Quorn innehåller ägg, så det klarar man sig bra utan. Dessutom transporteras det väl förhållandevis långt? Så ät inte det i tron att det skulle vara "bättre" än kött, i någon bemärkelse, för det är jag mycket skeptiskt till att det är. En regel, som tidigare nämnts, är att inte använda förädlade råvaror i någon större utsträckning, utan försöka göra så mycket som möjligt själv.
Sojaprodukter (de är ofta ekologiska) som tofu, och olika "torra" granulat tror jag kan vara förhållandevis bra. Iallafall i jämförelse med konventionellt odlat kött. Jag har någon gång hört en siffra på att mindre än 5% av mängden soja som importeras till Sverige går till föda åt människor. Stora delar av resten går till uppfödning av djur, vilket är en oerhört ineffektiv "förädling", ty kött ligger på en högre
trofisk nivå än grönsaker.
F.ö. är mitt tips på vad som kan passa i en lasagne små svarta linser. Det brukar bli jättebra!
Det som dessutom är viktigt att tänka på när man pratar vegetarisk kost med "köttätare" är att framhäva att det viktigaste (iallafall inte till en början) är inte att helt sluta äta kött, utan att minska köttkonsumtionen, och när det är möjligt även välja närproducerat och ekologiskt, eller varför inte vilt.
Vi behöver inte, och mår inte bra av att äta kött flera gånger per dag (frukost, lunch, middag), och ej heller varje dag. Prova något nytt ibland

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...