Kattråden!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Katttråden!

Inlägg av upnorth »

Johanna skrev: En riktig svensk vildkatt klarar sig ute däremot, till och med i skogen, men de väger upp till 20 kg och bär det vetenskapliga namnet Lynx lynx.
Ledsen DimensionX, men jag kan inte låta bli - BURN á la That Seventies Show! :D
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Det finns fler vildkatter än lodjur. Är man född ute så har man rätt till sin frihet och att leva ett uteliv eftersom man är anpassad till det.

Vi har ingen rätt att ta ett vilt djurs frihet.
Johanna
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Johanna »

DimensionX skrev: Det finns fler vildkatter än lodjur. Är man född ute så har man rätt till sin frihet och att leva ett uteliv eftersom man är anpassad till det.

Vi har ingen rätt att ta ett vilt djurs frihet.
Våra tamkatter blev domesticerade i Mellanöstern för flera tusen år sedan. Exakt när de kom med människor hit upp vet jag inte, men det var i alla fall för ett par tusen år sedan, då fortfarande som tamkatter (naturligtvis) och har levt i anslutning till människan sedan dess, mest som råttfångare på gårdar och i städer.

Kort sagt: katten är ett tamdjur oavsett om den är född på gatan eller inte, och det finns inga vildkatter här i landet (utom lodjuret), enbart förvildade tamkatter som lever ett oerhört hårt och i de allra allra flesta fall väldigt kort liv. Enda anledningen till att kattkolonierna finns kvar år efter år är att katter förökar sig väldigt snabbt, det är inte många av katterna som finns där nu som kommer finnas kvar om ett par år utan de har ersatts av sina ungar och ungars ungar. Förutom en eller annan, som din Nisse, som haft tur och lyckats överleva.

Om jag skulle släppa ut en flock jämthundar i skogen, skulle du tycka att det är rätt att fånga in deras vildfödda vuxna ungar om några år, eller har de också "rätt till sin frihet"? Ska också påpeka att de är betydligt mer anpassade till vårt klimat än vad (arten) tamkatter är.

För övrigt jobbar katthemmet jag adopterade Diamond och Vega ifrån med TNR som jag beskrev ovan, man fångar in katterna i en koloni, vaccinerar och kastrerar dem och släpper ut dem igen. Plus bygger isolerade kojor de kan krypa in i och på så sätt skydda sig mot väder och vind, samt matar dem. Är det fel tycker du?

Förresten jag skulle verkligen vilja se dig gå in på http://www.kattforum.se och rapa upp den där gamla myten du gett uttryck för i denna tråd.
Senast redigerad av 1 Johanna, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

[quote=∓quot;Hund"\]Hon äter inte vilken fisk som helst heller. Rökt lax på silverfat helst.. Kokt torsk etc duger inte! Rullande ögon (ironi)[/quote]Ingen snobb då. Torsk är väl dyrare än lax idag.  ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

Apropå katter ute och inne, alla tidigare katter jag haft har blivit utsläppta när de bett om det och insläppta när de bett om det. När jag skaffade min nuvarande katt Sessan ville jag bespara mig omaket att släppa henne ut och in, så jag skaffade en kattlucka när hon var c:a 10 månader.

Jag var lite tveksam eftersom jag var rädd att hon skulle tillbringa allt för mycket tid ute och därmed inte bli det sällskap jag ville. Det blev tvärtom, hon är den katt som varit inne allra mest. Hon är snart 12 år ung.

Detta förutsätter givetvis att man bor där detta är lämpligt. Vi (Sessan och jag) bor i villa där trädgården gränsar till bondens åker på baksidan. Alla grannar har katt/är kattvänner.
Johanna

Inlägg av Johanna »

Jag anser att man inte ska låta katten springa runt hur som helst om man inte bor på landet långt från trafikerade vägar, dvs vägar där bara man själv och någon enstaka granne åker. Bor man inte så ja då kan man bygga ett rymningssäkert staket runt tomten, eller en kattgård. Koppelpromenader fungerar alldeles utmärkt det också :)

Farorna för en katt som får springa runt helt själv är dessa:
- Trafik; ja ett villaområde är väldigt vältrafikerat, 30-vägar eller inte.
- Parkerade bilar; det är inte ovanligt att katter kryper upp i motorutrymmen eller lägger sig under en bil som sedan åks iväg i.
- Revirslagsmål med andra katter; skaderisk.
- Revisrslagsmål med andra katter; kan bli bortkörd och inte våga sig hem igen.
- Djurplågare, vanligare än man tror.
- Råttgift, någon som lagt ut och katten råkar få is sig av misstag.
- Katthatande grannar som på något sätt tar livet av alla katter de ser på tomten.
- En inte fullt så katthatande granne har fått lära sig att man kan skrämma bort katter från tomten genom att spruta vatten på dem, alla tänker dock inte på att det är så lämpligt med vattenslangen mitt i vintern.
- Rovdjur; rävar ser katter som konkurrens och i djurvärlden försöker man göra sig av med den, lättast genom att ha ihjäl den. Lodjur är också en stor fara om sådana finns i närheten.

