Ubuntu funkar 15min
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Ubuntu funkar 15min
Hej efter installationen har jag fått lite problem,ubuntu fukar en kvart sen blinkar skärmen till och allt går jätte segt.det går att fortsätta köra men allt är segt.tittar man på processerna så sover alla ska det va så ?Nybörjare som man är är man tacksam för all hjälp
tack på förhand !

- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Ubuntu funkar 15min
Misstänker att det är skärmsläckaren som sätter igång. Hade själv problemet att skärmen började flimra en stund. Tydligen så låser sig skärmsläckaren för dig.
Vet du möjligtvis vilken drivrutin du använder till ditt ati-kort?
Vet du möjligtvis vilken drivrutin du använder till ditt ati-kort?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
Accelererad grafikdrivrutin för ATI ? Har jag kollat rätt då 

- ZX Spectrum
Det är antagligen den drivrutinen som fanns med Ubuntu när du installerade.
Vet inte om det blir bättre med den senaste drivrutinen.
Om du går till denna sidan så kan du ladda ner envy så blir det lättare att installera den nyaste drivrutinen:
http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
Filen du laddat ner är bara att dubbelklicka på så installeras programmet.
Innan du startar programmet Program/Systemverktyg/Envy så avaktivera den gamla drivrutinen under System/Administration/Hanterare för properitära drivrutiner
Sen kan du installera den nya ati-drivrutinen. Välj automatisk installation.
Vet inte om det blir bättre med den senaste drivrutinen.
Om du går till denna sidan så kan du ladda ner envy så blir det lättare att installera den nyaste drivrutinen:
http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
Filen du laddat ner är bara att dubbelklicka på så installeras programmet.
Innan du startar programmet Program/Systemverktyg/Envy så avaktivera den gamla drivrutinen under System/Administration/Hanterare för properitära drivrutiner
Sen kan du installera den nya ati-drivrutinen. Välj automatisk installation.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
Gjorde allt enligt instruktionerna .Allt gick bra logga in med användarnamn och lösen sen blev skärmen helt vit? vad gör jag nu antar att jag loggar in i recoverymode och försöker ta bort nya drivrutinen men hur gör jag det .? 

- ZX Spectrum
Vad skumt att allt blev vitt 
Undrar om detta kan ha med upplösningen att göra. Alltså om det blir högre upplösning än vad din skärm klarar. Man kan ju testa att gå in i recovery-läget och skriva:
sudo pico /etc/X11/xorg.conf och där ta bort dom högsta upplösningarna om man vet att skärmen inte klarar av dom. Därefter trycker man ctrl+o för att spara. Vad har du för skärm?
För att ta bort ati-drivrutinen:
Skriv sudo apt-cache search fglrx
För att sedan avinstallera ati-drivrutinen så väljer du sudo apt-get remove <samtliga filer som har fglrx i namnet>
Gör denna procedur om inte den första fungerar.

Undrar om detta kan ha med upplösningen att göra. Alltså om det blir högre upplösning än vad din skärm klarar. Man kan ju testa att gå in i recovery-läget och skriva:
sudo pico /etc/X11/xorg.conf och där ta bort dom högsta upplösningarna om man vet att skärmen inte klarar av dom. Därefter trycker man ctrl+o för att spara. Vad har du för skärm?
För att ta bort ati-drivrutinen:
Skriv sudo apt-cache search fglrx
För att sedan avinstallera ati-drivrutinen så väljer du sudo apt-get remove <samtliga filer som har fglrx i namnet>
Gör denna procedur om inte den första fungerar.
-
Jaha då är allt som det var från början. Men jag har två diskar en Ubuntu (som funkar en kvart) och en som jag provade
att installera Kubuntu på och den gick klockrent hela dagen igår. Olika desktops varför funkar det ena och ej det andra?
Och vad gör jag för att få Ubuntu att gå lika bra som kubuntu? Tacksam för all hjälp 
att installera Kubuntu på och den gick klockrent hela dagen igår. Olika desktops varför funkar det ena och ej det andra?

Du skulle kunna prova att installera ubuntu-desktop på din 'Kubuntu-installation'. Och se om det fungerar?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Har du stängt ner skärmsläckaren och konstaterat om det är den som strular?
-
Skärmsläckaren och strömhanteringen har jag stängt ner ingen skilnad.
Har du kollat i loggarna under /var/log?
Notera tiden då det händer och kolla dmesg, Xorg0.log mfl. Kanske hittar du nån förklaring där.
Notera tiden då det händer och kolla dmesg, Xorg0.log mfl. Kanske hittar du nån förklaring där.
-
Hm
Hur gör jag det ,och vad ska jag titta efter ? Eller ska prova att installera 8.04 alpha 3 och hoppas det funkar bättre?

