Inge video bara svart
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Inge video bara svart
... men ljud har jag. Har installerat drivrutin till laptopens ATI-kort med Envy, nån som känner igen sig?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
SV: Inge video bara svart
prova att stänga av compiz eller liknande....
"Who in their right mind would ever need more than 640k of ram!?" - Bill Gates, 1981
- Cadryc
jo det hjälper men compiz vill man ju ha, kan inte tänka mig en värld utan geleaktiga fönster ;-) Videoalternativet i Compiz vet jag inte vad är bra för, verkar in tegör anån skillnad nu iaf.
-
- Kontakt:
har du provat vlc?
"Who in their right mind would ever need more than 640k of ram!?" - Bill Gates, 1981
- Cadryc
har provat VLC mpalyer gxine och Totem men samma sak i alla, ljud men ingen bild. Har för mig att det funkat tidigare. Har googlat för att se om det kan ha att göra med att jag installerade grafikdrivrutinen via Envy istället för inbyggda hateraren för proprietära drivrutiner, men har inte funnit nåt. Återstår väl bara att prova....
-
- Kontakt:
jag hade samma problem nån gång, plus att jag haft problemet med att alla spelare jag provat stänger ner sig automatiskt när jag försöker spela något konstigt filformat, t.ex. .ogg. men jag installerade om codec till vlc, sen hjälpte de!
- Cadryc
så långt tänkte inte jag, installerade precis om den proprietära grafikdrivrutinen drivrutinen så nu kör jag på den som föreslås i Ubuntus hanterare för proprietära drivrutiner, och så kör jag xserver-xgl. Compiz fluter inte lika fint längre, men video funkar. Om jag orkar prövar jag med envy igen imorrn varefter jag installerar om vlc och totem och helar köret.
PS. Om nu någon som installerat grafikdrivrutin med det trevliga Envy skulle få för sig att man enkelt kan avinstalera denna genom att välja "Avinstallera ATI-grafikdrivrutin" i Envy så misstar man sig gravt. Det vet jag nu.....
PS. Om nu någon som installerat grafikdrivrutin med det trevliga Envy skulle få för sig att man enkelt kan avinstalera denna genom att välja "Avinstallera ATI-grafikdrivrutin" i Envy så misstar man sig gravt. Det vet jag nu.....