Ta bort gamla version av Ubuntu

juni

Ta bort gamla version av Ubuntu

Inlägg av juni »

Tjena!
Har stött på ett lite problem. Kör för tillfället med 6.06 men tänker uppgrandera til 7.10. Så jag undra hur det är smidigast att ta bort den gamla version av ubuntu men jag vill behålla min version av XP kvar och sen installerar om ubuntu 7.10.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Ta bort gamla version av Ubuntu

Inlägg av DeepThought »

Tänkte du köra uppgradering hela vägen fram, eller tänkte du köra en ren ominstallation?

Om du skall uppgradera hela vägen måste du (tyvärr) göra detta i alla steg: 6.06 -> 6.10 -> 7.04 -> 7.10.

Om du istället skall göra en ominstallation måste du först bestämma om du vill ha kvar det som finns i /home, och om du vill det och inte redan har en separat partition kan du förslagsvis följa den här guiden:
http://ubuntu-se.org/drupal/node/215

Om du inte vill spara något från din nuvarande Ubuntu-installation är det egentligen bara att starta installationen av Gutsy 7.10, och sedan välja manuell partitionering och sedan välja att installera på nuvarande Ubuntu-partition (glöm inte kryssa i rutan "formatera"). Se bara till att du verkligen tar rätt partition(er)! Du behöver alltså inte ta bort/avinstallera existerande installation av Ubuntu först, utan det räcker med att formatera/skriva över den.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"