Mat eller vad?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Mat eller vad?

Inlägg av upnorth »

Jag kan ju stoltsera med att vara från samma kommun som det välrenommerade mejeriet Skärvången :)

Men hjälp vilken hemsk hemsida!
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Socker, fett och salt skall man akta sig för.
Alla feta ostar smakar äckligt.
Man måste ha en inbillad smak. Då känner man riktigt hur fettet i osten och smöret
rinner på tungan. Man riktigt känner hur det sätter sig på väggarna i blodkärlen.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Eric Tranehag, inAbsurdum skrev: Jag respekterar att folk av tradition äter kött. Ja, vi är evolutionärt gjorda för att äta allt, inklusive kött, , jag har aldrig påstått något annat. Argumentet för att dra ner på köttätandet är för att vi behöver dra ner på köttproduktionen, ätandet i sig ser jag personligen i stort sett inga problem med. Klart det finns die-hard veganer, men vegetarianer generellt sett är betydligt mindre rabiata än köttätare, IMHO ;)
Citat:

"Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter."
Källa: Okänd
;D
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

vulfgar skrev: Det ska vara sprit i osten. Brännvinsost är gott och vid juletid whiskycheddar.  8)
Alkoholmissbruk!!
Drick du alkoholen som den är. Då kommer den bäst till sin rätt.

*sa hon som knappt dricker alkohol alls* ;D
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Eric Tranehag, inAbsurdum skrev: Så all dansk ost, oavsett mjölktyp, löpetyp, lagringstyp, ålder etc etc, luktar kogödsel?  ;D
Näärå! Gamle Ole luktar ren skit!  ::)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

christer skrev: Socker, fett och salt skall man akta sig för.
Alla feta ostar smakar äckligt.
Man måste ha en inbillad smak. Då känner man riktigt hur fettet i osten och smöret
rinner på tungan. Man riktigt känner hur det sätter sig på väggarna i blodkärlen.

Mums!  ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
grepapär
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av grepapär »

Men det är fascinerande att ost med en genuin skitdoft kan smaka så himelskt trots att näsan gråter och tungan svider. "Smög" in en Havarti på ostbrickan till frugans 40årsfest, efter det slapp man prata om vädret om man säger så, alla hade ju en uppfatning  (50/50) :-X :-X
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Fick en gång alltför många stora abborrar.

För att de inte skulle förfara eller härskna i boxen, så fileade jag dem.
Hängde upp fileerna på lina i pannrummet. De krymte till lätta flisor.
De innehöll enorma mängder kalorier per kg.

Ett år senare när de torkat i köksskåpet skulle de tillredas. Det är en urgammal
matingrediens. Har använts för tusentals år sedan. Men kunde inte hitta
något recept.   

Hur skall de tillredas ?
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

christer skrev: Fick en gång alltför många stora abborrar.

För att de inte skulle förfara eller härskna i boxen, så fileade jag dem.
Hängde upp fileerna på lina i pannrummet. De krymte till lätta flisor.
De innehöll enorma mängder kalorier per kg.

Ett år senare när de torkat i köksskåpet skulle de tillredas. Det är en urgammal
matingrediens. Har använts för tusentals år sedan. Men kunde inte hitta
något recept.   

Hur skall de tillredas ?
Du måste först blötlägga dem, för att ersätta vätskan som torkat ur fisken.
Sen behandlar du dem som vilken fisk som helst.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Hade dem i blöt i kallt vatten ett dygn.
Större blev de, men inte stora blöta som lutfisk.
Blötlade i hett vatten och gjorde dem till fiskhack.
Som torra är de så hårda att de bara kan filas. Blötlagda kunde de i varje fall tuggas.

De var väldigt goda som smörgåspålägg. Var det rå abborre jag åt ?

Tror det skall finnas något bättre recept än detta.
Helst med något mättande som potatis eller ris inblandat
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag tror firren ska ligga i blöt ganska länge om den ska bli hyfsat mjuk. Fast det kanske hade funkat att lägga dom i lut som lutfisk?
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

christer skrev: De var väldigt goda som smörgåspålägg. Var det rå abborre jag åt ?
Yep! Den var rå. Abborre är en av de fiskar som lämpar sig ytterligt väl att grava och då är den ju också rå. Jag tror förbaske mig att abborre är gott oavsett vad man gör med den.
Du borde kunna tillaga den som soppa eller i en gryta. Eller i en riktigt krämig risotto. Då gäller att hålla koll på vätskan då bara, så att det blir som man vill ha det.
Att luta den, visst, men det stjäl rätt mycket av smaken.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Kommer ihåg när jag fiskade abborre. Var ingen höjdare att äta, bara en massa ben  :(
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Förrivärldens sjömän lär ha haft torkad abborre som proviant.
Den var lätt, kunde lagras i evärdliga tider och hade ett oslagbart näringsvärde.
Torkad fisk fanns också i nordbornas ler- och halmhus som föda under den stränga vintern.
Som fiskfile saknas fenor skinn och ryggben. För mig verkade det helt benfritt.

