Installation av program

Okänd

Installation av program

Inlägg av Okänd »

Hej Linuxare...;)

Försöker bli klok på Ubuntu/Kubuntu samt Linux allmänna sätt att hantera installationer.
Har då genom åren provat ett antal olika distron men det har för det mesta slutat med trasiga
bibliotek av olika slag...:P

Kör just nu då på prov 1 Ubuntu, 1 Kubuntu samt 1 Suse Linux via WMware och XP.

Möjligen provocerande men någon gång måste väl även Linuxarna på allvar ta upp
kampen mot MS Redmond.... Läser man Mark Shuttleworth blog angående Ubuntu/Kubuntus
framtid så verkar det som han vill ha förändring
...

Till saken då..... finns det inget utvecklingsprojekt som går ut på att undvika all terminalhantering ??

Som "Windozare" så är hanteringen ytterst primitiv att behöva mata in långa meningslösa haranger...

Nästan alla tar packade filer ser ju nästan likadan ut. Så här borde det vara...

- Ladda in tar filen i nån grafisk applikation > prompta om root/su lösen > kör installationen...

Eller har jag missat nåt.... ???

Blir själv "spyfärdig" av nya Windows Vista så nu måste man ge Ubuntu alt Kubuntu en rejäl chans....:cool:

PS Hej Vulfgar...;) DS
Okänd

Installation av program

Inlägg av Okänd »

Hej plun!

Betar av från början:
plun skrev:...finns det inget utvecklingsprojekt som går ut på att undvika all terminalhantering ??

Som "Windozare" så är hanteringen ytterst primitiv att behöva mata in långa meningslösa haranger...
Gud förbjude! Jag som inte ens tror på gud förutom vid extremt svåra situationer :D Visste du att man får kopiera och klistra ;) Det mesta de flesta kommer att göra är att följa en guide/howto när de använder sina terminaler. Och visste du att du kan kopiera med att markera texten med vänster musknapp och klistra in den i en terminal med en klick på mushjulet? Redan i det här stadiet rekommenderar jag trevlig läsning ang. Linux är inte Windows: http://linux.oneandoneis2.org/LNWswedish.htm Nej backa inte nu, läs den ;) Jag blev irriterad på den texten knappt ett år sedan när jag hade precis börjat mitt "nya liv" så jag förstår dig om du tycker att den var dum. Stannar du kvar i Linux världen så kommer du att rekommendera den ;) :D

Nästan alla tar packade filer ser ju nästan likadan ut. Så här borde det vara...

- Ladda in tar filen i nån grafisk applikation > prompta om root/su lösen > kör installationen...

Eller har jag missat nåt.... ???
Ja, du har missat Synaptic. Ytterst få program och då är du inne på något speciellt, kräver installation från .tar.gz Synaptic är en pakethanterare (programinstallerare på redmondska) som innehåller några tusen program så du behöver och ska inte surfa runt internet och ladda ned program och installera dem manuellt som man gör i Windows ;) Mer om Synaptic i wikin på http://ubuntu-se.org/Wiki/Synaptic Numera minns jag med saknad av alla dessa mjukvarutillverkarnas sajter som var så färgranna... men de guldrosiga minnerna bleknar när jag minns hur svårt det var att hitta download-länken.

PS Hej Vulfgar...;) DS
Ja, hej Vulfgar! :) ... men Vulfgar, du borde ju veta allt det här? :rolleyes: :cool:

(petri0: la till en länk istället för text två gånger)
Okänd

Installation av program

Inlägg av Okänd »

Hej petri0

Tack för svaret....:)

Hittade Synaptic... det är ju inte med som standard i Kubuntu.
Installerat o klart.

Vem och hur uppdateras programmen i listan ?

Kollade direkt om jag tex hittade Firefox 3.0 (Minefield) som jag som "Windowsfreak" kör....
(inser att det är ett program under utveckling men när hamnar programmen i Synaptic listan ? )

En annan fråga som jag även ställt till den gode Vulfgar som spritt mycket visdom om Linux...;)

Vad betyder det här på "Windowska" (att filer kan vara digitalt signerade är självklart)

http://kubuntu.org/announcements/amarok-1.4.4.php

Jonathan Riddels key.....??? Mycket mysko....???

