Nvidia problem??

nygrand

Nvidia problem??

Inlägg av nygrand »

Har ett nvidia Geforce Go 7600 grafikkort och undrar om det är fel drivrutiner till det som gör att jag får "failed to initialize hal" vid uppstart av Ubuntu 7.1 och åtkomst av bl.a internet låser sig. Kan inte starta "normalt" utan måste gå in i recovery mode och ändra en driver från nv till vesa och sedan starta från promten.
Någon med samma problem?
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Nvidia problem??

Inlägg av upnorth »

Ja du, har du provat att installera Envy och uppdaterat drivrutinerna därifrån?
nygrand

Inlägg av nygrand »

Nej, var hittar jag det?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Program > Lägg till/ta bort...
nygrand

Inlägg av nygrand »

Men förutsätter inte det att jag har en fungerande internetanslutning i en Linuxdistribution?
Allt är ju låst internet, cd/dvd, hur får jag in det?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ja du, jag vet inte om någon annat har ett bättre förslag, men vore jag du skulle jag faktiskt ominstallera.
nygrand

Inlägg av nygrand »

Det har jag gjort i snart 14 dagar. Testat olika distributioner. Den enda som jag lyckats få igång är Kubuntu 64-bitars. När jag försöker starta stannar förloppsindikatorn efter 2cm utom de två gånger jag har lyckats med Kubuntu. Det verkar vara rena lotteriet. Förresten spelar det någon roll om man kör Ubuntu eller Kubuntu? Är det bara en vanesak?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ok, illa.

Det enda som skiljer är ju skrivbordsmiljöerna, allt som har med hårdvara att göra är gemensamt.
Har du testat varje skiva efter fel också?
nygrand

Inlägg av nygrand »

Ja,jag har testat varje cd, det är det som är så mysko.De gångerna jag har fått igång Kubuntu hat jag startat i rescue-läge och installerat om Grubben till hd1 istället för hd0. Men det verkar vara som att spela på Lotto också.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Haha, du verkar ha gjort betydligt mer än mig (jag var bara tvungen att använda alternate-amd64 som gick fint), även om jag har en oåtkomlig Xp-partition just nu (pcie-error eller något i starten, har inte orkat bry mig) ;D
nygrand

Inlägg av nygrand »

Det verkar vara något korrupt i startmomentet eftersom den inte verkar orka igenom startprocessen.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hej igen :)
nygrand skrev: När jag försöker starta stannar förloppsindikatorn efter 2cm utom de två gånger jag har lyckats med Kubuntu.
Ser att du har försökt ominstallera Ubuntu. Att förloppsindikatorn stannar där den stannar tyder på att kärnan har problem med att installera drivrutinerna för hårdvaran. Du kan enklast kolla det då här.

Kör igång Live CD (ta inte alternateversionen).
Sen när du får upp första menyn, välj språk med F2 (mest för tangentbordet skull)
Därefter tryck F6 så dyker det upp en rad under menyn.
Ta där bort parametern quiet och tryck enter.

Nu får du lite info i ett fönster och troligen kommer den att fasta på Loading hardware drivers. Om så, så har du problem med IRQ-hanteringen. Varför det går bättre med Kubuntu förstår jag dock inte.

Om det nu är hårdvarudrivarna så starta om igen och gör samma sak men under F6 så lägger du även till parametern noapic så får vi se om du kommer längre.
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 17 gånger.
nygrand

Inlägg av nygrand »

Tack så länge, ska testa när jag kommer hem i kväll ;D
N-E
nygrand

Inlägg av nygrand »

Var tvungen att tillägga att, det går knappast bättre med Kubuntu, av kanske 25 försök att starta ha jag lyckats två.
DS
nygrand

Inlägg av nygrand »

God afton!
Gjorde enligt dina anvisningar. Ubuntu 7.10 är installerad via live-cd`n. Enda skillnaden nu är att förloppsindikatorn går hela vägen sedan blir det svartskärm.
N-E
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Nu står det stilla i knoppen här :P
Nu verkar det vara det grafiska som strular. Frågan är om det funkar med nåt annat alternativ F4? för upplösning för jag antar att du körde VGA defaultet.

Annars kommer jag bara på alternativet att installera med Alternate. Det ska tydligen gå att få in noapic-parametern där också. Kanske nån kan svaret då jag knappt använt det alternativet. Ska kolla runt lite och se om jag hittar nåt matnyttigt.
nygrand

Inlägg av nygrand »

Ska försöka med alternate. Får väl tänka på skönhetssömnen sedan. Kollar av i morgon om du har hittat något.
N-E
nygrand

Inlägg av nygrand »

Jag har tankat ner Nvidias drivrutiner till Linux men hur skriver jag kommandot vid promten, för att installera från cd`n?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hittade inte så mycket, men ett förslag var att även lägga till vga=791 som betyder 1024x768x64k. Skickar med en länk https://help.ubuntu.com/community/BootOptions på hur man gör och vad som även senare behöver göras.

Verkar som de vill att man ska stoppa in tilläggen efter --
I ditt fall då noapic vga=791

Edit:
Givetvis visade det sig att man stoppar in boot option på samma sätt i Alternate!!!
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 18 gånger.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kom på en sak!
Du skrev tidigare att du fick igång grafiken genom att ändra skärmdrivaren från nv till vesa.
Om problemet med svart skärm nu är det jag tror så borde följande lösa det.

Starta upp med följande boot options:
- ta bort splash
- lägg till noapic break=bottom

När du sen kommer till prompten (initramfs) så skriver du

Kod: Markera allt

chroot /root nano /etc/X11/xorg.conf
och ändrar grafikkortets Driver till "vesa".

Spara och avsluta nano med ctrl-o, enter och ctrl-x
Sen ctrl-d för att fortsätta bootningen.

För Live-versionen så får du göra chrooten två gånger dvs både för liven och den skarpa installationen. För Alternate alltså bara en gång.

Om det går bra så behöver du sen också ändra i /boot/grub/menu.lst och ta bort break=bottom på alla ställen ifall den finns där. Sen kan du lägga till splash igen på förstavalet när du känner för det. Optionen noapic måste du nog ha kvar.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"