Så har vi respekten för grannar, de har inte bett om att få kattskit i rabatterna, katthår på utemöblerna eller kiss i dynorna. Något som är väldigt vanligt i områden där det finns katter som springer lösa, och av kattklor repade bilar är inte heller helt ovanligt. Grannarna ska inte behöva lida för att man valde att skaffa katt, och de ska inte heller behöva räkna med katter i sina trädgårdar, och "man vet att sådant finns i villaområden" är inget argument för då skulle alla som inte uppskattar det ovan plus allergiker vara hänvisade till lägenhetsboende hela livet om de inte har möjlighet att bosätta sig mitt ute på landet, bara för att vissa inte förstår att det finns andra alternativ till att ha katten springande vind för våg än att ha katten inomhus på heltid. Eller helt enkelt skiter i det.

I många villaområden har katterna inte större revir än den egna tomten ändå, och kanske någon icke-kattägande grannes, det är ingen större förlust för katten om man bygger ett rymningssäkert staket runt den, bara fördelarna att slippa kämpa om reviret eftersom andra katter hålls ute, ingen risk att den kommer ut till trafiken, inga djurplågare och inga rovdjur. Inte heller någon risk att den råkar få i sig något olämpligt i någon annans trädgård eller att grannen blir sur för att din katt är på hans eller hennes tomt för jämnan. Smyga och jaga går lika bra ändå, smågnagare och fåglar hindras knappast :) Kattlucka fungerar alldeles utmärkt att ha om man har hägnat in trädgården dessutom.

Kattstaket kan kräva bygglov, så om man inte lyckas få det eller det av andra orsaker är omöjligt att bygga ett staket runt hela eller stora delar av tomten kan en kattgård vara ett bra alternativ, sådana får vara lika stora som friggebodar och alltså upp till 15m² (har jag för mig att de nya måtten var). Där kan katten sysselsätta sig med att utföra minst halva jakten, dvs spaningsmomentet, och har den tur kommer även smågnagare in i rastgården ibland som den kan fånga.
Inreda rastgården är ett måste med hyllor/trädliknande strukturer att klättra och ligga och spana ifrån, kattlucka kan fungera om man t.ex. byggt rastgården i anslutning till altanen så även den ingår. Jag tror man får näta in en redan existerande altan + rastgård i ett, så den totala arean blir altanens area + 15m², då kan katten vara med när man är på altanen också :) Fungerar inte det, då är det oftast lättast att bygga kattgården i anslutning till ett fönster, så kan det få stå öppet på sommaren så katten kan gå in och ut som den vill, på vintern får man öppna och släppa in den naturligtvis, men det är lite lättare med en rastgård än att ha en katt som kan vara precis vartsomhelst i grannskapet.
Vill katten se mer av världen är promenader i koppel ett utmärkt alternativ. :)

Problemet med det två sistnämnda för många kattägare är att det ställer krav på dem, och med tanke på hur många som inte ens ids kastrera sina katter så är det ännu färre som har lust att lägga tid eller pengar på ett vettigt staket eller en rastgård... Eller ens vett att förstå att om de inte har samvete till att "begränsa" katten så hade de haft att välja på lämplig miljö (landet, inga bilar osv) eller låta bli att skaffa katt.
Johanna

Inlägg av Johanna »

Nu blir kissekattisarna nöjda snart också, åtminstone hoppas jag att de blir det :) Köpt klösträd på tyska E-bay, ca 1/3 av priserna, inklusive frakt, mot vad de kostar i djuraffärerna här i Sverige :) Och klösträd är ett måste om man har innekatt, ett stort sådant också, särskilt om minst en av katterna är en busig liten rackare på någonstans mellan 5 månader och ett år.

Ett sådant här, fast mörkgrått:
Bild
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Mjo, de bästa man kan göra med vildkatter är att skjuta av dom.
De är vare sig man vill det eller ej, ett utav de effektivaste rovdjuren i vår natur. De kan skapa redig obalans i den biotop de släpps lös i.
Därför har jag inte mkt till övers för sommargäster som lämnar katterna, eller folk som dumpar kattungar som blivit för gammla i naturen.

