Ändra Rutan för stängning/utloggning...hur?
Ändra Rutan för stängning/utloggning...hur?
Som rubriken antyder undrar jag om det finns nått sorts tema för att ändra den gråa fula rutan för stängning/utloggning, precis som man kan ändra inloggnings-utseendet.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
SV: Ändra Rutan för stängning/utloggning...hur?
Jag vet inte, men måste bara ställa frågan varför?
blev bara lite nyfiken.
blev bara lite nyfiken.
Ja varför...Förstår din fråga men... Varför ändrar man utseendet i övrigt? Jag tänker på panelerna, ikoner, bakgrundsbilder, screenlets osv. Jo man gör det för att systemet blir snyggare, man trivs att "jobba" i det, dessutom är det kul! Själv har mitt Ubuntu sett ut som Mac OSX ett tag, ja till och med att inloggningsrutan var en mac kopia. Men det passade inte, trivdes aldrig med det, kändes krångligt, är van windows miljön (tyvärr).
Så nu ser mitt Ubuntu ut som Vista i stora drag. Jag har samma startknapp panelen är svart osv. Jag har en annan inloggningsbild än Ubuntus vanliga, andra ikoner, muspekare m.m. Detta gör att jag känner mig "hemma"...
Nu kanske vissa säger: "men kör vista då om du ändå vill att det ska se ut som Vista", till dem kan jag bara säga att det är stor skillnad på ett utseende och att verkligen köra ett visst operativsystem. Jag gillar Linux eftersom det är snabbare, stabilare och säkrare, därför kör jag helst inte Windows även om jag också har det installerat. Så som svar på din fråga: Varför vill jag ändra den gråa avstängningsrutan??? Jag vill att den ska passa in i mitt övriga Linux/Vista look koncept, även om jag erkänner att det kanske inte är det viktigaste här i livet!
Så nån som kan eller???
Så nu ser mitt Ubuntu ut som Vista i stora drag. Jag har samma startknapp panelen är svart osv. Jag har en annan inloggningsbild än Ubuntus vanliga, andra ikoner, muspekare m.m. Detta gör att jag känner mig "hemma"...
Nu kanske vissa säger: "men kör vista då om du ändå vill att det ska se ut som Vista", till dem kan jag bara säga att det är stor skillnad på ett utseende och att verkligen köra ett visst operativsystem. Jag gillar Linux eftersom det är snabbare, stabilare och säkrare, därför kör jag helst inte Windows även om jag också har det installerat. Så som svar på din fråga: Varför vill jag ändra den gråa avstängningsrutan??? Jag vill att den ska passa in i mitt övriga Linux/Vista look koncept, även om jag erkänner att det kanske inte är det viktigaste här i livet!
Så nån som kan eller???
Det går alltså inte att ändra den rutan eller??? Kan inte ngn berätta om det är möjligt eller inte möjligt, ska det va så svårt??
Ursäkta jag tar ton...men ett ja eller nej borde väl nån kunna kläcka ur sig!
- Konservburk
ja, det går att ändra den rutan... inte för att jag vet vilken ruta du menar,Samber skrev: Det går alltså inte att ändra den rutan eller??? Kan inte ngn berätta om det är möjligt eller inte möjligt, ska det va så svårt??
men den går att ändra.
- DeepThought
Konservburks svar är korrekt, men man måste nog tänka ett steg längre för att förstå vad som menas, och då tror jag nog att svaret snarare blir "nej", men med en reservation: Eftersom Ubuntu till stora delar är fri mjukvara så är källkoden öppen, och allt annat som det innebär. Detta betyder teoretiskt att det är fritt fram för dig att skriva om programmet som styr utseendet på den rutan. Så sätt så har Konservburk helt rätt i att det går att ändra på rutan - detta utan att ens veta vilken ruta vid pratar om.
I praktiken är jag tveksam till att du kan ändra rutan. Nu vet jag visserligen inget om dina programmeringskunskaper, men jag gissar. Dessutom skulle det nog betyda en hel del extra arbete. Alltså blir nog svaret nej, du kan inte, iallafall inte i någon större utsträckning, ändra utseendet på den rutan.
Dock har jag har en misstanke om att rutans utseende (delvis) styrs av GTK-tema, så antagligen kan du ändra på utseendet genom att ändra GTK-tema (och eventuellt ikon-tema). Testa och se!
I praktiken är jag tveksam till att du kan ändra rutan. Nu vet jag visserligen inget om dina programmeringskunskaper, men jag gissar. Dessutom skulle det nog betyda en hel del extra arbete. Alltså blir nog svaret nej, du kan inte, iallafall inte i någon större utsträckning, ändra utseendet på den rutan.
Dock har jag har en misstanke om att rutans utseende (delvis) styrs av GTK-tema, så antagligen kan du ändra på utseendet genom att ändra GTK-tema (och eventuellt ikon-tema). Testa och se!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ändrar jag tema med annan färg på fönsterramarna så ändras även fönstret med avstängningsalternativ. Så försök kanske att ändra i ditt GTK-tema (hur man nu gör det...)
- DeepThought
Det vet Hund mycket omCadryc skrev: Så försök kanske att ändra i ditt GTK-tema (hur man nu gör det...)

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Lite koll har jag. Men tyvärr inte tillräcklig koll.DeepThought skrev:Det vet Hund mycket omCadryc skrev: Så försök kanske att ändra i ditt GTK-tema (hur man nu gör det...)![]()

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!