När hamnar ett program som amarok på Synaptic listan...?

mvh plun :)
dysfunctional

Installation av program

Inlägg av dysfunctional »

[quote="plun"]Hej Linuxare...;)
Till saken då..... finns det inget utvecklingsprojekt som går ut på att undvika all terminalhantering ??[/quote]
Det har jag svårt att tro! terminalen är ju (min åsikt) hela poängen...

[quote="plun"]Som "Windozare" så är hanteringen ytterst primitiv att behöva mata in långa meningslösa haranger...[/quote]
När man börjar lära sig hur den fungerar inser man att det inte finns något smidigare sätt att sköta en dator än från tangentbordet... rätt logiskt egentligen.

Själv har jag nog rätt stor nytta av att ja e ett gammalt MS-DOS freak, oanvänbart operativsystem visserligen men ända sen windows intåg (och innan jag vågade mig på linux) har jag saknat prompten något enormt.

[quote="plun"]Blir själv "spyfärdig" av nya Windows Vista så nu måste man ge Ubuntu alt Kubuntu en rejäl chans....:cool:[/quote]
Låter bra det! Lycka till! Här finns all hjälp man behöver... OM man skulle råka ut för problem... :)
ubuntu user #10385.
Okänd

Installation av program

Inlägg av Okänd »

[quote="dysfunctional"][quote="plun"]Hej Linuxare...;)
Till saken då..... finns det inget utvecklingsprojekt som går ut på att undvika all terminalhantering ??[/quote]
Det har jag svårt att tro! terminalen är ju (min åsikt) hela poängen...

[quote="plun"]Blir själv "spyfärdig" av nya Windows Vista så nu måste man ge Ubuntu alt Kubuntu en rejäl chans....:cool:[/quote]
Låter bra det! Lycka till! Här finns all hjälp man behöver... OM man skulle råka ut för problem... :)[/quote]
Hej

Njau.....har roat mig med att läsa Mark Shuttleworth blog och det är ju mycket viktigt för
att skapa användarvolym att man gör sig av med terminaltänkandet om det inte behövs.

http://www.markshuttleworth.com/

Jag har själv inga problem att köra en command prompt eller gammaldags dos i Windows men det känns
som bortkastad tid att mata in olika terminalkommandon om det kan undvikas.

KDEs kontrollpanel har ju en lysande hantering av just root/su inloggning för att göra ändringar.

Din länk angående installationer i annan tråd var lysande...;)
http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/

Tack !

:)
dysfunctional

Installation av program

[quote="plun"]Jag har själv inga problem att köra en command prompt eller gammaldags dos i Windows men det känns
som bortkastad tid att mata in olika terminalkommandon om det kan undvikas.[/quote]
En annan viktig poäng med linux är ju valfriheten. Många saker går snabbare att göra i terminalen, därför väljer man terminalen. Men jag kan hålla med om att man inte borde vara beroende av terminalen - den kan helt enkelt vara ett enormt starkt kompliment för den linux-användaren som väljer att använda den. Men det är väl lite dit ubuntu är på väg, med sin utmärkta synaptic och annat godis så man slipper terminalen om man inte vill.

[quote="plun"]KDEs kontrollpanel har ju en lysande hantering av just root/su inloggning för att göra ändringar.[/quote]
Tyckte själv inte det systemet var så lysande men det är nog helt och hållet en vanesak och en smaksak!

