Problem med ljudet i TeamSpeak under spel

Användarvisningsbild
svartberg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Problem med ljudet i TeamSpeak under spel

Inlägg av svartberg »

När jag använder teamspeak för att spela OpenArena så fungerar inte ljudet i Openarena. Har varit med om detta innan att när två program använder sig av samma ljuddrivrutin så får endast den ena applikationen åtkomsten till ljudet då jag spelade musik med XMMS.

Hur löser man detta på enklaste vis ? Är det ALSA man ska använda sig av istället?
Användarvisningsbild
tann
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

SV: Problem med ljudet i TeamSpeak under spel

Inlägg av tann »

TeamSpeak använder OSS och har inte stöd för alsa. Du kan dock köra aoss för att köra det genom ALSA, detta scriptet pekar om så att TeamSpeak tror att det kör via OSS.

skriv helt enkelt

Kod: Markera allt

aoss teamspeak
i en terminal för att köra med aoss (förutsatt att det är installerat). dock har jag erfarenheten att det fungerar väldigt dåligt. jag kör teamspeak väldigt ofta och kör det då via wine (windows-versionen av teamspeak alltså). efter lite pillande med volymen på inspelning och uppspelning så fungerar det alldeles utmärkt för mig. :)
Jag är Linux-, UNIX- och OpenVMS-räv.
Blog: http://www.nickebo.net
Användarvisningsbild
mr.ogren

Inlägg av mr.ogren »

Jag köpte mig ett USB-headset, närmare bestämt ett Logitech ClearChat Comfort. Ubuntu kände igen det av sig själv och  då fick jag en ny enhet, /dev/dsp1, som jag kopplade teamspeak till.
( Settings - options - sound devices - other /dev/dsp1 )

På det sättet får jag bara teamspeak i lurarna, och kör själva spelljudet i mina högtalare. Inte perfekt men det funkar...
Användarvisningsbild
tann
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av tann »

det bästa sättet att få ett väl fungerande teamspeak är att köra windows-versionen i wine, mycket mindre problem för mig iaf.
Jag är Linux-, UNIX- och OpenVMS-räv.
Blog: http://www.nickebo.net
Användarvisningsbild
svartberg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av svartberg »

Okej jag får köra det via wine då. Läste att de håller på att utveckla Teamspeak 3 nu, man kan ju hoppas de använder sig av alsa istället, borde väl inte vara för svårt?
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"