Har själv två katter, men har inte fått igång min bluetooth än så kan inte föra över bilder från mobilen :(
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
super_nollan
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av super_nollan »

Vi vet inte exakt hur gammal den här herren är , ca 12 år kanske men beter sig som 12 månader....
http://www.ladda-upp.com/bilder/2356/minus
Johanna

Inlägg av Johanna »

zero gravity skrev:
Mjo, de bästa man kan göra med vildkatter är att skjuta av dom.
De är vare sig man vill det eller ej, ett utav de effektivaste rovdjuren i vår natur. De kan skapa redig obalans i den biotop de släpps lös i.
De hamnar inte i naturen utan i stan eller kanske runt bondgårdar, det finns helt enkelt inte tillräckligt med smågnagare ute i skogen. Och skjuta av är inte effektivt heller, man lyckas knappast få bort alla eftersom en eller annan springer och gömmer sig och då ingen katt i en koloni är kastrerad blir det snart nya ungar och efter ett tag är antalet tillbaka på samma.

Arbetar man däremot på det sättet jag beskrev ovan vänjer sig däremot katterna först vid att människor betyder mat, sedan fångas alla in och kastreras, skulle några gömma sig är det inte hela världen heller eftersom de kommer fram när det vankas mat nästa gång och kan fångas då. Alla katter får leva men ingen av dem kan längre bidra till att det föds fler hemlösa katter och de som dör de dör utan att ersättas och på sikt är den kolonin helt borta istället för att antalet endast hålls nere. Förr eller senare kommer också några bli såpass tama att de kan få flytta in i riktiga hem. :)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Johanna skrev: De hamnar inte i naturen utan i stan eller kanske runt bondgårdar, det finns helt enkelt inte tillräckligt med smågnagare ute i skogen. Och skjuta av är inte effektivt heller, man lyckas knappast få bort alla eftersom en eller annan springer och gömmer sig och då ingen katt i en koloni är kastrerad blir det snart nya ungar och efter ett tag är antalet tillbaka på samma.

Arbetar man däremot på det sättet jag beskrev ovan vänjer sig däremot katterna först vid att människor betyder mat, sedan fångas alla in och kastreras, skulle några gömma sig är det inte hela världen heller eftersom de kommer fram när det vankas mat nästa gång och kan fångas då. Alla katter får leva men ingen av dem kan längre bidra till att det föds fler hemlösa katter och de som dör de dör utan att ersättas och på sikt är den kolonin helt borta istället för att antalet endast hålls nere. Förr eller senare kommer också några bli såpass tama att de kan få flytta in i riktiga hem. :)
Du har en poäng i det. På bondgårdar har man viss nytta av dem i och med de bekämpar skadedjur.  O andra sidan är de då delvis halvtama, eller i alla fall redan vana vid människor.
I naturen finns de alltid, fast oftast i närhet till bebyggelse. De lever inte heller enbart på gnagare utan tar det mesta de kommer över. T.o.m. små rådjurskid kan bli dödade av vilda hankatter.

Ser man på resultat så tror jag man får leta efter något effektivare än att skjuta ihjäl dom. Men o andra sidan är det inte de humanaste tillvägagångssättet. Jämför man med infångning och kastrering så är det däremot extremt mkt mer kostnadseffektivt.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

En dråplig historia:  Min far blev ombedd att skjuta grannens katt. Grannen var en gubbe på 90år.
Gubben hade en mynningsladdad hagelbössa som min far skulle använda.    Gubben hade själv laddat bössan.  Katten satt på en gödselstack.  Far lade an och tryckte av.......och landade på ryggen.    Det framgick sedan att gubben hade laddat bössan och sedan glömt av det, och laddat bössan igen. Ni vet: krut+ krut+ hagel. Eller möjligtvis: krut hagel krut hagel.  Gubben var nästan helt döv men han sa -  de var allt ett riktigt skutt........Hur det gick för katten?.......inte så bra.
Johanna

Inlägg av Johanna »

zero gravity skrev:
Ser man på resultat så tror jag man får leta efter något effektivare än att skjuta ihjäl dom. Men o andra sidan är det inte de humanaste tillvägagångssättet. Jämför man med infångning och kastrering så är det däremot extremt mkt mer kostnadseffektivt.
Det blir inte mer kostnadseffektivt i längden, för att skjuta av behöver du hyra in en jägare regelbundet och det kommer aldrig bli helt tomt på katter just där. Efter 30 år har de kostat en himla massa pengar, inte minst i skadegörelse. Med TNR-metoden minskar antalet katter stadigt, och skulle det dyka upp någon ny katt fångas den in och kastreras med en gång och alltså blir det bara en extra katt och inte ett stort antal andra.

