Ubuntu i Smart Hem

Memnok

Ubuntu i Smart Hem

Inlägg av Memnok »

Hej!

Ny på det här med Ubuntu men trots några missöden och en lite trög start, (Linux är inte Windows och likförbannat försöker jag behandla det som Windows :-) ) tror jag på det här.

Min motivation för att börja med Ubuntu/Linux bottnar i ett längre projekt som jag tänkt företa mig, nämligen att bygga hus! Då det blir från scratch har jag tänkt mig att i källaren inreda en "teknikgarderob" där tanken är att all kommunikation för huset ska samlas dvs. bredband, telefoni, tv etc. och sedan distrubueras ut i huset. Till detta är tanken att mediaserver och filserver ska anslutas osv.

Vill även kunna styra mitt hus som ett smart hem och det är nu det börjar bli intressant. Min förhoppning är att en funktion i "teknikgarderoben" ska sköta/styra husets el, ljus etc dvs allt som vanligen förknippas med smarta/intelligenta hem/hus och min fundering är om det finns något bra interface till linux som kan styra denna typ av funktioner?

Har tänkt att beställa "Linux Smart Homes for Dummies" någon som läst den har bra feedback?

Tacksam för all hjälp såklart!
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Ubuntu i Smart Hem

Inlägg av HenrikAn »

Kolla Linux MCE http://linuxmce.com/
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"