Nätverk mellan 2 Ubuntu datorer

Murat

Nätverk mellan 2 Ubuntu datorer

Inlägg av Murat »

Hej,
kan någon kanske hjälpa till o förklara (som för en 6-åring) hur jag ska få  NFS eller vad det heter att fungera.

Scenariot:
2 st Ubuntu datorer ,  1 av dom trådlös , och båda uppkopplade mot Bredbandsbolagets trådlösa adsl modem/router

Vad jag vill:
Jag vill kunna komma åt hemmamappen på den ena (eller båda)

Jag har sökt på forum och Googlat , den finns en massa guider, men jag får ändå inte till detta.

Tackar på förhand!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Nätverk mellan 2 Ubuntu datorer

Inlägg av mcNisse »

Jag ska göra ett försök... du får klaga om jag är för besvärlig ;)

1. Installation
På de maskinerna som ska dela ut ska du installera, använd synaptic/adept ((x)ubuntu/kubuntu).

nfs-kernel-server

(Du kommer att få en massa andra paket också, portmap, nfs-common och en del libbar, det löser sig självt)

På klient maskinen behöver du bara nfs-common. (om du bara delar ut från en till den andra)

2. Konfigurera utdelningarna.
Filen /etc/exports kontrollerar vilka utdelningar du gör. Syntaxen är enkel. Först kommer vad du ska dela ut. Sedan vilka som får koppla upp sig och sist kommer egenskaper för utdelningen. Jag måste rekomendera en titt på man sidan för exports  (man exports). Du kan säkert hitta den på nätet. Har du kde:s webläsare konqueror installerad kan du läsa man sidor där, url man:/exports.

Tex
/files 192.168.1.1/24(rw,no_root_squash,async)
Här delas /files ut med läsrättigheter till alla på nätverket 192.168.1. (1-254). Skrivrättigheter (rw) squash är att id:en mappas till en annat id. async är en prestanda höjande flagga, det kan ge upphov till korrupta filer.

Här är andra parametrar:
ro: enbart läsa
insecure: Man får koppla upp sig från icke priviligerade portar, dvs andra användare en root får koppla upp sig. En användare får koppla upp sig via filbrowser(tänk nautilus,thunar,dolphin,konqueror, mm)

Starta en terminal och starta en editor.

Kod: Markera allt

gksu gedit /etc/exports &
När du har konfigurerat klart ska du starta om portmapper (bara första gången ifall den inte är igång) och nfs servern.

sudo /etc/init.d/portmap restart
sudo /etc/init.d/nfs-kernel-server restart
(NB. Du får ingen feedback på att du trycker in en tangent när du skriver in lösenordet i terminalen.)

3. Konfigurera klienten
Här finns det flera sätt att konfigurera. Utdelningarna går att skriva in i /etc/fstab (den filen som monteringar).
Bara anvada filhanterare. Ingen konfigurering krävs, förutom insecure på servern.
NFS utdelningar går utmärkt montera med autofs.
Berätta vilken väg du vill gå så kan jag berätta mer...

så här monterar du nfs via terminalen:

sudo mount -t nfs 192.168.1.22:/files /mnt
4. Användar id
Tänk på att om du vill att användare med samma namn på maskinerna måste ha samma användarid ochså. Annars  blir det förvirrat.

Antag att du på maskin1 har användaren johan(1000) och kalle(1001) och på maskin2 kalle(1000) och johan(1001).
När du monterar en utdelning från maskin1 på maskin 2 kommer de filer som ägs av johan på maskin1 ägas av kalle på maskin2 och tvärt om. Det är id:t och inte namnet som avgör ägandeskapet av filer.

Ta även en titt på wikibumba. http://wiki.imbumba.se/index.php/Hur_ma ... er_med_NFS
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Yonazarith
Kontakt:

Inlägg av Yonazarith »

Annars, om det är två maskiner bakom samma nat som du beskriver, borde det gå utmärkt att montera som nätverksenhet via ssh;

Places - > Connect to Server -> SSH och fylla i de uppgifter du behöver, inkl. IP och användarnamn på datorn du vill ansluta till.
// Jonas Aronsson | zxvfDesign | LessThanThree
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Grejen med BBB är att man får sina IP-adresser rakt ut på nätet så att säga, dvs: man är inte bakom någon nat. Vet inte hur mkt trafik mellan de anslutna datorerna de tillåter?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Pinky skrev: Vet inte hur mkt trafik mellan de anslutna datorerna de tillåter?
Hur är de inkopplade? Om du har en switch emellan så går trafiken aldrig bortanför den. Och om du har flera nätverksuttag så står det väl ändå en switch någonstans inte alltför långt bort. Så jag tror inte du behöver bekymra dig om det.
Murat

Inlägg av Murat »

Oj, nu blev det för mycket information för min nybörjar ubuntu hjärna!  :)

Jag uppskattar verkligen all hjälp,  men detta verkar krångligare än jag trott.

Finns det inte ett enkelt sätt utan massa  editering i filer hit o dit och terminal sudo hit o dit..

2 datorer kopplade till ett adsl modem från BBB  XAVI X5258-P2. Den har 4 st nätverksingångar bakom.