Snabb räkning på en (1) honkatt som får 3 kullar om året och 2 honkatter i varje kull som får sin första kull vid 8 månader (och så fortsätter det), har efter ett år 2 honkattungar, that's it. Ett år senare har hon tillsammans med dessa ungar istället ger upphov till 80 nya honkatter totalt, lägg på säg 2 hankattungar i varje kull så är det då 160 katter som har denna enda hona som mamma, mormor eller mormorsmor. Efter TVÅ (2) år. Föreställ dig hur det ser ut ett år senare om alla får leva... så förstår du kanske varför avskjutning är väldigt ineffektivt i längden också ;)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Turbo skrev: En dråplig historia:  Min far blev ombedd att skjuta grannens katt. Grannen var en gubbe på 90år.
Gubben hade en mynningsladdad hagelbössa som min far skulle använda.    Gubben hade själv laddat bössan.  Katten satt på en gödselstack.  Far lade an och tryckte av.......och landade på ryggen.    Det framgick sedan att gubben hade laddat bössan och sedan glömt av det, och laddat bössan igen. Ni vet: krut+ krut+ hagel. Eller möjligtvis: krut hagel krut hagel.  Gubben var nästan helt döv men han sa -  de var allt ett riktigt skutt........Hur det gick för katten?.......inte så bra.
Påminner om när farsan stod gömd bakom dörrn o skulle skjuta ihjäl några skator. Han stod lite för långt in o blåste bort halva dörrkarmen  :)
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Johanna skrev: Det blir inte mer kostnadseffektivt i längden, för att skjuta av behöver du hyra in en jägare regelbundet och det kommer aldrig bli helt tomt på katter just där. Efter 30 år har de kostat en himla massa pengar, inte minst i skadegörelse. Med TNR-metoden minskar antalet katter stadigt, och skulle det dyka upp någon ny katt fångas den in och kastreras med en gång och alltså blir det bara en extra katt och inte ett stort antal andra.

Snabb räkning på en (1) honkatt som får 3 kullar om året och 2 honkatter i varje kull som får sin första kull vid 8 månader (och så fortsätter det), har efter ett år 2 honkattungar, that's it. Ett år senare har hon tillsammans med dessa ungar istället ger upphov till 80 nya honkatter totalt, lägg på säg 2 hankattungar i varje kull så är det då 160 katter som har denna enda hona som mamma, mormor eller mormorsmor. Efter TVÅ (2) år. Föreställ dig hur det ser ut ett år senare om alla får leva... så förstår du kanske varför avskjutning är väldigt ineffektivt i längden också ;)
Mja de beror mkt på hur man sköter de hela. Jägare (många bönder har jaktlicens) kan agera på hemaplan geom att skjut av överflöd av vildkatter. För en viss del katter på gårdarna är bra just för skadedjuren. Det är med andra ord inte nödvändigt att hyra in jägare specifikt för att skjuta av katter.
Sen kan man se ett mellanting, att de katter som fångas in med din metod kan istället för att kastreras avlivas.
Om man dessutom hyr in jägare för avlivningen så slipper man veterinärkostnader för avlivning (även jämfört med narkos och kastrering). Material- och personalkostnader kan man välja emellan (jägare och hagel är billigare än veterinär och narkos).

Att avlivning skulle vara mindre effektivt än kastrering har jag svårt att se, då avlivning leder till att katten inte kan föröka sig (samma effekt av kastrering), och dessutom direkt leder till en minskning av populationen.
Abusus non tollit usum
Johanna

Inlägg av Johanna »

zero gravity skrev:
Johanna skrev: Det blir inte mer kostnadseffektivt i längden, för att skjuta av behöver du hyra in en jägare regelbundet och det kommer aldrig bli helt tomt på katter just där. Efter 30 år har de kostat en himla massa pengar, inte minst i skadegörelse. Med TNR-metoden minskar antalet katter stadigt, och skulle det dyka upp någon ny katt fångas den in och kastreras med en gång och alltså blir det bara en extra katt och inte ett stort antal andra.

