Vad tror ni om denna "pico"-dator?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Vad tror ni om denna "pico"-dator?

Inlägg av rancor »

Funderar på att bygga en dator i min dator.

Moderkortet skall i så fall vara detta: VIA EPIA-PX10000G,C7/1000Mhz och som monteras i den lediga delen av en PLEXTOR DVD±R/RW/DL 8X DUAL-BAY SVART-brännare

Brännaren är ju 42mm hög och moderkortet är 15mm. Om man leker med tanken så borde man ha ca 21mm i höjd inne i lådan och bredden är ju inga problem. Kraften hämtar jag från elförsörjningen via 12V till brännaren.

Detta borde fungera =) Frågan är om man skall satsa 3060 kr på denna hårdvara + minne, hårddisk osv...
Användarvisningsbild
Smygis

SV: Vad tror ni om denna "pico"-dator?

Inlägg av Smygis »

21mm... Klarar minnet det? Jag mätade min samling och det minsta jag har är 25mm högt.

EDIT: -4mm för anslutningen. Så det kanske går...
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 19 gånger.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Smygis skrev: 21mm... Klarar minnet det? Jag mätade min samling och det minsta jag har är 25mm högt.

EDIT: -4mm för anslutningen. Så det kanske går...
Det är liggandes SO-DIMM (samma som i bärbara) så det är inga problem. Minnen monteras under kylflänsen som täcker hela moderkortet.
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

Då stämmar alla mått. Det borde gå bra att få in den där. Sedan måste du ju dra en nätverkskabel inne i datorn. Det kan vara lite knepigare. Eller att man kör en USB kabel. Vilket nog är betydligt lättare. Och att sätta något minneskort eller usb sticka den kan boota från... Och det tror jag kan bli lite knepigt.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Smygis skrev: Då stämmar alla mått. Det borde gå bra att få in den där. Sedan måste du ju dra en nätverkskabel inne i datorn. Det kan vara lite knepigare. Eller att man kör en USB kabel. Vilket nog är betydligt lättare. Och att sätta något minneskort eller usb sticka den kan boota från... Och det tror jag kan bli lite knepigt.
Jag borde få plats med en 2,5" disk inne i lådan och en nätverkskabel kommer jag få dra vilket är en av dem få kablarna som jag oundvikligen måste använda. Sedan väl installerad kommer jag fjärrstyra datorn så mer kablage kommer inte behövas.

Undrar om den ens kommer bli användbar eller om detta bara är en tillfällig lust av konsumtion och ha-begär :p
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

rancor skrev:
Smygis skrev: Då stämmar alla mått. Det borde gå bra att få in den där. Sedan måste du ju dra en nätverkskabel inne i datorn. Det kan vara lite knepigare. Eller att man kör en USB kabel. Vilket nog är betydligt lättare. Och att sätta något minneskort eller usb sticka den kan boota från... Och det tror jag kan bli lite knepigt.
Jag borde få plats med en 2,5" disk inne i lådan och en nätverkskabel kommer jag få dra vilket är en av dem få kablarna som jag oundvikligen måste använda. Sedan väl installerad kommer jag fjärrstyra datorn så mer kablage kommer inte behövas.

Undrar om den ens kommer bli användbar eller om detta bara är en tillfällig lust av konsumtion och ha-begär :p
Nördfaktorn är maxad ;)

Men det är nästan så att du skulle ta och köpa ett av dem där nätverkskortet med inbyggd dator.
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Smygis skrev: Men det är nästan så att du skulle ta och köpa ett av dem där nätverkskortet med inbyggd dator.
Vad är det för nätverkskort?!
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Ah, hehe. Fast jag kör nog vidare VIA:s moderkort, detta nätverkort har nog inte tillräckligt med möjligheter.
Användarvisningsbild
whiskas71

Inlägg av whiskas71 »

Bara 100Mbps på LANet Hur tänkte du koppla ihop dem?
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

whiskas71 skrev: Bara 100Mbps på LANet Hur tänkte du koppla ihop dem?
Sätta dem på samma switch. Jag får alltså dra en nätverkskabel extra från lådan till mitt vanliga nätverk.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"