1 skärm + tv

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
pi

1 skärm + tv

Inlägg av pi »

Söker en lösning till 7.10, om det nu funkar att köra mythtv på tv´n samtidigt som själva datorskärmen används till annat. Har för tillfället ett nvidia geforce3-kort, men misstänker att det inte räcker till för det. Dessutom måste ju olika skärmupplösningar användas. Tex 800x600 till tv´n samt bra mycket mer på själva datorskärmen.
Och det är ju bra om det är startinställningarna, just nu får jag ändra till 800x600 innan mythtv startas.

Någon som har ett tips på skärmkort, samt en lämplig HOWTO för xconf?

/pi
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: 1 skärm + tv

Inlägg av DeepThought »

Det är mycket möjligt att ditt GeForce3-kort räcker utmärkt. Jag har visserligen den versionen som kom utan TV-utgång, så jag kan inte svära på det.

Hur som helst, det är sannolikt lättast att få till om du använder de proprietära drivrutinerna, så om du inte har något emot dem så föreslår jag att du installerar dem (om de inte redan är installerade, vilket de sannolikt är?). När det är gjort får du starta nvidia-settings i en terminal. Du vill sannolikt spara dina inställningar till din /etc/X11/xorg.conf, så då måste du dessutom starta programmet med gksudo före, eftersom gksudo tillfälligt ger dig administratörsrättigheter vid körning av grafiska program, vilket krävs för att kunna skriva till den filen.

Efter detta går du in under X Server Display Configuration, och klickar på Detect Displays så att både skärmen och TVn dyker upp (se till att både skärm och TV är ansluten!). Sedan ställer du in skärmarna på Separate X screen, och ställer in upplösning etc. Om du vill kunna dra fönster mellan skärmarna måste du även kryssa i rutan som gäller Xinerama (jag tror inte att det är att rekommendera i just ditt fall). Nu skall det bara vara att spara till xorg.conf och starta om X (logga ut eller tryck Ctrl-Alt-Backspace).

Jag hoppas att detta fungerar! Det var ett tag sedan jag använde legacy-drivrutinen, så jag vet inte om allt är exakt samma. Fråga gärna om det är något, och lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
pi

SV: 1 skärm + tv

Inlägg av pi »

Tack för tipset, men tydligen så är geforce3 inte rätt kort för det. Får meddelandet att det inte funkar med det i alla fall.
Jag får leta upp ett annat bättre kort.

/pi
Skriv svar

Återgå till "Bild"