oblivion i wine

För spelentusiaster !
danielbeck84
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

oblivion i wine

Inlägg av danielbeck84 »

har försökt att installera oblivion hu på min dator men för står inte denna delen riktigt.

2. Pick the package for the version of Ubuntu
You just need to download and install the package you need based on your distro, which will be either Edgy or Dapper. If you're on x86_64 you can just use the same i386 package by using the --force-architecture flag. You'll need to install lib32 support of course if you're on x86_64, and don't forget asound32 for your ALSA sound!

Code:

# x86_64 users should install the needed ia32-libs and force
apt-get install -u ia32-libs lib32asound2 lib32z1 lib32stdc++6 linux32
dpkg -iE --force-architecture wine_0.9.29~winehq0~ubuntu~6.10-1_i386.deb

# i386 users just install as normal
dpkg -iE wine_0.9.29~winehq0~ubuntu~6.10-1_i386.deb

Jag har ubuntu 7.10 & wine 0.9.53 så  jag ändrar den nedersta raden så det stämde men termialen hittar inte ia32-libs & dom andra paketen.

vart kan jag hitta dom?

hittat detta på http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=349764
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: oblivion i wine

Inlägg av DeepThought »

Biten du kör fast på verkar handla om hur man installerar Wine. Eligt guiden (som senast uppdaterades för ungefär ett sedan) så skall du använda Wine version 0.9.29. Det enda du behöver göra är att installera den här filen:
http://wine.budgetdedicated.com/archive/ubuntu/edgy/wine_0.9.29~winehq0~ubuntu~6.10-1_i386.deb

Det skall räcka att ladda ner den och dubbelklicka på den för att installera den. Det är samma sak som att köra det kommandot du kör fast på.

Men eftersom guiden är så gammal så kollade jag på följande sida:
http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=3150

Där har folk gett Oblivion statusen Gold med Wine version 0.9.52, så jag antar att du istället bör följa instruktionerna här för att installera Wine:
http://www.winehq.org/site/download-deb

Hoppa sedan ner till punkt 3 i guiden, eller kolla om du hittar några bra instruktioner på WineHQs AppDb istället (se länk ovan), eftersom de sannolikt är betydligt bättre uppdaterade.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
danielbeck84

Inlägg av danielbeck84 »

nu har jag kommit en bit på vägen men nu fattar jag inte hur jag ska göra för att detta ska fungera riktigt är inte så hemma i termenalen så.
Ock engelska är inte min starka sida direkt men har lärt mige en hel del sedan jag börja med linux.

Drives tab.

Add a new drive for example 'D:' and click Show Advanced to set it as a CDROM drive. Browse to the mount point for your Oblivion DVD or loopback image. In my example it's '/opt/games/Windows/CDROM/'.

If you have the space I'd suggest copying your Oblivion DVD to a disk image, so you can keep it in your Collector's box. You all bought the Collector's Edition didn't you? Well you should it has some cool stuff. Here's a handy, dandy bash script to mount your Oblivion.iso.

Code:

#!/bin/sh
ISO=/opt/iso/Oblivion.iso
sudo mount -o loop -t iso9660 $ISO /opt/games/Windows/CDROM/
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Hr finns en komplett guide för att få igång oblivion under wine.  http://www.uesp.net/wiki/Oblivion:Linux
Du behöver installera wine, vilket du enklast gör via synaptic. Det enda du behöver nisxtra med är winecfg.
Testa sedan att installera oblivion. Skulle det vara buggar i spelet så fortsätt med "Registry editing in Wine" som står i guiden.
Abusus non tollit usum
danielbeck84

Inlägg av danielbeck84 »

nu har jag fått igång oblivion & spelade det tills jag kom ut till den stora värden.
& då går det en liten stund så försvinner bilden för mig & vattnet har en röd råsa färg.
Har kört det i den lägsta uplösningen som går & högre men det sker samma sak hela tiden.
Processon & minnet jobbar inte så tuft uplever jag men just när bilden försviner så jobbar processorn gansa så bra dom två som jag har i daton.

