Hej,
Jag har hemnätverk mellan två laptoppar:
dator A: dual boot: Ubuntu 7.10 / Win XP
dator B: Win XP
Jag kan nu inte komma åt de delade mapparna på dator B från Ubuntusystemet på dator A.
Från Win XP systemet på dator A kommer jag åt dator B. Från dator B kommer jag åt dator A både när dator A körs i Ubuntu och Win XP.
Förut har det fungerat att nå XP datorn från Ubuntu. När jag nu väljer platser / nätverk / Windowsnätverk så kommer en ikon upp med namnet på min arbetsgrupp i Windows, liksom tidigare. Men när jag nu dubbelklickar den så skriver Ubuntu: "Mappinnehållet kunde inte visas, kunde tyvärr inte visa allt innehåll i mappen: Windowsnätverk: "namnet på min arbetsgrupp""
I Ubuntusystemet verkar det som om den delade mappen möjligen har öppnats, men man ser inte filerna som finns på XP datorn och man kan inte skapa eller kopiera filer.
Jag har provat att ta bort brandväggen i XP datorn.
Tidigare har ju SAMBA fungerat bra. Jag har just uppgraderat till 7.10 och möjligen kan detta ha lett till problemet?
Tacksam för förslag.
Ubuntu / XP nätverksproblem
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Ubuntu / XP nätverksproblem
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 17 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
-
- Kontakt:
SV: Ubuntu / XP nätverksproblem
Man kan komma runt problemet genom att göra
Man får fortfarande samma problem om man går in via nätverk, men man kan nu nå den delade mappen på XP-datorn via terminalen eller "sudo nautilus" (/media/testdir).
Kod: Markera allt
mount -t smbfs //<XP-datorns IP-nummer>/<sharens namn> /media/testdir
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 17 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
släng på -o uid=1000 så äger du filerna (förutsatt att din användare är den första som skapades)
Andvänd inde sudo nautilus utan gksu nautilus
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
-
- Kontakt:
Tack för tipset. Jag hade provat med chown, men det verkar inte fungera på monteringspunkten.mcNisse skrev: släng på -o uid=1000 så äger du filerna (förutsatt att din användare är den första som skapades)
Nu kommer jag alltså åt filerna, men jag vet fortfarande inte varför man inte kommer åt sharen om jag klickar via "nätverk". Byter jag ut XP-datorns IP-nummer mot dess namn så fungerar inte mount-kommandot. Kanske felet kan ha att göra med att systemet inte känner namnet på XP-datorn, vilket det väl borde göra?
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 18 gånger.
-
- Kontakt:
Det verkar som om problemet har löst sig.
Jag provade vidare med att skriva in XP-datorns namn i nautilus adressfönster:
På detta sätt kunde Nautilus komma åt sharen.
Jag har också skrivit in XP-datorns IP och namn i /etc/hosts, detta gjorde att man kunde öppna Windows nätverksikon och se XP-datorn, men man fick fortfarande det tidigare felet när man öppnade datorikonen. Man kom ett steg längre, men problemet fanns kvar.
Om XP-datorn startades EFTER Ubuntu så fungerade SAMBA.
Efter att ha testat ovanstående så fanns felet kvar, så jag tog en paus från det, det fanns ju andra sätt att komma åt XP-datorns filer.
Efter någon dag så provade jag igen. Sedan dess har SAMBA fungerat bra i 3-4 dagar. Det fungerar nu att öppna Windows-nätverket via Platser > nätverk i Gnome oberoende av t.ex. vilken dator som startas först.
Ett ytterligare tips jag fått, men inte hunnit prova är att gå in i
system > administration > nätverk > allmänt
och sedan skriva in Windows arbesgruppsnamn i rutan för domännamn.
Jag provade vidare med att skriva in XP-datorns namn i nautilus adressfönster:
Kod: Markera allt
smb://<XP-datorns namn>
Jag har också skrivit in XP-datorns IP och namn i /etc/hosts, detta gjorde att man kunde öppna Windows nätverksikon och se XP-datorn, men man fick fortfarande det tidigare felet när man öppnade datorikonen. Man kom ett steg längre, men problemet fanns kvar.
Om XP-datorn startades EFTER Ubuntu så fungerade SAMBA.
Efter att ha testat ovanstående så fanns felet kvar, så jag tog en paus från det, det fanns ju andra sätt att komma åt XP-datorns filer.
Efter någon dag så provade jag igen. Sedan dess har SAMBA fungerat bra i 3-4 dagar. Det fungerar nu att öppna Windows-nätverket via Platser > nätverk i Gnome oberoende av t.ex. vilken dator som startas först.
Ett ytterligare tips jag fått, men inte hunnit prova är att gå in i
system > administration > nätverk > allmänt
och sedan skriva in Windows arbesgruppsnamn i rutan för domännamn.
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 23 gånger.