[quote="plun"]Din länk angående installationer i annan tråd var lysande...;)
http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/
Tack ![/quote]
Kul att kunna hjälpa till! Ska kika in den där bloggen också. Tack för tipset.
ubuntu user #10385.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Installation av program

Inlägg av vulfgar »

[quote=""plun""]PS Hej Vulfgar...wink DS[/quote]
Hej Plun, härligt att se dej här! :D
I Kubuntu finns Adept istället för synaptic som standard, men det går lätt att installera synaptic också. Du kan ju installerar hela gnome-paketet i kubuntu och/eller hela kde-paketet i ubuntu och plocka russinen ur kakan. Jag alternerar lite mellan synaptic och adept, beroende på humör. ;)

Terminalen är ju inte heller värre än registret. Tänk på när du övergick från DOS till win95 och senare. Visst kändes det skumt att behöve skriva regedit och leta efter nycklar osv ... :P Textfilerna i linux påminner ju lite om .ini-filerna i windows 3. ;) Terminal-kommandina är ju enklare jämfört med gamla DOS, bla finns ju i regel väldigt bra hjälpfunktion. :cool:
[quote=""petri0""]Ja, hej Vulfgar! smile ... men Vulfgar, du borde ju veta allt det här? roll cool[/quote]
Jodå! ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Installation av program

Inlägg av Okänd »

[quote="vulfgar"][quote=""plun""]PS Hej Vulfgar...wink DS[/quote]
Terminalen är ju inte heller värre än registret. Tänk på när du övergick från DOS till win95 och senare. Visst kändes det skumt att behöve skriva regedit och leta efter nycklar osv ... :P Textfilerna i linux påminner ju lite om .ini-filerna i windows 3. ;) Terminal-kommandina är ju enklare jämfört med gamla DOS, bla finns ju i regel väldigt bra hjälpfunktion. :cool:[/quote]
Tjena Vulfgar.....

Vi får väl släpa hit några fler "Windozare" :)

"Terminalskrället".....den här Mark skriver då mycket passande....i sin sista blognotis.

"I often think that the proprietary software world’s way of distributing software is one of its biggest weaknesses - an Achilles Heel that we should be exploiting to the full extent possible. I’m often asked why Linux can’t make it easy to “write something like Microsoft Installer, or Installshield†. That’s the wrong rabbithole, Alice. Linux can make it so when you dream of databases, PostgreSQL or MySQL are “just there†and “just work†. That’s a much nicer experience - we should make the most of it."

Undra vilken väg han menar.... inte hoppa ner i nåt MS "rabbithole"...?

Men den här Stallman bromsar väl....:D

Hursomhelst är det nog dags att förberada "blåsandet" av Vista partitionen och stoppa dit nåt vettigt... som Kubuntu.:D

Okänd

Installation av program

Inlägg av Okänd »

Rättade till mitt inlägg (nr 2), la till en länk ang. Linux is NOT Windows: http://linux.oneandoneis2.org/LNWswedish.htm ...hade lyckats trixa bort det :rolleyes:
Okänd

Installation av program

Inlägg av Okänd »

[quote="petri0"]Rättade till mitt inlägg (nr 2), la till en länk ang. Linux is NOT Windows: http://linux.oneandoneis2.org/LNWswedish.htm ...hade lyckats trixa bort det :rolleyes:[/quote]
Okidok.....sänglektyr...:)

Kände du till vad de menar med det här. Jonathan Riddell osv ???

http://kubuntu.org/announcements/amarok-1.4.4.php

Samt hur ett program hamnar på Synapticlistan ?

mvh
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Installation av program

Inlägg av vulfgar »

[quote=""plun""]Hursomhelst är det nog dags att förberada "blåsandet" av Vista partitionen och stoppa dit nåt vettigt... som Kubuntu.big_smile[/quote]
Det är på tiden! :lol:

Jag förmodar att det är denna raden du undrar över
These packages have been digitally signed using Jonathan Riddell's key. A copy of the key is also kept on people.ubuntu.com for verification.
. Jag är inte riktigt säker, men tror att det där med nycklar har med säkerhet att göra, det finns ju nycklar hela vägen i pakethanteringen. jag är dok fortfarande för ny för att riktigt greppa ämnet, hoppas att någon annan med mer kunskap reder ut det hela. :/
dysfunctional

