SvD skriver om Linux (13/1)

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
Användarvisningsbild
Geraner
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SvD skriver om Linux (13/1)

Inlägg av Geraner »

I dagens Svenska Dagbladet, Näringslivs-del skrivs en hel sida om Linux.
Bifogar sidan som PDF.
Bilagor

[Filtypen har inaktiverats och kan inte längre visas.]

Kassör i Föreningen Ubuntu Sverige
Bild
Vi hjälper Ubuntu Sverige att marknadsföra användningen av fri och öppen programvara!
Köp klistermärken, böcker och installations-/Live-skivor hos oss.
Användarvisningsbild
Thomas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

SV: SvD skriver om Linux (13/1)

Inlägg av Thomas »

det var en trevlig liten artikel och dom nämnde ju ubuntu flera gånger i den..  ;D
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Kul! Synd bara att det var en dålig skärmbild, grönt brukar ju räknas som hacker färgen :(. Vi måste visa upp mer av ubuntus bruna sida så folk fattar att linux != hacker os och att datorer != blått ;D.
Beta

Inlägg av Beta »

Lite synd också att dom pratar om att viss hårdvara inte alls funkar med vissa distros, och glömmer bort att skriva att samma sak även gäller Vista och andra "mainstream" OS. Dom får det lite att låta som Linux är halv-färdigt.
Användarvisningsbild
Geraner

Inlägg av Geraner »

Beta skrev: Lite synd också att dom pratar om att viss hårdvara inte alls funkar med vissa distros, och glömmer bort att skriva att samma sak även gäller Vista och andra "mainstream" OS. Dom får det lite att låta som Linux är halv-färdigt.
Jag håller med Thomas. Det var en trevligt liten artikel om Linux och Ubuntu nämns ochså.
Dessutom få man inte glöma att SvD har många läsare över hela Sverige. Så den artikeln medför säkert att det blir några som provar på Linux. Om det nu är Ubuntu eller någon annan distro... det får man se.

Och till Beta's kommentar. Vi vet att det finns datorer där allt fungerar Out-Of-The-Box när man installerar Linux.
Men det finns lika många där mycket fix och trix behövs. Dessutom skriver han ju på PLUS-sidan att det finns ett stort antal foren där man kan få hjälp.
Och när det gäller hårdvara som fungerar..... Jag har fortfarande inte fått ljudkortet att fungera på min sambos bärbara dator.
Se mitt inlägg Ubuntu på en HP Laptop - vilket äventyr.
Så mycket till ämnet.... "halv färdigt operativsystem".
Senast redigerad av 1 Geraner, redigerad totalt 13 gånger.
Kassör i Föreningen Ubuntu Sverige
Bild
Vi hjälper Ubuntu Sverige att marknadsföra användningen av fri och öppen programvara!
Köp klistermärken, böcker och installations-/Live-skivor hos oss.
Användarvisningsbild
Coleridge

Inlägg av Coleridge »

Beta skrev: Lite synd också att dom pratar om att viss hårdvara inte alls funkar med vissa distros, och glömmer bort att skriva att samma sak även gäller Vista och andra "mainstream" OS. Dom får det lite att låta som Linux är halv-färdigt.
Men det stämmer ju. I XP fungerar mitt grafikkort. I Ubuntu finns det inga drivisar till det. Om jag vill utnyttja mitt grafikkort fullt ut i Ubuntu måste jag själv skriva drivrutinen till det...och visst, den möjligheten finns inte i XP, men samtidigt gör det ju min Ubuntu-upplevelse lite sämre. Blir lite nyfiken: vilken hårdvara fungerar inte i windows?

Tycker att artikeln var bra.  :)
Bild
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Mycket bra artikel tycker jag. Känns som att den fångat det viktigaste och beskriver, åtminstone min upplevelse av linux, på ett korrekt sätt.

Beta: Men du måste väl ändå hålla med om att det finns en rätt rejäl skillnad mellan linux och win? Jag skulle tro att i stort sätt all hårdvara som sälj idag säljs med drivrutiner för vista. Själv har jag nog aldrig misslyckats få igång någon hårdvara till varken xp eller vista. För linux däremot så har jag både telefoner och ett tv-kort som inte fungerar med linux.

Artikeln finns även på nätet: http://www.e24.se/mankvinna/test/artikel_188903.e24
Beta

Inlägg av Beta »

Hej igen.
Jo, jag håller med om att Ubuntu/Linux (har bara erfarenhet av U iofs) inte är "färdigt", åtminstonde inte om man jämför med WinXp. Det är trots allt er rätt så ok OS om man jämför med eg. Vista. Det är just jämförelsen med Vista och Ubuntu jag ville accentuera, jag har flera kollegor/vänner som köpt datorer med Vista, iofs kanske pre-service pack 1, där delar av hårdvaran i datorn inte funkat "out of the box" (kortläsare, funktionsknappar, grafikkortsfinesser). Sånt strul med ett operativ som kostar pengar är precis det som gjort att jag fått så bra bemötande när jag evangeliserar för Ubuntu fastän jag själv är en total novis på området. Min pappa sitter just nu med en Ubuntu live CD i sin dator och leker då han är less på att det varje dag är nåt nytt som strular i hans nya Vista-dator.

