Avinstallationer - vad påverkas?

freezeman

Inlägg av freezeman »

Har kollat lite vad som tar mkt minne och tänkte avinstallera program som jag aldrig använder...
Och funderar även på hur jag kan få Ubuntulinux att vara lite mera minnessnålt.
Tex just nu används 100% av minnet och 45% är i cache. Och det av mina 256Mb...

Men då det även påverkar andra programpaket som är installerade har jag inte vågat ta bort paketen.

Vad påverkas egentligen?

Om man tex tar bort programpaket A så får jag även information att gnome-applets, gnome applets-data, gnome control-center, gnome-panel, gnome-session, gnome-terminal, nautilus.

Men de andra paketen ska ju inte tas bort. Vad påverkas egentligen? Är det bara ändringar i filer eller tas verkligen paketen bort, de som är utöver det jag önskar ta bort?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Alla paket som märks som "ta bort" tas bort. Detta eftersom de andra paketen behöver "programpaket A" för att fungera.
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Inlägg av Linus Mannervik »

Först och främst har GNU/Linux en lite annan syn på minnesanvändning än Windows... Linux använder i princip alltid så mycket av minnet med tanken att det inte finns någon anledning att utnyttja minnet maximalt. Detta betyder att ditt minne alltid kommer vara till större delen fullt, även om du så hade flera gigabyte minne.

För det andra förstår jag inte riktigt tanken bakom att avinstallera program/paket som används. Att de används betyder väl rimligtvis att de fyller en funktion? Det vore väl mer angeläget att avinstallera paket som inte används? (Men de syns ju förstås inte i minnesstatistiken. :P )

För det tredje så bygger pakethanteringen i Ubuntu på "beroenden", där ett paket kan vara beroende av ett annat för att kunna installeras och köras. Om du då försöker avinstallera det första paketet medför detta att även det andra paketet avinstalleras, eftersom det andra paketet annars skulle bli obrukbart.

Jag hoppas att jag lyckades reda ut några frågetecken.
Fortsätt fråga! - "Frågar man inget får man ingenting veta" :P
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"