Installation av program

[quote="petri0"]Rättade till mitt inlägg (nr 2), la till en länk ang. Linux is NOT Windows: http://linux.oneandoneis2.org/LNWswedish.htm ...hade lyckats trixa bort det :rolleyes:[/quote]
Det där var kanske bland det bästa jag läst någonsin!! Helt tagen här...
ubuntu user #10385.
Okänd

Installation av program

Inlägg av Okänd »

[quote="vulfgar"]Jag är inte riktigt säker, men tror att det där med nycklar har med säkerhet att göra, det finns ju nycklar hela vägen i pakethanteringen. jag är dok fortfarande för ny för att riktigt greppa ämnet, hoppas att någon annan med mer kunskap reder ut det hela. :/[/quote]
Jo jag fattar inte ett jota över vad de menar....;)

Ska hans nyckel användas för installation ???

Varför syns inte paketet i Synaptic om det är utgivet ???
Eller Adept som Kubuntu kör med...?

Det är såna här "triviala" vardagsutmaningar som jag inte greppar med Ubuntu/Kubuntu.
Nya program ska enkelt, lätt o snabbt installeras utan några krumbunkter.

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Installation av program

Inlägg av vulfgar »

Jag har för mej att jag fick med amarok direkt i installationen av kubuntu, men det är ju ett par veckor sen, så jag minns inte riktigt. Nog finns den med i både adept ovh synaptic, eller är det en nyare version i din länk? Jag gillar inte amarok själv så jag har inte kollat riktigt vilken version jag har. Använder xmms istället, trivs bättre med den.
Okänd

Installation av program

Inlägg av Okänd »

[quote="vulfgar"]Jag har för mej att jag fick med amarok direkt i installationen av kubuntu, men det är ju ett par veckor sen, så jag minns inte riktigt. Nog finns den med i både adept ovh synaptic, eller är det en nyare version i din länk? Jag gillar inte amarok själv så jag har inte kollat riktigt vilken version jag har. Använder xmms istället, trivs bättre med den.[/quote]
Hej igen...

Blev bara intresserad av just amarok eftersom den skyltades på Kubuntus hemsida....kunde
ha varit vilket program som helst.

Hursomhelst så ska man ju lägga till "respositorys" i Synaptic....

----------------------------------------------------------------------

Nu är det gjort iaf...Vista flög all världen väg......:D

Nu blev det Ubuntu...:)

Klart imponerande... Blixtsnabbt.... allt funkade nVidiakort o Soundblaster Audigy

:D
Okänd

Installation av program

Inlägg av Okänd »

Amarok ska finnas med i förråden oavsett om man har Adept eller Synaptic, de båda använder samma Ubuntus förråd. Amarok ingår också i Kubuntu lika standard som Rythmbox i Ubuntu. Minns jag rätt så var den i Kubuntus startmeny på avdelningen Multimedia eller nåt. Kubuntus startmeny är stökigare att hitta i början, som Windows ungefär. Ubuntus är också jobbig i början men när man vant sig så byter man inte till KDE i första taget trots KDE har mycket mindre trixande och joxande i alla dessa .conf-filer än vad Ubuntu har.

Ang. nycklar så har jag för mig att de är ett slags digital signatur att programmet verkligen kommer från dem och inte någon annanstans.

Hur program hamnar till förråd? Jag har för mig att Canonical, som står bakom Ubuntu har ett gäng utvecklare som kollar vilka program är stabila nog för att få vara med i Ubuntus förråd och får då lilla Ubuntumärket, vet inte om den syns i Adept. De stöds också då av Ubuntu. Andra program som är med i förråden är väl allmänt kända eller nåt och får vara med i förråden men får ingen speciell stöd från Ubuntu gänget. Som ni ser jag vet inte, kanske står det nåt i wikin, om inte den svenska så den engelska borde ha det. Den hittar man på <a class="postlink" href="http://www.ubuntu.com">http://www.ubuntu.com</a>

dysfunctional: Kul att du tycker det, om man inte hunnit tillräckligt långt med Linuxbaserad OS så känns det som att man blir örfilad när man läser artikeln. :D

EDIT: Ett annat kul musikspelare är Listen, den laddar ned t.o.m. albumbilder och sånt, funkar väl med iPod också har jag för mig men återigen är inte säker på den punkten :rolleyes: Bör finnas i förråden eller på http://listengnome.free.fr/ är ifs. till Gnome men varför inte prova det i KDE?

