Hej, idag installerade jag Ubuntu 7.10 , och måste säga att allt hittils ser bra ut. Jag är ingen van linuxanvändare, men hoppas kunna lära mig mer allt eftersom.
Den enda stora problemet jag har just nu är att jag inte kan spela upp videofiler! (i detta fall .avi). Jag har testat att installera flertalet olika mediaspelare via synaptics, såsom vlc, mplayer om smplayer. Jag får samma problem med alla.. Själva programmet startar osv, men själva bilden ser inte klok ut..
har är en screen shot som visar hur det ser ut: http://www.speedyshare.com/928554834.html
Skulle vara evigt tacksam om nån kunde förklara vad det är jag gör galet
mvh
Problem med att spela upp videor [LÖST]
Problem med att spela upp videor [LÖST]
Senast redigerad av 1 TicToc, redigerad totalt 20 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Problem med att spela upp videor
Hej och välkommen till ubuntu-se r1ncewind!
Kan det vara så att du tagit nicket från en figur från discworld? Roliga böcker...
Har du installerat w32codecs? Det rekomenderas vid installation av mplayer.
Kan det vara så att du tagit nicket från en figur från discworld? Roliga böcker...
Har du installerat w32codecs? Det rekomenderas vid installation av mplayer.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Hej, och tack för snabbt svar!
Jag var inne i #ubuntu-se lite tidigare idag, och fick tipsat "installera alla codecs du kommer över".. Testade men hjälpte inte. Tog och sökte efter w32 codecs (även endast w32) precis i pakethanteraren men hittade inget.. Kanske ska man ladda hem dem från någon extern källa, alternativt så kanske dem heter något specifikt i pakethanteraren?
mvh
Rince.
Jo: btw så nog fick jag mitt namn från pratchetts böcker alltid.. var nog något undermedvetet
Jag var inne i #ubuntu-se lite tidigare idag, och fick tipsat "installera alla codecs du kommer över".. Testade men hjälpte inte. Tog och sökte efter w32 codecs (även endast w32) precis i pakethanteraren men hittade inget.. Kanske ska man ladda hem dem från någon extern källa, alternativt så kanske dem heter något specifikt i pakethanteraren?
mvh
Rince.
Jo: btw så nog fick jag mitt namn från pratchetts böcker alltid.. var nog något undermedvetet

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag hittade denna sida
http://elsid.net/2007/08/12/how-to-inst ... ntu-feisty
Du kan kolla om du får med w32codecs om du installerar ubuntu-restricted-extras.
Vet inte om det är samma sak med gutsy gibbon.
http://elsid.net/2007/08/12/how-to-inst ... ntu-feisty
Du kan kolla om du får med w32codecs om du installerar ubuntu-restricted-extras.
Vet inte om det är samma sak med gutsy gibbon.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Jag kan bara säga en sak: Tack!
Måste säga att jag verkligen gillar ubuntu so far, även om jag verkligen inte kan speciellt mycket om linux som sådant..
Alla börjar från noll antar jag, och så även jag.
Tack igen, och kommer förmodligen inkomma med fler frågor senare
Måste säga att jag verkligen gillar ubuntu so far, även om jag verkligen inte kan speciellt mycket om linux som sådant..
Alla börjar från noll antar jag, och så även jag.
Tack igen, och kommer förmodligen inkomma med fler frågor senare

SV: Problem med att spela upp videor [LÖST]
inte för att vara grinig, men av någon anledning har nu exakt samma problem uppstått igen.. testade med att försöka ladda ner de där restricted-extras igen, men terminalen skrev bara att jag redan hade alla de nyaste.. :S