Loggarna finns som sagt under /var/log
Du öppnar filbläddraren, t.ex under Platser/Hemmapp
I filbläddraren gå till filsystem, sen öppna mappen var och sen mappen log. Här hittar du ett antal loggfiler. Kolla i slutet på bl.a de jag nämnde. Vet inte riktigt vad exakt du ska titta efter men kanske nåt med t.ex acpi.
Du kan ju också prova med att slå av Power Management (ACPI) när du startar upp och se om felet fortfarande uppstår. Det gör du enklat på detta sätt.
Startat om.
När du får upp grubs bootmeny där du bl. a kan välja mellan Ubuntu och Kubuntu så markerar du Ubuntu.
Tryck sen på tangenten e där e står för edit.
Därefter, markera raden som börjar med kernel och tryck e igen.
Efter quiet splash på den raden stoppar du in acpi=off och trycker enter.
Avsluta sen med b så kommer Ubuntu att startas/bootas upp.
Sen får vi se om felet kvarstår.
Du öppnar filbläddraren, t.ex under Platser/Hemmapp
I filbläddraren gå till filsystem, sen öppna mappen var och sen mappen log. Här hittar du ett antal loggfiler. Kolla i slutet på bl.a de jag nämnde. Vet inte riktigt vad exakt du ska titta efter men kanske nåt med t.ex acpi.
Du kan ju också prova med att slå av Power Management (ACPI) när du startar upp och se om felet fortfarande uppstår. Det gör du enklat på detta sätt.
Startat om.
När du får upp grubs bootmeny där du bl. a kan välja mellan Ubuntu och Kubuntu så markerar du Ubuntu.
Tryck sen på tangenten e där e står för edit.
Därefter, markera raden som börjar med kernel och tryck e igen.
Efter quiet splash på den raden stoppar du in acpi=off och trycker enter.
Avsluta sen med b så kommer Ubuntu att startas/bootas upp.
Sen får vi se om felet kvarstår.
-
Efter quiet splash på den raden stoppar du in acpi=off ,det gjorde jag redan under installationen för att få igång live skivan.Så det stod kvar jag testade att köra med acpi då startade inte ubuntu överhuvud taget. Sen läste jag på ett annat forum att powernowd kunde ställa till problem. Så jag provade med 'sudo apt-get remove powernowd'
Fortfarande samma problem. Ska försöka 'analysera loggfilerna' ? Ska se om jag kan förstå nåt ?
Fortfarande samma problem. Ska försöka 'analysera loggfilerna' ? Ska se om jag kan förstå nåt ?

Ok, då är det inte power management som stör. Tänkte på den blinkande skärmen.
Du kollar loggarna direkt efter att segheten startar. Och du behöver bara kolla i slutet på loggarna då.
En logg som också är intressant är /var/log/syslog. Där körs ett cron-jobb igång varje timme. Det kan hända att det finns fler jobb som startas. Där har du också den exakta tidpunkten angiven att jämföra med.
Hur upplever du segheten? Tar det 30-60s att få upp ett fönster, typ firefox. En krånglande internetanslutning kan t.ex ge den effekten.
Du kollar loggarna direkt efter att segheten startar. Och du behöver bara kolla i slutet på loggarna då.
En logg som också är intressant är /var/log/syslog. Där körs ett cron-jobb igång varje timme. Det kan hända att det finns fler jobb som startas. Där har du också den exakta tidpunkten angiven att jämföra med.
Hur upplever du segheten? Tar det 30-60s att få upp ett fönster, typ firefox. En krånglande internetanslutning kan t.ex ge den effekten.
-
Segheten bestod i att musen rörde sig otroligt sakta ,och ibland när blinkningen kom hängde sig vissa programm.som t.ex. firefox, cd-creator.Och ibland blinka det bara till.Men nu har jag uppgraderat till8.04
och det funkar bätre.För utan uppstarten då måste jag välja att skriva in acpi=off varje gång hur får
jag in det permanent
och det funkar bätre.För utan uppstarten då måste jag välja att skriva in acpi=off varje gång hur får
jag in det permanent

Om du inte redan listat ut det så editera med
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
och lägg till acpi=off på kernel-raden, dvs samma som du ändrar när du bootar upp.
Längre upp i filen finns också en rad som börjar # defoptions=. Lägg till acpi=off även där så slipper du få samma problem om det kommer ner en ny kärna vilket är ganska troligt när du kör HH.
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
och lägg till acpi=off på kernel-raden, dvs samma som du ändrar när du bootar upp.
Längre upp i filen finns också en rad som börjar # defoptions=. Lägg till acpi=off även där så slipper du få samma problem om det kommer ner en ny kärna vilket är ganska troligt när du kör HH.
-
Menu.lst är uppdaterad och allt funkar perfekt
Tack för visat intresse och all hjälp.