hur installera deb-paket ?

fippe

Inlägg av fippe »

Försökte installera ett deb-paket men datorn sa bara att jag måste ha root. Startade rootterminal men den läser inte kommandon i den. Det jag skriver är blankt utan någon directory vart jag är. Snälla hjälp mig, kan inte installera nåt pga det här!
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

Det är väl bara att dubbelklicka på filen i skrivbordsmiljön, en ruta ska poppa upp och fråga efter rootlösen, därefter ska resten gå av sig självt.
fippe

Inlägg av fippe »

Hmm nej det funkar inte. Iaf, jag kör "sudo ./program" men det funkar inte. Det kommer upp att den vill ha password men det går inte att skriva nåt.
marwal

Inlägg av marwal »

[fippe: jag bytte titel på ditt inlägg från "installera skit i Ubuntu" till "hur installera deb-paket ?"]
Okänd

Inlägg av Okänd »

I Ubuntu (Gnome) finns numera liknande system som i Windows att bara dubbelklicka en .deb paket och den installeras som c.neese.se skrev ovan.

I Kubuntu (KDE) bör det finnas liknande och t.o.m. funnits innan Gnome fick det men jag vet inte hur det fungerar där.

Fanns inte denna program du vill installera i Synaptic (alternativt Adept ifall du kör Kubuntu)? Använd i första hand dessa två pakethanterare.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

[quote="fippe"]Hmm nej det funkar inte. Iaf, jag kör "sudo ./program" men det funkar inte. Det kommer upp att den vill ha password men det går inte att skriva nåt.[/quote]
det går att skriva det syns bara inte vad du skriver (det är ett skydd så att det inte ska synas hur många tecken du har i ditt lösenord), prova skriv ditt lösenord och tryck enter.

MVH
fippe

Inlägg av fippe »

Tack för svaren. Jag ber om ursäkt för mitt omogna titelval, anledningen var nog att jag var förbannad och trött.
Jag kör Ubuntu 5.10

Om jag vill installera ett deb-paket genom terminalen, hur ska jag bära mig åt?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Kubuntu (KDE) bör det finnas liknande och t.o.m. funnits innan Gnome fick det men jag vet inte hur det fungerar där.
Kanske inte aktuellt om trådskaparen kör ubuntu, men i kubuntu kan man högerklicka på filen och välja Installera.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar: Tack, jag visste att det skulle vara någonting enkelt :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

[quote="petri0"]vulfgar: Tack, jag visste att det skulle vara någonting enkelt :)[/quote]
Jag är så glad när jag kan svara på någonting. :D Det är ju inte så ofta ännu eftersom jag är så ny. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"