SSH provade jag, men vilka uppgifter måste jag ange?
Server ?
Port?
Mapp?
Användarnamn? Vilket? Datorn som jag skall ansluta till eller den jag ansluter ifrån?
viggeenergi
Kontakt:

Inlägg av viggeenergi »

Håller med den som börjat detta inlägg, jag kom till "citat" synaptic/adept ((x)ubuntu/kubuntu). "slut citat" när jag gav upp. måste nog läsa mer i hur mappar och filsystem kallas i Linux innan jag förstår svaret här. Annars är min fråga hur jag kopplar ihop min Ubuntu 7:10 med min Win XP via en kabel router vidare till Comhem. Båda fungerar var för sig mot Comhem men jag tänkte det kunde vara kul att kunna dela filer mellan Windows och Linux.
Larsåke
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Murat skrev: SSH provade jag, men vilka uppgifter måste jag ange?
Server ?
Port?
Mapp?
Användarnamn? Vilket? Datorn som jag skall ansluta till eller den jag ansluter ifrån?
För att kunna ansluta med ssh behöver du en server att ansluta till.
Du måste börja med att installera
openssh-server

Servern lyssnar på port 22. Men det vet filhanteraren om, är ingen expert på nautilus men denna uri borde fungera:
ssh://användare@serverIP/home/användare
Så kommer du till "användarens" hemkatalog.
Finns det inte ett enkelt sätt utan massa  editering i filer hit o dit och terminal sudo hit o dit..
Inte som jag känner till. :( Det finns säkert...

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Murat

Inlägg av Murat »

Tackar, men jag får inte ihop detta, :(
jag ger upp nu, har försökt få detta att funka i 3 veckor nu, provat olika guider men det går inte. Det blir Vista in i burkarna igen :(
Där funkar detta iaf direkt utan en massa config hit o dit...
Synd egentligen, men jag måste kunna dela filer mellan datorerna. Linux i all ära men jag tror nog inte den är 100 % mogen för
gemene man ännu. :(  eller rättare sagt,  JAG är inte mogen för detta ännu..

Om ingen kan komma på ett ENKELT sätt så ryker ubuntu i helgen. :(
jan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av jan »

ssh är inte alls svårt. Det enda du behöver göra är att gå in på Platser-Anslut till server, sedan väljer du i översta rutan SSH, och anger IP-numret för den dator du ska in på, inget annat.
Det funkade för mig. P.S. Du måste ha ssh installerat på bägge datorerna.
Murat

Inlägg av Murat »

Ok, jag har hittat lite info angående modemet som jag kör med.

"Det trådlösa modemet Xavi 5258 används för bredband via telejack. Modemet är av ADSL2+-typ. Modemet har inbyggd splitter (som separerar Internetsignalerna från telefonsignalerna) och inbyggd telefonidosa (som är aktiv om du har telefoni via Bredbandsbolaget). Xavi 5258 har också inbyggd switch som gör det möjligt att ansluta flera datorer direkt till modemet med nätverkskablar"

"Modemet har ingen inbyggd router, alla datorer som ansluts till det (både via kabel eller trådlöst) kommer erhålla publika IP-adresser. Modemet har därmed ingen inbyggd brandvägg."

Kan det bero på att den inte har "inbyggd router"  som gör att jag inte kan se den andra datorn i nätverket?
Måste inte båda datorena vara under samma "subnet" eller vad det heter?

Har min nybörjar hjärna tänk rätt? :)
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Dina datorer kan mycket väl sitta på samma nätverk. Det vet man först om man kollar på ipadress och nätmasken.

Det kan ju vara så att du inte hittar dina maskiner för att du inte har installerat några tjänster som maskinerna svarar på. En ubuntu installation har ingen brandvägg därför att det inte finns några tjänster installerade.

Eftersom du har enbart publika ipadresser så tycker jag att ssh är det enda dugliga alternativet som är lätt att få igång och någorlunda säkert utan att du behöver konfigurera något. Kom ihåg att ha bra lösenord för att det kommer att finnas folk ute på nätet som försöker komma in nästan 24/7.
Skapa inte användare utan lösenord då kommer dom in direkt...

Murat

Inlägg av Murat »

Ok, jag har lyckats att ansluta med ssh till server-datorn, men nu frågar den efter password? Var ställer jag in vilket password jag vill ha?
Görs detta på server datorn? Hur?

Mvh
Murat
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Bra. Klienten skickar ditt lokala användernmn om du inte anger det i adressen. Den antar att det är samma användarnamn på bägge maskinerna. Om det stämmer ska du ange lösenordet för användaren på datorn du ansluter till.

Om du har olika användarnamn på klient och server går det enkelt att skriva in i adressen.

ssh://användarnamn@ipadress:/home/användarnamn

Jag installerade nautilus bara för att se hur den ser ut... Längst ut till vänster i adresslistan finns en ikon. Den styr hur sökvägen visas. Antingen uppspaltat som ikoner eller som en text sträng. Klickar du på den kan du skriva in exemplet ovan. (kör feisty på test datorn)

Kodiak66

Inlägg av Kodiak66 »

Hej Murat

Prova att gå in på System-Administration och Delade mappar. Lägg till dom mappar du vill dela ut. Gör det samma på dom andra datorerna.

Svårare än så behöver det inte vara.
Murat

Inlägg av Murat »

Japp!  SSH funkar nu när jag anger server datorns användarnamn och löseord  Wohoo! :)

Jag har provat "delade mappar"  redan, det gick inte . Det hade varit toppen om jag hade fått till detta.
Men jag får väll nöja mig med SSH istället..

Fan vad ni är bra!!  Jag tackar så mycket för hjälpen!!

ps: Hur vet jag att min SSH är säker nu då? Kan jag testa på något sätt? 
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

ssh är väl så säkert som dina lösenord. Du kan minska antalet attacker genaom att byta port på servern. Det är många som rekomenderar det. Jag kör på standardporten och jag har haft 150 misslyckade inloggningar idag...

OBS! Eftersom du får adress via dhcp kan råka ut för att ipadresserna ändras över tiden. Tänk på det om du inte kommer in.

Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"