Grub error 17 efter Windowsuppstart

battra

Inlägg av battra »

Min tanke var att någon av de här två specialpartitionerna (sda1 och sda3) kanske försöker återställa boot-partitionen när windows startas och de upptäcker att något förändrats.
Det går nog bra att ta bort dem (formatera), det skulla jag göra, men det är nog bra att höra med någon som vet mer om windows och dell-datorer äm mig innan du gör det.
jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av jansson »

Ja, dell partitionen bör ju inte vara farligt att ta bort, men å andra sidan kan den ju vara bra att ha kvar. Så hälst vill jag veta att det är den som ställer till det innan jag gjör nått.

Men den andra vet jag inget om, antagligen finns det ju en anledning för att den finns där. Så då kanske det är dumt att ta bort den. Men som sagt, höra med nådon som vet lite mer om ämnet kanske inte är så dumt.
Frågan är ju bara vem.

Kan man inte bara plocka bort dom partitionerna ur grubb, på nått vis. så att grubb inte vet att de finns lr nått sånt skojsigt.
Okänd

Inlägg av Okänd »

sda6 innehåller SWAP dvs. Linux minnesfil som är ca. 2 ggr så stor som ditt RAM och den skapas automatiskt, oftast i alla fall.

Ditt installationsCD är alltså en Alternative installations CD, då vet vi det.

Det är nog ingen bra idé att ta bort Dells egna partitioner men det är ingen idé att svära heller, det är nämligen emot forumets riktlinjer som man hittar i "Regler" i orange rubriklistan ovan.

Linux finns i en utökad partition (extended) eftersom man kan inte ha fler än tre primära partitioner, i en utökad partition kan man åter ha flera partitioner. Kan det vara det som spökar? Någon som vet?

Vilket OS försöker du starta när du får error 17?

EDIT: Bara partitioner som innnehåller någonting man kan starta finns med i Grubs menu.lst Dvs. sda1 och sda3 är inte med och inte swap heller, sda6.
jansson

Inlägg av jansson »

[quote="petri0"]Vilket OS försöker du starta när du får error 17?[/quote]
Inget, jag hinner inte så lågnt att jag får välja vilket OS jag vill starta.

Datorn startar BIOS, sen dycker skärmen - loading grub please wait...
error 17 - upp och sen kommer jag ingen vart.

Finns det nått sätt jag kan instalera om grubb utan att instalera ubuntu igen.
Typ om det finns någon bootbar instaleringsskiva med grubb man kan ladda hem någonstans så att jag kan boota från den efter att jag fått error 17. Känns lite lättare att testa boota windows då. För om jag får error 17 nu så måste jag instalera om hela ubuntu å då försvinner alla instälningar jag gjort hittils.
Användarvisningsbild
njet_blaj

Inlägg av njet_blaj »

Det låter i mina öron i alla fall helt klart som att windows på något sätt pajar den partition som grub ligger på, vilket kan framstå som ondskefullt men anledningen är väl antagligen då att windowsuppstarten försöker laga sig själv. Jag vet inte hur man ska stänga av det, men det ska faktiskt gå att starta Linux via Windows-booten om man trixar lite, jag har fått göra så innan själv. Jag kan kanske ta reda på hur, i grunden handlar det om att man skriver linuxuppstarten till en fil med programmet dd som man lägger i windowspartitionen och låter bootloadern i windows starta.. Lite trixigt alltså, så det kanske hade varit det bästa om man kunde få reda på hur man fick windows att sluta paja grub.
Från slackware -> debian -> ubuntu på sju år.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="jansson"]...
Typ om det finns någon bootbar instaleringsskiva med grubb man kan ladda hem någonstans så att jag kan boota från den efter att jag fått error 17...[/quote]
Ja, du kan skapa en själv: http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p15.htm och leta fram How to make a Grub CD-RW

EDIT: Ring till Dell och hör med dem varför det blir så (XP kör sönder Grub, om det nu är så) och hur man slipper det. Acceptera inget annat än en lösning som svar ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="njet_blaj"]Det låter i mina öron i alla fall helt klart som att windows på något sätt pajar den partition som grub ligger på, vilket kan framstå som ondskefullt men anledningen är väl antagligen då att windowsuppstarten försöker laga sig själv. Jag vet inte hur man ska stänga av det, men det ska faktiskt gå att starta Linux via Windows-booten om man trixar lite, jag har fått göra så innan själv. Jag kan kanske ta reda på hur, i grunden handlar det om att man skriver linuxuppstarten till en fil med programmet dd som man lägger i windowspartitionen och låter bootloadern i windows starta.. Lite trixigt alltså, så det kanske hade varit det bästa om man kunde få reda på hur man fick windows att sluta paja grub.[/quote]
Jepp, grub hittar nog inte fram till partitionen.

Något jag blir lite konfenderad över är att janssons Ubuntupartition är märkt som bootbar med en asterix i fdisk-utskriften. Någon som vet vad detta innebär?

jansson: Vilket program använde du för att partitionera och gjorde du några speciella inställningar?

Vi kan testa att boota upp ubuntu temporärt genom att ändra i Grub som ligger på minnet. Tryck på tangenten "c" när du får felmeddelandet från Grub. Får du då upp grub-prompten:

Kod: Markera allt

grub>
..så skriv:

Kod: Markera allt

find /boot/grub/stage1
vilket bör lista alla partitioner grub ser Installationer på, och posta innehållet är i tråden (gärna i en kodbox ;))
jansson

Inlägg av jansson »

Nej, det finns inga alternativ alls när jag får error 17.
Är inte helt säker men vill inte testa för då kan jag ju int boota varken windows eller linux.

Men jag använde iaf partition magic till att partitionera. Men så vitt jag vet så gjorde jag inga speciella inställningar.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"