EDIT 2: Verkar som Amarok kan det också :rolleyes: enligt wikin http://ubuntu-se.org/Wiki/Amarok
c.neese.se

Installation av program

Inlägg av c.neese.se »

[quote="plun"]Jag har själv inga problem att köra en command prompt eller gammaldags dos i Windows men det känns
:)[/quote]
Ibland är det faktiskt tvärt om. Vad är enklast?

1. Skriv "apt-get install firefox"

2. Gå till administration > Pakethanteraren Synaptic > skriv firefox, klicka sök >Markera för installation > klicka verkställ.

Ibörjan kan det kännas avancerat och onödigt med terminalen, själv ser jag den som ett bra komplement och man ska definitivt inte vara rädd för den. Terminalen i Ubuntu är inte att jämföra med Dos i XP.
Okänd

Installation av program

Inlägg av Okänd »

[quote="c.neese.se"][quote="plun"]Jag har själv inga problem att köra en command prompt eller gammaldags dos i Windows men det känns
:)[/quote]
Ibland är det faktiskt tvärt om. Vad är enklast?

1. Skriv "apt-get install firefox"

2. Gå till administration > Pakethanteraren Synaptic > skriv firefox, klicka sök >Markera för installation > klicka verkställ.

Ibörjan kan det kännas avancerat och onödigt med terminalen, själv ser jag den som ett bra komplement och man ska definitivt inte vara rädd för den. Terminalen i Ubuntu är inte att jämföra med Dos i XP.[/quote]
Hej

Njau....:)

Det är mer en pricipiell fråga angående hur man installerar....plus att få fler Windozare intresserade.

Angående Synaptic så borde en grundträff på en sökning enbart ge just Firefox, inte en massa skumma bibliotek och utvecklingsverktyg.

Markerar man sedan just Firefox så installeras det inkl det som behövs utan nåt tjötande om att de här paketen måste också vara med.... för det är ju självklart...:)

Annars var det här "meget bra"... Klart roligt :D Jag var mest orolig över hårdvarustödet och behöva pillra med Soundblaster eller nVidia drivare men det gick ju helt smärtfritt :lol:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En till fråga....... hur får man bort skärmdämpningen vid övergång till su/root funktioner ? En av de funktioner jag retar mig mest på i Windows Vista...... :o
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Installation av program

Inlägg av vulfgar »

[quote=""plun""]Nu är det gjort iaf...Vista flög all världen väg......big_smile

Nu blev det Ubuntu...smile

Klart imponerande... Blixtsnabbt.... allt funkade nVidiakort o Soundblaster Audigy

big_smile[/quote]
Underbart att höra! :D Så kände jag när jag installerat kubuntu. :D
Jämfört med linux-distar jag testat tidigare så känns det här lättjobbat och mer som en färdig produkt. :cool:
Okänd

Installation av program

Inlägg av Okänd »

[quote="vulfgar"]Underbart att höra! :D Så kände jag när jag installerat kubuntu. :D
Jämfört med linux-distar jag testat tidigare så känns det här lättjobbat och mer som en färdig produkt. :cool:[/quote]
Hmmm.... när jag väl hittade Synaptic och Krusader som filhanterare var det ingen match längre....:D

Streamtuner o xmms fixade ljudet.... vi får lura hit Venoms för nya svenska spellistor...:)

I foxen fick jag till alla addons.... det buggar lite med IE Mix tab och minimalt fönster...
Maileriet löste sig med Thunderbird....

Minimalt med "terminaltjofs".... :) Inget akut mer att fixa...... kanske man kan undersöka terminalskrället...:lol:

Dual Booten däremot blev lite rörig pga att Vistas Bootloader var kvar..men det löste sig med lite terminalande... har skrivit en instruktion till "fiskalen"...

Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"