Det var bara det jag ville få fram :) Men jo, jag håller med om att Ubuntu/Linux själklart skulle kunna vara användarvänligare. Och en viktig detalj är att vi måste hitta en balans mellan att skrämma folk för mycket med hur krångligt ubuntu är så folk inte vågar testa, och att inte lova för mycket så dom blir förbannade om inte nätverkskortet supportas direkt.

Jag hoppas vi kan på ett vettigt sätt få fler att testa linux, eller i alla fall inse att det finns nåt annat än Windows. Jag tror att en stor del av våra nya ubuntu-ister kommer att vara folk som blivit förbannade på Vista, som insett att det inte funkar speciellt bra och dessutom segar ner datorn. Dessa personer kanske är förlåtande nog att gå med på lite googlande för att få all hårdvara att funka i Ubuntu.

/beta
Användarvisningsbild
Coleridge

Inlägg av Coleridge »

Beta skrev: Dessa personer kanske är förlåtande nog att gå med på lite googlande för att få all hårdvara att funka i Ubuntu.
Eller acceptera att hårdvaran inte kommer att funka alls. (Utan kunskapen om hur man skriver drivisar. (Ja jag vet att jag är tjatig, men det är så surt att skiten inte fungerar)  :'(
Bild
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Tyvärr är det nog lite si och så när det gäller hårdvarustödet i Windows också. På jobbet kör vi XP i huvudsak och en del nya maskiner som kommer med Vista har det varit ett helsike att få att funka fullt ut med XP. Samtidigt hör vi gnölandet om att mycket inte funkar i Vista...

Vet man med sig att man tänker köra Ubuntu är det en god idé att kolla upp den hårdvara man tänker köpa så att det finns vettigt stöd för den. Oftast funkar det väldigt bra ändå, men man kan onekligen råka ut för obehagliga överraskningar.

Jag tycker att journalisten Adam Erlandsson fångade det hela bra, både hur väl Ubuntu oftast fungerar och att det kan vara strul med ickekompatibel hårdvara. Jag har mailat honom och tackat för artikeln.

Vad gäller ickekompatibel hårdvara kommer det att bli bättre och bättre ju mer spritt Ubuntu och Linux i övrigt blir. Hårdvarutillverkarna kommer att tvingas att släppa specifikationer på hur deras hårdvara funkar eller att skicka med drivrutiner för att få sälja sina grejor. Redan nu ser man allt oftare pingviner på diverse hårdvara vid sidan av vingliga fönster och halvätna äpplen...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
lokpest

Inlägg av lokpest »

Wow, vad förvånad och glad jag blev av att termen GNU/linux användes i faktarutan.
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Coleridge skrev: [...]

Blir lite nyfiken: vilken hårdvara fungerar inte i windows?

Tycker att artikeln var bra.  :)
Det finns en massa hårdvara som inte fungerar med Windows XP. Typ alla nyare HP datorer bl.a. Men även diverse andra hårdvarukomponenter, inget ovanligt fenomen. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Coleridge skrev: vilken hårdvara fungerar inte i windows?
Det finns t.ex. inget stöd för UltraSPARC-processorer.
http://en.wikipedia.org/wiki/UltraSPARC_T2
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Mycket bra och rättvis artikel! :)
Användarvisningsbild
Coleridge

Inlägg av Coleridge »

Konservburk skrev: Det finns t.ex. inget stöd för UltraSPARC-processorer.
Jo, det är ju en stor nackdel för den genomsnittlige datoranvändaren.  ;)
Bild
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Coleridge skrev:
Konservburk skrev: Det finns t.ex. inget stöd för UltraSPARC-processorer.
Jo, det är ju en stor nackdel för den genomsnittlige datoranvändaren.  ;)
Jo, servereditionen finns och till den kan man ladda ner desktopgrejorna också om man vill, men mormor har sällan en UltraSPARC därhemma, har den medar är det en sparkstötting http://sv.wikipedia.org/wiki/Sparkst%C3%B6tting, försök porta Linux till en sådan om du gitter ;-)
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

Urban Anjar skrev: sparkstötting http://sv.wikipedia.org/wiki/Sparkst%C3%B6tting, försök porta Linux till en sådan om du gitter ;-)
NetBSD är nog enklare :P
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Gillar speciellt passagen:
Datorn tillhör det absoluta instegssegmentet och skeppas med Windows Vista Home Basic, den enklaste versionen av Microsofts senaste operativsystem. De fungerar hjälplig tillsammans, även om det ibland går frustrerande långsamt. Med de prov                                              körda Linuxvarianterna har det gått betydligt kvickare.
Det är väl det här som man bör trycka på i första hand, åtminstone till de som inte har lust att sätta sig in i filosofin bakom och är smått teknikfientliga. ;)
Registrera dig på våra lokala epostlistor
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

Ibland kan ju ubuntu o andra sidan ha ett fruktansvärt bra hårdvaru stöd. Faktiskt två st skrivare har jag bara pluggat i usb kabeln o bara vart o tuta o köra på 5 sek.. Ofta det går i vista ?? :)

Min kollega har vista på sin dator o helskotta va trögt det går, segt o hitta, trådlösa kortet funkar sisådär.
Skriv svar

Återgå till "Surftips"