Är det någon som har något tips på vad det kan vara för fel?
kan det vara så att det är grafikkortet som inte orkar med i det läget när man kör i wine?
har testat det i windows på samma dator & då gick det perfekt.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Står på länken jag postade:
Tweaking Oblivion.ini.

There are a lot of sites that do an entire article on just this; these are the suggested changes:

bForce1XShaders=0
bSaveOnInteriorExteriorSwitch=0
SIntroSequence=
bUseWaterShader=0
bUse Joystick=0
bMusicEnabled=0

The 1X shaders cause crashes for menus and outdoors, so you don't want them. The other option avoids saving everytime you open a door, and that means less file I/O. If you don't care about looks so much you can enable gobal light model, which is much faster and looks much worst as well. Clearing out the intro sequence resolves a crash for some. Disabling the water shader means no pretty water, but it can be worth up to 50fps or more. If you get 2fps anywhere in the game try disabling this shader, and you'll likely get a huge speed boost. You can remove the purple color from the water by replacing its DDS texture. For example, edit the texture below to be a highly transparent light grey, or whatever you prefer.
Tror det skall vara watershader du skall ändra till 0. Har för mig det fanns pixmaps att ladda ner så vattnet blev riktigt blått igen, men minns inte var.
Abusus non tollit usum
danielbeck84

Inlägg av danielbeck84 »

har lakt till water00.dds & då blev vatnet blått

men det är fort farande att det hänger sig när man går.
förstår inte direkt vad det är som jag ska göra på detta delen.
fattar inte alls vad dom menar på detta kan någon förklara detta för mig

The 1X shaders cause crashes for menus and outdoors, so you don't want them. The other option avoids saving everytime you open a door, and that means less file I/O. If you don't care about looks so much you can enable gobal light model, which is much faster and looks much worst as well. Clearing out the intro sequence resolves a crash for some. Disabling the water shader means no pretty water, but it can be worth up to 50fps or more. If you get 2fps anywhere in the game try disabling this shader, and you'll likely get a huge speed boost. You can remove the purple color from the water by replacing its DDS texture. For example, edit the texture below to be a highly transparent light grey, or whatever you prefer.

If you get 'purple water' once you turn off the water shader you can fix that by using Excors' replacement DDS texture. Just extract the contents ( 'Data\Textures\water\water00.dds' ) into your Oblivion/Data directory.

det med water00.dds tror jag att jag har gjort rätt det känns som man inte kan göra direkt fel där.

är tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Testa de andra sakerna med:

bForce1XShaders=0
bSaveOnInteriorExteriorSwitch=0

SEn så är det bara att trixa och mixtra med inställningar för att få de o funka. Det laggade för mig när jag körde det på min andra dator, men det var ett tag sen.
Abusus non tollit usum
danielbeck84

Inlägg av danielbeck84 »

dom två stog stog redan på 0 i mitt dokument.
är det något annat som man kan kolla så att det kan fungera.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Hittade med lite googlande denna sida http://wiki.winehq.org/OblivionHowTo
Där står det att du kan köra winecfg och ändra grafik och ljud. Fanns även en fil oblivion.ini som du kan testa.
Sen har du "UseGLSL"="enabled" i regedit som i de flesta spel snabbar på sakerna lite.
Abusus non tollit usum
danielbeck84

Inlägg av danielbeck84 »

nä det verkar tyvär inte fungera det. är rätt fundersam på om man har gjort rätt på alla punkterna som har vart i den guiden
danielbeck84

Inlägg av danielbeck84 »

testade att byta ut Oblivion.ini filen till den som var på hemsidan men då funkgerade det inte alls sen kopiera jag över en anna som jag hade i den mappen där den skulle ligga som jag hade spara som backup & då kom reklamen upp för det olika tillverkana & sådant som är med i början av spelet.

funderar på om man ska ta & försöka med nästa steg som hetter "Playing"
se om man har gjort fel där
Skriv svar

Återgå till "Spel"