Jag har haft problem med mejl-hantering. Mitt mejl-program kunde inte nå POP-servern på internet, och inte enw webbmejl fungerade. Jag fick syn på ett tips som pratade om att justera MTU.
Jag har ställt ned MTU i min router/accesspunkt/modem (Netgear 834) till 1400 och nu fungerar mejlhanteringen.
Nu till min frågor:
1. Var kan jag läsa mer om den här MTU-hanteringen?
2. Kan MTU varit problemet eller hade jag tur som fick det att fungera (eller otur, beroende på hur man ser det)?
3. Hur kan MTU ha med saken att göra över huvud taget?
4. Ska jag justera MTU-inställningen i mina noder på hemmanätet också, eller kommer de överens med routern?
5. Hur optimerar jag MTU till bästa värde?
Tack för all hjälp! Jag gissar att ett bra svar på fråga 1 gör att jag kan fixa resetn själv, men jag är givetvis tacksam för allt!
Per.
Behöver jag justera MTU?
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Behöver jag justera MTU?
MTU verkar ju handla om hur stort ett paket får vara för att bli transporterad i nätverket. Hur man gör för att se och ställa in MTU, hittade jag på www.brunolinux.com.
Hm, vad mysko. Vad kör du för typ av internt nätverk hemma? Vilka längder på TPkablarna‚ hastighet på NIC osv?
MTU bestämmer ju som du kanske läst den största paketstorleken som får förekomma i Ethernet.
När ditt nätverkskort börjar sända data så finns det förhoppningsvis ett kort som lyssnar någonstans... Om du har Gbit nätverk hemma så tar det 1 nsec att skicka ut en bit. För att skicka ut största möjliga paketet tar det då 1500 nsec, eller 1.5 µsec att skicka hela paketet. Om det mottagande NICet då inte vet att paket får ha storlek X så kastas antagligen paketet om det är större.
Nu är 1500 standard, och jag har svart att tro att det finns något produkt på marknaden som skulle ha MINDRE MTU.
Däremot är det ju möjligt att det är en för stor fördröjning någonstans. Men jag antar att du inte har över 100m TP mellan din dator och routern?
Paketkrockar är ju inte eller helt uteslutet, men då gäller det ju också att det är en fördröjning någonstans. Och du kör väl inte nätverket på half-duplex!?
Och det bör ju inte spela någon roll då förbindelsen upprättas med minsta möjliga paketet (512 bitar).
MTU bestämmer ju som du kanske läst den största paketstorleken som får förekomma i Ethernet.
När ditt nätverkskort börjar sända data så finns det förhoppningsvis ett kort som lyssnar någonstans... Om du har Gbit nätverk hemma så tar det 1 nsec att skicka ut en bit. För att skicka ut största möjliga paketet tar det då 1500 nsec, eller 1.5 µsec att skicka hela paketet. Om det mottagande NICet då inte vet att paket får ha storlek X så kastas antagligen paketet om det är större.
Nu är 1500 standard, och jag har svart att tro att det finns något produkt på marknaden som skulle ha MINDRE MTU.
Däremot är det ju möjligt att det är en för stor fördröjning någonstans. Men jag antar att du inte har över 100m TP mellan din dator och routern?
Paketkrockar är ju inte eller helt uteslutet, men då gäller det ju också att det är en fördröjning någonstans. Och du kör väl inte nätverket på half-duplex!?
Och det bör ju inte spela någon roll då förbindelsen upprättas med minsta möjliga paketet (512 bitar).
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
Jag vet hur jag ställer in MTU, vad jag behöver hjälp med att fastställa värdet!maths57 skrev: MTU verkar ju handla om hur stort ett paket får vara för att bli transporterad i nätverket. Hur man gör för att se och ställa in MTU, hittade jag på www.brunolinux.com.
Per.
-
Vi kör blandat trådlöst och trådbundet. De trådlösa (på vilka jag har sett problemet) kör den gamla standarden (11MBit/s). Jag har inte provat på den trådanslutna maskinen. Det kanske jag borde för att felsöka?Emil.s skrev: Hm, vad mysko. Vad kör du för typ av internt nätverk hemma? Vilka längder på TPkablarna‚ hastighet på NIC osv?
Men 1500, säger du? Vår router har 1492 inställt. Jag tror att det har med protokollet på utsidan (DSL point-to-point) att göra, där det går några bitar (8, då) som det behöver tas höjd för. Och här går jag in i dimman... Var behöver man lägga till och ta bort från de där magiska 1500?Emil.s skrev: Nu är 1500 standard, och jag har svart att tro att det finns något produkt på marknaden som skulle ha MINDRE MTU.
etet (512 bitar).
Och har detta med mitt problem att göra?
Om man skruvar på MTU, hur vet man om det blir "bättre"? I mitt fall verkar det bara vara GO/NO GO, men jag vet ju ijte riktigt vad jag gör...
Tack för hjälp!
Per.
DSL är ett helt annat protokoll. Är osäker på hur det funkar med MTU där, men det är ju en helt annan typ av kommunikation. TDC som jag har använder Ethernet över ATM (ETHoA), men det bör ju hur som hellst funka utåt...perstromgren skrev:Vi kör blandat trådlöst och trådbundet. De trådlösa (på vilka jag har sett problemet) kör den gamla standarden (11MBit/s). Jag har inte provat på den trådanslutna maskinen. Det kanske jag borde för att felsöka?Emil.s skrev: Hm, vad mysko. Vad kör du för typ av internt nätverk hemma? Vilka längder på TPkablarna‚ hastighet på NIC osv?
Men 1500, säger du? Vår router har 1492 inställt. Jag tror att det har med protokollet på utsidan (DSL point-to-point) att göra, där det går några bitar (8, då) som det behöver tas höjd för. Och här går jag in i dimman... Var behöver man lägga till och ta bort från de där magiska 1500?Emil.s skrev: Nu är 1500 standard, och jag har svart att tro att det finns något produkt på marknaden som skulle ha MINDRE MTU.
etet (512 bitar).
Och har detta med mitt problem att göra?
Om man skruvar på MTU, hur vet man om det blir "bättre"? I mitt fall verkar det bara vara GO/NO GO, men jag vet ju ijte riktigt vad jag gör...
Tack för hjälp!
Per.
Det trådlösa antar jag är 802.11b?
Men trådlöst över huvudtaget funkar ju lite anorlunda än kabel (såklart). Och en sak är ju att det körs i halvduplex. Men paketklockar borde fortfarande inte ställa till några problem...
Och uträkningen i mitt förra inlägg är fel. Är ju 1500 Bytes som är max. Inte bits.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se