Mat eller vad?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

SV: Mat eller vad?

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

farmfield skrev: [...]
...respekterar om folk av olika anledningar inte vill äta kött men respektera att jag äter kött.
Det var just det här jag menade, med att folk reagerar instinktivt kraftfullt på att man ens diskuterar detta... :) Jag respekterar att folk av tradition äter kött. Ja, vi är evolutionärt gjorda för att äta allt, inklusive kött, , jag har aldrig påstått något annat. Argumentet för att dra ner på köttätandet är för att vi behöver dra ner på köttproduktionen, ätandet i sig ser jag personligen i stort sett inga problem med. Klart det finns die-hard veganer, men vegetarianer generellt sett är betydligt mindre rabiata än köttätare, IMHO ;)
farmfield skrev: [...]
Och om att köttproduktionen är en stor miljöbov, då får vi ta tag i den problematiken och förbättra, inte kräva att alla skall bli vegetarianer.
Vad var och en kan göra är att dra ner på sin konsumtion av fabriksframställt kött, det är att ta tag i problematiken. Skulle det verkligen vara så farligt att inte äta kött varje dag för att minska miljöproblemen? Ingen har avkrävts att bli vegetarian, men jorden skulle må bra mycket bättre om vi blev det.
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

Vi får välj börja äta Soylent Green helt enkelt...
http://en.wikipedia.org/wiki/Soylent_green

Annars så håller jag med Eric att vi borde dra ner väldigt mycket på köttätandet.
Om inte annat så skulle det nog vara ganska nyttigt för oss.
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

ZX Spectrum skrev: Apropå köttfärs så har jag varit med om att köttfärsen har varit missfärgad i botten av paketet någon gång. Då har den varit köpt på ica/hemköp/coop, kommer inte ihåg vilken. Kan knappast vara nymald när den är lite brunaktig i botten.
Det är inget fel bara för att det är grått i botten. Det beror på att det inte varit i kontakt med syre på ett tag, de tär därför den är röd på utsidan och grådaskig inuti. Använd nosen och det ska inte vara en massa vätska i botten. Färsen ska gärna vara torr.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Quorn innehåller ägg, så det klarar man sig bra utan. Dessutom transporteras det väl förhållandevis långt? Så ät inte det i tron att det skulle vara "bättre" än kött, i någon bemärkelse, för det är jag mycket skeptiskt till att det är. En regel, som tidigare nämnts, är att inte använda förädlade råvaror i någon större utsträckning, utan försöka göra så mycket som möjligt själv.

Sojaprodukter (de är ofta ekologiska) som tofu, och olika "torra" granulat tror jag kan vara förhållandevis bra. Iallafall i jämförelse med konventionellt odlat kött. Jag har någon gång hört en siffra på att mindre än 5% av mängden soja som importeras till Sverige går till föda åt människor. Stora delar av resten går till uppfödning av djur, vilket är en oerhört ineffektiv "förädling", ty kött ligger på en högre trofisk nivå än grönsaker.

F.ö. är mitt tips på vad som kan passa i en lasagne små svarta linser. Det brukar bli jättebra! :)

Det som dessutom är viktigt att tänka på när man pratar vegetarisk kost med "köttätare" är att framhäva att det viktigaste (iallafall inte till en början) är inte att helt sluta äta kött, utan att minska köttkonsumtionen, och när det är möjligt även välja närproducerat och ekologiskt, eller varför inte vilt.

Vi behöver inte, och mår inte bra av att äta kött flera gånger per dag (frukost, lunch, middag), och ej heller varje dag. Prova något nytt ibland :D
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Eric Tranehag, inAbsurdum skrev: Sukralos är mycket mer koncentrerad smakmässigt, så det behövs färre molekyler.
Bara 1/9-1/4 (beroende på individuell tarmfunktion) tas upp av matsmältningen, resten passerar. Max 1/3 av det upptaget passerar njurarna utan att filtreras bort och passeras, så både i absoluta och relativa tal så är det väl betydligt mindre skadorisk oavsett graden av toxicitet, eller tänker jag fel nu?
Tja, om nu det bara är en fjärdedel så mycket sokralos som aspartam, och upptagningen är en sjättedel så skulle alltså sukralosen behöva vara 25 gånger så toxiskt menar du? Njae, och tjae!

Sukralos är ganska lipofilt, dvs det går lätt igenom cellväggar och lagrar sig gärna i fettvävnad som nervsystem och hjärna, dessutom är det alkylerande, och stör därför cellmetabolismen genom att vara reaktiva.

Dessutom är sukralos genotoxiskt.
farmfield skrev: Nån har missat att inspektera sin egen tanduppsättning. Du förnekar helt dina "canines"? Människan som art har utvecklats utifrån köttätande och det rena proteinet är anledningen till att vi klättrade ner från träden... xD
Vi är utvecklade till att äta nötter och rötter, men hittar vi en död råtta på vägen mellan träden så kan vi slänga i oss den oxå! :P

Skämt åsido. Allmänt snack om vad vi är byggda för att få i oss är inte riktigt nödvändigt. Människor är "inte byggda" för det torftiga urvalet av mat som jordbruksamhället gav upphov till, vill man äta vad som man är "byggd till" så kommer du inte hitta en tillräckligt stort urval i din lokala konsumbutik, det är ut i naturen och böka själv som gäller.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Är bara att titta på naturfolken så får man reda på allt som vi en gång i tiden åt, exempelvis inuiterna på Grönland, indianerna i amerika (hmmm. dom finns ju inte som naturfolk längre) osv.
vulfgar skrev: Färsen ska gärna vara torr.
Torkad färs. Är det en höjdare?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

