Skrivbords effekter.

Ufager

Skrivbords effekter.

Inlägg av Ufager »

Hej!
Har haft ubuntu i cirka 30 minuter nu och ännu inte fattat allt :O ;)
Behöver lite hjälp med skrivbords effekter.
Hade tidigare så at tjag hade "workspaces on a cube" och det fungerade utmärkt mycket snyggt.
Uppgraderar nu till 7.10 (har 7.04 nu) och efter att jag rovade installera nytt tema mm så funkar det inte att ha workspaces on a cube längre. När jag går in på skrivbords effekter och kryssar i försöker jag att se om det funkar men det gör det inte, går tillbaka till skrivbords effekter för att finna att "workspaces on a cube" inte längre är i kryssad. Hur skall jag göra? Är det min uppgradering som stör allt?
MrYdremark
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

SV: Skrivbords effekter.

Inlägg av MrYdremark »

hmm. konstigt att den upphör att vara ikryssad. är det i ccsm du kryssar i den eller bara standard "skrivbords effekter" du har kryssat i? Det kan ju ha nått med att göra om du har "fler skrivbord" du kan ju kolla det genom att "adda" "workspace-switcher" till panelen sedan högerklicka o "properties" o sen lägga till så du har 4 skrivbord. de är det första jag skulle göra. den kan ju ha gått tillbaka till 1 skrivbord o då e de ju inte så lätt att ha kub.
o har du inte ccsm kanske du vill installera det! :P kan du göra mer inställningar!

/Anders
"Who in their right mind would ever need more than 640k of ram!?" - Bill Gates, 1981
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kan det va nåt så dumt att rättigheterna för config filen ändrats eller nåt tro?

Testa öppna CCSM med...

[alt]+[F2]+gksudo ccsm

...så får programmet root rättigheter att spara ändringarna...
Ufager

Inlägg av Ufager »

Nu när jag installerat 7.10 så har jag inte längre kvar System>Inställningar>Skärmeffekter, den e borta. Nu då? :P
J0henz

Inlägg av J0henz »

De finns i System=>Inställningar=>Utseénde=> Fliken "Visuella effekter".
MrYdremark
Kontakt:

Inlägg av MrYdremark »

Prova att installera compiz fusion
https://help.ubuntu.com/community/Compo ... mpizFusion

bara att följa instruktionerna!

//Anders
"Who in their right mind would ever need more than 640k of ram!?" - Bill Gates, 1981
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Nja, Compiz-Fusion ingår i Gutsy. Hittar du inte Advanced Desktop Settings under System/Inställningar så får du installera CCSM, Compiz Configuraion Settings manager

Antingen söker du på "compiz" i synaptic och installerar CCSM den vägen eller så kan du ta det via terminalen med:

sudo apt-get install ccsm
Ufager

Inlägg av Ufager »

Jag har nu CCSM, vissa saker fungerar som fönster animeringar mm. Har 4 skrivbord men får fortfarande inte fram HUR jag kommer till kuben. Har aktiverat den men hur får jag fram den? Det står tangent Ctrl+Alt+Down men det händer inget ändå.
I 7.04 så klickde jag ctl+alt+musen åt vilket håll jag ville och kuben följde musens rörelser.
MrYdremark
Kontakt:

Inlägg av MrYdremark »

prova att klicka båda knapparna på musen samtidigt och dra ått något håll. eller ctrl+alt+pil åt höge.!
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Under System>inställningar>utseende>visuella effekter, vad har du klickat i där?
Ufager

Inlägg av Ufager »

Annpassade Klickar på instaällningar och jag kommer till CCSM rutan.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"