 10:e minut, så kör inte skriptet oftare än så.
Jag märkte för övrigt att myip.se blockerar anrop från wget, så man bör inte använda dem för automatiska skript.
Jag märkte för övrigt att myip.se blockerar anrop från wget, så man bör inte använda dem för automatiska skript.
Kod: Markera allt
#!/bin/sh
ADRESSFIL=/var/tmp/ipadress
if [ -e $ADRESSFIL ]; then
gammal=`cat $ADRESSFIL`
else
gammal="x"
fi
ny=`wget -q http://checkip.dyndns.com/ -O -| sed "s/.*IP Address: \([0-9.]\{7,15\}\).*/\\1/"`
if [ $gammal != $ny ]; then
echo Du har fått en ny IP-adress
echo $ny > $ADRESSFIL
else
echo Du har fortfarande samma IP-adress
fi
-
- Kontakt:
Stort tack för hjälpen med skriptet! Jag är lite upptagen för ögonblicket, men kommer att börja använda det så snart jag kan. Kan man komma ner på 10 minuter så funkar det fint för mig. 
EDIT: Ett ställe till där jag kan hitta min IP är ju i routern. Jag kan göra det manuellt, men jag vet inte hur jag skulle göra ett skript för det. Det skulle ju inte belasta andra servrar, men det skulle ju också tyvärr, troligen bli routerspecifikt. Det skript Lars skrev kommer att bli fint för mig, tack igen.

EDIT: Ett ställe till där jag kan hitta min IP är ju i routern. Jag kan göra det manuellt, men jag vet inte hur jag skulle göra ett skript för det. Det skulle ju inte belasta andra servrar, men det skulle ju också tyvärr, troligen bli routerspecifikt. Det skript Lars skrev kommer att bli fint för mig, tack igen.
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 22 gånger.
-
- Kontakt:
Skriptet funkar fint förstås, det var till stor hjälp. Jag provade att modifiera skriptet så det läser WAN-IP i min router, jag tror detta verkar funka:
(Jag har en Linksys WRT54GL router - L står för Linux
)
ny=`wget -q http://<ROUTER_USR>:<ROUTER PWD>@192.168.1.1/Status_Router.asp -O -| grep "var wan_ip" | sed "s/[^0-9.]//g"`

Japp, klart snyggare lösning att fråga routern direkt.
-
scriptet jag använder ser ut så här:(router) användarnamn och lösen måste base64 kodas. Sleep kan gott o väl ändras till ett högre värde. Jag kör detta script i bakgrunden.
#!/bin/bash
IPaddr=`curl -s dns.loopia.se/checkip/checkip.php | sed 's/^.*: \([^<]*\).*$/\1/'`
while a=a
do
sleep 5
IPaddrNy=`curl -s dns.loopia.se/checkip/checkip.php | sed 's/^.*: \([^<]*\).*$/\1/'`
if [ $IPaddr != $IPaddrNy ]
then
curl -s --user 'användarnamn:lösenord' "http://dns.loopia.se/XDynDNSServer/XDynDNS.php?hostname=dindomän.se&myip="`curl -s dns.loopia.se/checkip/checkip.php | sed 's/^.*: \([^<]*\).*$/\1/'`
IPaddr=$IPaddrNy
fi
done
Någon särskild anledning till att du har ett kontinuerlig rullande skript istället för ett som dras igång av cron? Fast framförallt så är jag nyfiken på valet att testa var 5:e sekund. Inte lite väl overkill?
-
Detta var ett basscript, jag har satt sleep till 600 i detta.
-
man skulle mycket väl kunna lägga arbetet i cron min isp verkar dessutom inte ändra ip så ofta
Re: Nybörjar frågor om Dynamiskt ip, ompekning, hosts webbserver
Hejsan, jag använder bash scriptet som loopia tillhandahöll men får ett knepigt fel..
#!/bin/sh
curl -s --user 'användarnamn:lösenord'
"http://dns.loopia.se/XDynDNSServer/XDynDNS.php?
hostname=dindomän.se&
myip="`curl -s dns.loopia.se/checkip/checkip.php |
sed 's/^.*: \([^<]*{).*$/\1/'`; echo
Jag har bytt ut användarnamnet mot mitt loopiaanv. lösenordet mot det korresponderande.
hostnamn=zoolnet.org
Men när jag kör scriptet "./loopia.sh" så får jag felmeddelandet
curl: no URL specified!
EDIT2: Fick bort nochg.. men nu får jag:
<code>
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
<head>
<title>400 - Bad Request</title>
</head>
<body>
<h1>400 - Bad Request</h1>
</body>
</html>
</code>
Någon som har en aning?
Snälla förstår inte varför jag fǻr fel.
EDIT: Jag behövde lägga till ett mellanslag. Nu får jag nochg dock.. vad i helvete betyder det?
#!/bin/sh
curl -s --user 'användarnamn:lösenord'
"http://dns.loopia.se/XDynDNSServer/XDynDNS.php?
hostname=dindomän.se&
myip="`curl -s dns.loopia.se/checkip/checkip.php |
sed 's/^.*: \([^<]*{).*$/\1/'`; echo
Jag har bytt ut användarnamnet mot mitt loopiaanv. lösenordet mot det korresponderande.
hostnamn=zoolnet.org
Men när jag kör scriptet "./loopia.sh" så får jag felmeddelandet
curl: no URL specified!
EDIT2: Fick bort nochg.. men nu får jag:
<code>
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
<head>
<title>400 - Bad Request</title>
</head>
<body>
<h1>400 - Bad Request</h1>
</body>
</html>
</code>
Någon som har en aning?
Snälla förstår inte varför jag fǻr fel.
EDIT: Jag behövde lägga till ett mellanslag. Nu får jag nochg dock.. vad i helvete betyder det?