ZX Spectrum skrev:
vulfgar skrev: Färsen ska gärna vara torr.
Torkad färs. Är det en höjdare?
Allting ska givetvis misstolkas.  ::) Inte snustorr, men det ska inte vara fullt av vätska i tråget.  :P

Människan är väl fö gjord för att äta lite av varje, utom kanske just då alla dessa kemikalietillsatser.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Grön Göling skrev: Själv vurmar jag för svamp. Inte produkter framställda av mögelsvampar då,
Det finns inte mycket som är godare än mögelost

Grön Göling skrev: vad funkar inte i en vegetarisk lasagne?  ;D
Blodpudding
Användarvisningsbild
defatist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av defatist »

Jag tror att vi ätit vad som funnits under vår resa här på jorden.
Kolla denna lilla film så kan man lättare förstå :
http://www.bradshawfoundation.com/journey/
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Mekaniserad Apelsin skrev: [...]
farmfield skrev: Nån har missat att inspektera sin egen tanduppsättning. [...]
Vi är utvecklade till att äta nötter och rötter, men hittar vi en död råtta på vägen mellan träden så kan vi slänga i oss den oxå! :P

[...]
Jag tror stenhårt på vatten-apa-teorin. Jag är dessutom relativt övertygad om att människans tänder + mag-tarm är byggd för att vara nischad mot att äta kött och fett. Men bara för att jag tror ursprungsmänniskan käkade as och fisk behöver inte det betyda att det är mer rätt eller bättre. På samma sätt som vi tar hand om sjuka i sjukhus (det gjorde nog inte stenåldersmänniskan i brist på antibiotika) borde vi ställa oss över kött-och-fett maten. Och äta typ: plankton med smakförstärkare eller nåt.

Mögelsvamp borde ju vara det optimala födoämnet - haja om man hade en kompost hemma som man stoppade in bajs och matrester i och så fick man ut "soylent brown" i andra änden - det vore ju perfekt!

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
grepapär
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av grepapär »

farmfield skrev: Ok, nu har vi ju en massa smart folk mitt bland oss, så nu får nån svara på varför GMO är så farligt... Hur skulle generna vandra vidare (in i oss) efter dom gått igenom matsmältningen? Jag har hört en mängd smarta människor förklara (i dokumentärer) hur anti-GMO-rörelsen är helt ute och snurrar - och det har varit i dokumentärer MOT hanteringen av säd i US, dock verkar det inte finnas minsta bevis för att GMO skulle vara farligt att förtära så t.o.m. dom som är emot GMO verkar inte veta varför (annat än det vanliga "vi är emot allt och helst skulle alla leva i hyddor"-grejen då)...
Att leva i hyddor som på stenåldern är väl resurslöseri om något. Men GMO är ju så mycket mer än att äta.
Är det rätt att ett företag skall få ta patent på en kromossomuppsättning, vad händer om den uppstår naturligt, skall man stämma föräldrarna för patentintrång om det nu är en mänsklig variant.
Är det rätt att tredje världen skall tvingas köpa dyrt utsäde och ännu dyrare konstgödsel och bekämpningsmedel av de få internationella företag som har råd med denna verksamhet
Jämför det hela med öppen källkod och Windovs, om nu den jämförelsen håller
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Människan är, precis som björnar och grisar, omnivor, d.v.s. våra matsmältningssystem är gjorda för att klara alla sorters föda.
Om man då tar och kikar på nallarna, som ofta drabbats av ett oförtjänt rykte som blodtörstiga rovdjur och allt det där, så är proportionerna mellan vegetariskt/animaliskt i deras kost kanske något att eftersträva. De äter väldigt mycket mer grönt än kött.
För min egen, personliga del, kan man väl säga att jag lutar åt det vegetariska men har en man som inte riktigt accepterar det där med bara grönt, så här "syndas" det rätt friskt.
Och jag lever än. Ibland undrar jag iofs hur, men man ska inte undra för mycket. Då kommer man bara att dö nyfiken. :-\

EDIT Stavningsmiss
Senast redigerad av 1 Grön Göling, redigerad totalt 16 gånger.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Konservburk skrev: Det finns inte mycket som är godare än mögelost
Johooodå! Det gör det visst! Färskost t.ex.  ;)
Konservburk skrev: Blodpudding
YECH!!
Fast å andra sidan är inte blodpudding särskilt vegetarisk, så det resonemanget föll väl där?? ::)
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Gammelost ska det vara, luktar fördjävligt, smakar gudomligt :D
Mjukost

Inlägg av Mjukost »

Mjukost kör vi i det här hushållet ;p
Gärna med en twist av skinka.
Lär mig - och jag ska glömma.
Visa mig - och jag ska komma ihåg.
Gör mig delaktig - och jag ska förstå.
Ta ett steg tillbaka - och jag ska handla
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Färskost, säger jag!

FÄRSKOST!!!

Fast okej, kräftost är rätt gott. Men dyrt.

Gammelost kan man ju inte förvara ju. Då blir all annan mat i kylen förstörd.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det ska vara sprit i osten. Brännvinsost är gott och vid juletid whiskycheddar.  8)
Användarvisningsbild
Kontakt:

Finns det någon ost som inte är god?  :)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Eric Tranehag, inAbsurdum skrev: Finns det någon ost som inte är god?  :)
Ja, dansk ost. Luktar kogödsel.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Kontakt:

ZX Spectrum skrev: Ja, dansk ost. Luktar kogödsel.
Så all dansk ost, oavsett mjölktyp, löpetyp, lagringstyp, ålder etc etc, luktar kogödsel?  ;D

Mmm... en dansk vällagrad svettig Havarti. Slurp.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"