Har också ett annat recept. För att få en god risgrynsgröt med fyllig smak och utan att tillsätta
smör eller fett, så används lök.
För ett par liter gröt skall man ha en skalad äggstor  lökhalva med under hela koktiden.
Innan gröten serveras tas löken bort. Kokar man i storgryta 30 liter behövs en nätkasse med
1 kg skalade lökhalvor.
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

christer skrev: Förrivärldens sjömän lär ha haft torkad abborre som proviant.
Den var lätt, kunde lagras i evärdliga tider och hade ett oslagbart näringsvärde.
Torkad fisk fanns också i nordbornas ler- och halmhus som föda under den stränga vintern.
Som fiskfile saknas fenor skinn och ryggben. För mig verkade det helt benfritt.

Har också ett annat recept. För att få en god risgrynsgröt med fyllig smak och utan att tillsätta
smör eller fett, så används lök.
För ett par liter gröt skall man ha en skalad äggstor  lökhalva med under hela koktiden.
Innan gröten serveras tas löken bort. Kokar man i storgryta 30 liter behövs en nätkasse med
1 kg skalade lökhalvor.
Kokar folk egen gröt fortfarande? Trodde sånt bara förtärdes från såna där plastrullar man köper på ICA nu för tiden ;)
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Grötrecept.

1/2 liter vatten i nedre kastrullen och en 1/2 liter vatten i övre kastrullen.
Det är ångkokning utan tryck som gäller. I övre kastrullen lägger man en 1/2 tsk salt
och 2 dl risgryn. Risgrynen skall vara en sort, som klibbar. Det brukar stå grötris på påsen.
Man har på svag värme kanske 3 av 6. Efter kanske 20 min finns inte vatten längre kvar i grötkastrullen.
Riset har svällt och blivit en halv liter. Nu häller man i 1 liter mjölk. Lägger till löken och några skalade mandlar.
Locket på och efter en eller  en och en halv timme är gröten färdig. Löken tas bort.
Vill man kan man också röra om någon gång.

Har man gjort det förr behöver man inte kolla om vattnet i undre kastrullen räckt till eller kokat bort.
Man behöver heller inte kolla vad som händer hela tiden. Det kan ju inte brännas vid då det är ångkokning.
Det gäller att hitta lämplig värme på kokplattan. Det går naturligtvis något fortare med mera värme.
Summan av det hela är att det räcker länge, men ändå krävs endast tre minuter kvinnokraft.
Det kokar ju av sig självt.

Det skall vara något av fest när man äter gröten. Rikligt med kanel på och en glassklick eller boll.
Med något mjölk till förhöjs smaken. Somliga kräver en smörklick, men de skall då vara utan glassen.
I bästa fall får alla en mandel. De kan önska sig något.

Den gamla gröten från Konsum eller ICA kan inte vara lika bakteriefri och hälsosam.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Det där pallar inte mitt tålamod :P
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag har bara ätit aborre en enda gång. Det var på enöverlevnadskurs, aborren kokades utan salt, med bara lite enris instoppat där inälvorna varit. Eftersom det var mörkt och enda ljuset kom från elden så gick det inte att rensa ordentligt så vi satt och slet i fisken med tänderna och spottade fjäll och ben. Det smakade gudomligt gott, sannolikt beroende på att vi var totalt utsvultna efter att ha livnärt oss en hel dag på bara lite bär och lite råa svampar samtidigt som vi gått några mil.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

vulfgar skrev: Jag har bara ätit aborre en enda gång. Det var på enöverlevnadskurs, aborren kokades utan salt, med bara lite enris instoppat där inälvorna varit. Eftersom det var mörkt och enda ljuset kom från elden så gick det inte att rensa ordentligt så vi satt och slet i fisken med tänderna och spottade fjäll och ben. Det smakade gudomligt gott, sannolikt beroende på att vi var totalt utsvultna efter att ha livnärt oss en hel dag på bara lite bär och lite råa svampar samtidigt som vi gått några mil.
Tacka vet jag stekt strömming med potatismos och lingon. Det är grejer.  :)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

ZX Spectrum skrev:
vulfgar skrev: Jag har bara ätit aborre en enda gång. Det var på enöverlevnadskurs, aborren kokades utan salt, med bara lite enris instoppat där inälvorna varit. Eftersom det var mörkt och enda ljuset kom från elden så gick det inte att rensa ordentligt så vi satt och slet i fisken med tänderna och spottade fjäll och ben. Det smakade gudomligt gott, sannolikt beroende på att vi var totalt utsvultna efter att ha livnärt oss en hel dag på bara lite bär och lite råa svampar samtidigt som vi gått några mil.
Tacka vet jag stekt strömming med potatismos och lingon. Det är grejer.  :)
Det finns inget som slår stekt makrill under vår och sommar. Helt underbar firre, men väldigt känslig, den måste var helt färsk och varsamt hanterad.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"