Mja de beror mkt på hur man sköter de hela. Jägare (många bönder har jaktlicens) kan agera på hemaplan geom att skjut av överflöd av vildkatter. För en viss del katter på gårdarna är bra just för skadedjuren. Det är med andra ord inte nödvändigt att hyra in jägare specifikt för att skjuta av katter.
Sen kan man se ett mellanting, att de katter som fångas in med din metod kan istället för att kastreras avlivas.
Om man dessutom hyr in jägare för avlivningen så slipper man veterinärkostnader för avlivning (även jämfört med narkos och kastrering). Material- och personalkostnader kan man välja emellan (jägare och hagel är billigare än veterinär och narkos).

Att avlivning skulle vara mindre effektivt än kastrering har jag svårt att se, då avlivning leder till att katten inte kan föröka sig (samma effekt av kastrering), och dessutom direkt leder till en minskning av populationen.
Nja, en del av det där med TNR är att hålla "nya" katter borta, kolonin har sitt revir inmutat och skulle man snällt fånga in och avliva katterna lugnt och sansat kommer det snart väldigt många nya katter dit, och speciellt eftersom det inte finns någon där som håller koll på varenda ny som flyttar in samt inte har den där kontrollen matningen ger, ja då har man snart ett stort överflöd igen och får göra om hela proceduren.

Katter på en gård bör man kastrera för än så länge är det inga problem att få tag i nya råttfångare genom Blocket eller lokaltidningen om någon av de gamla skulle dö av någon anledning. De är lika bra jägare oavsett om de är fertila eller inte och betala 1000 kr för att kastrera en honkatt och 300 kr för en hankatt är ett billigt pris för att slippa besväret med att göra sig av med alla oönskade kullar som kommer som ett brev på posten om man vill hålla kattbeståndet på en vettig nivå. Det finns oftast inte behov av mer än en 3-4 vuxna katter på en större gård för just råttfångandets skull.
Jag skulle säga att bönder som håller kattkoloni på gården för att aldrig "få slut" på katter är dumsnåla, det är rätt mycket värt att slippa jaga rätt på små kattungar och dränka dem, och har man 2 fertila honkatter blir det ca 6 kullar om året. 2000 kr eller minst 60 kullar att avliva eller sälja, vad hade den som räknat efter lite mer valt?

Ska tillägga att de bönder som håller kattkoloni på gården begår brott mot djurskyddslagen i o m att de inte ser till att varje enskild katt får adekvat vård, mat osv, men den är ju nästan lika ineffektiv som den mot illegal fildelning är i dagsläget...
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Johanna skrev: Ska tillägga att de bönder som håller kattkoloni på gården begår brott mot djurskyddslagen i o m att de inte ser till att varje enskild katt får adekvat vård, mat osv, men den är ju nästan lika ineffektiv som den mot illegal fildelning är i dagsläget...
Ja, det är faktiskt helt sjukt vad dåliga djurskyddslagar vi har här...

Det finns många många katter/hundar/hästar, och många många andra djur som far illa här i landet.
Även vi själva, då det inte ens finns poliser på stan.

Däremot så är det helt ok att man låter 4 (!!!) patruller bevaka en vändplan ute i skogen i 1 dygn för att det tjuvskjutits en varg där en dag tidigare.
Lika så är det inga problem at skaffa fram pengar till en helikopter som ska övervaka vargarna flera dagar i veckan, + administrativ personal.

Men som sagt tidigare, i det här landet blir man inte förvånad över något längre....
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Emil.s skrev: Det finns många många katter/hundar/hästar, och många många andra djur som far illa här i landet.

Däremot så är det helt ok att man låter 4 (!!!) patruller bevaka en vändplan ute i skogen i 1 dygn för att det tjuvskjutits en varg där en dag tidigare.
Lika så är det inga problem at skaffa fram pengar till en helikopter som ska övervaka vargarna flera dagar i veckan, + administrativ personal.

Men som sagt tidigare, i det här landet blir man inte förvånad över något längre....
Även vi behöver skyddas :)
Det är ganska förvånande hur resurser fördelas och vad som prioriteras.
Abusus non tollit usum
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

zero gravity skrev:
Emil.s skrev: Det finns många många katter/hundar/hästar, och många många andra djur som far illa här i landet.

Även vi behöver skyddas :)
Det är ganska förvånande hur resurser fördelas och vad som prioriteras.
haha, ja... Det är ju tex bra mycket bättre mat i fängelserna än i i de flesta skolor...

Men den diskussionen hör inte hit.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Johanna skrev: Köpt klösträd på tyska E-bay, ca 1/3 av priserna, inklusive frakt, mot vad de kostar i djuraffärerna här i Sverige :)
OJ! Törs man fråga vad ett sån't kostar?
Vårt klösträd är högt älskat av våra katter, men det håller på att ta slut lixom......
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"