hur installera deb-paket ?
Försökte installera ett deb-paket men datorn sa bara att jag måste ha root. Startade rootterminal men den läser inte kommandon i den. Det jag skriver är blankt utan någon directory vart jag är. Snälla hjälp mig, kan inte installera nåt pga det här!
-
Det är väl bara att dubbelklicka på filen i skrivbordsmiljön, en ruta ska poppa upp och fråga efter rootlösen, därefter ska resten gå av sig självt.
Hmm nej det funkar inte. Iaf, jag kör "sudo ./program" men det funkar inte. Det kommer upp att den vill ha password men det går inte att skriva nåt.
[fippe: jag bytte titel på ditt inlägg från "installera skit i Ubuntu" till "hur installera deb-paket ?"]
I Ubuntu (Gnome) finns numera liknande system som i Windows att bara dubbelklicka en .deb paket och den installeras som c.neese.se skrev ovan.
I Kubuntu (KDE) bör det finnas liknande och t.o.m. funnits innan Gnome fick det men jag vet inte hur det fungerar där.
Fanns inte denna program du vill installera i Synaptic (alternativt Adept ifall du kör Kubuntu)? Använd i första hand dessa två pakethanterare.
I Kubuntu (KDE) bör det finnas liknande och t.o.m. funnits innan Gnome fick det men jag vet inte hur det fungerar där.
Fanns inte denna program du vill installera i Synaptic (alternativt Adept ifall du kör Kubuntu)? Använd i första hand dessa två pakethanterare.
[quote="fippe"]Hmm nej det funkar inte. Iaf, jag kör "sudo ./program" men det funkar inte. Det kommer upp att den vill ha password men det går inte att skriva nåt.[/quote]
det går att skriva det syns bara inte vad du skriver (det är ett skydd så att det inte ska synas hur många tecken du har i ditt lösenord), prova skriv ditt lösenord och tryck enter.
MVH
det går att skriva det syns bara inte vad du skriver (det är ett skydd så att det inte ska synas hur många tecken du har i ditt lösenord), prova skriv ditt lösenord och tryck enter.
MVH
Tack för svaren. Jag ber om ursäkt för mitt omogna titelval, anledningen var nog att jag var förbannad och trött.
Jag kör Ubuntu 5.10
Om jag vill installera ett deb-paket genom terminalen, hur ska jag bära mig åt?
Jag kör Ubuntu 5.10
Om jag vill installera ett deb-paket genom terminalen, hur ska jag bära mig åt?
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kanske inte aktuellt om trådskaparen kör ubuntu, men i kubuntu kan man högerklicka på filen och välja Installera.Kubuntu (KDE) bör det finnas liknande och t.o.m. funnits innan Gnome fick det men jag vet inte hur det fungerar där.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

vulfgar: Tack, jag visste att det skulle vara någonting enkelt 

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
[quote="petri0"]vulfgar: Tack, jag visste att det skulle vara någonting enkelt
[/quote]
Jag är så glad när jag kan svara på någonting.
Det är ju inte så ofta ännu eftersom jag är så ny. 

Jag är så glad när jag kan svara på någonting.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!