Tips på vad man kan göra

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Tompalaz

Tips på vad man kan göra

Inlägg av Tompalaz »

Tjena. Sitter och fundera på vad jag kan göra för projektarbete, eller snarare vad jag kan bygga ut det jag redan gjort.
En Jabber server är på G, ska bara installera databasen, det hela var rätt enkelt. Sen har jag en portal (drupal) och ett forum (phpbb) (http://194.22.5.24:8082).
Det är inte klart än, men kan vara kul att hitta på något nytt.
Jag skulle gärna ta emot tips på vad jag kan göra?

Har ni något ni skulle vilja testa eller få någon annan att testa?
Det jag funderar på är hur jag kan använda samma users. i drupal och phpbb forumet.
Tips på var man kan köpa billiga domäner?

Tack och hej så länge
Senast redigerad av 1 Tompalaz, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: Tips på vad man kan göra

Inlägg av Bossieman »

När det gäller domäner så borde binero vara ett givet val för oss ubuntuister då de är vår huvudsponsror.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Tack för svaret, de var ju onekligen billigare än andra man kollat på.
Jag ska strax sätta upp en Jabber server och har kollat på lite mjukvara man kan använda, har använt Openfire rätt mycket, men det känns ändå som att den inte är den bästa.
Har ni något tips på jabber server mjukvara, har vart inne på jabbers sida
http://www.jabber.org/software/servers.shtml
Finns de endast så få mjukvaror? jag fastnade lite för Jabber XCP, men jag förstår inte riktigt, måste man betala för den, hittar ingenstanns man kan ladda ner den ???
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Tompalaz skrev: Tack för svaret, de var ju onekligen billigare än andra man kollat på.
Jag ska strax sätta upp en Jabber server och har kollat på lite mjukvara man kan använda, har använt Openfire rätt mycket, men det känns ändå som att den inte är den bästa.
Har ni något tips på jabber server mjukvara, har vart inne på jabbers sida
http://www.jabber.org/software/servers.shtml
Finns de endast så få mjukvaror? jag fastnade lite för Jabber XCP, men jag förstår inte riktigt, måste man betala för den, hittar ingenstanns man kan ladda ner den ???
Openfire är det som har bäst och flest funktioner. Gillar du inte Openfire lär du knappast tycka om dom andra. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Jo då, jag gillar det, det är bara att dom uppdaterar det så himmla ofta, det är väldigt bra att dom gör det, men tillslut blir det jobbigt att uppdatera varje månad :) Det är väl ren slapphet :P
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Tompalaz skrev: Jo då, jag gillar det, det är bara att dom uppdaterar det så himmla ofta, det är väldigt bra att dom gör det, men tillslut blir det jobbigt att uppdatera varje månad :) Det är väl ren slapphet :P
Det är väl bara bra att dom uppdaterar det? ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Ja,verkligen. Men ibland kan man ju titta på andra program också. Jag håller mig nog till OpenFire.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Hund skrev: Openfire är det som har bäst och flest funktioner. Gillar du inte Openfire lär du knappast tycka om dom andra. :)
Jorå, visst är Openfire en trevlig Jabberserver. Däremot kan man ju mycket väl ha åsikter om dess minnesförbrukning...
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Ja, visst är den rätt minneskrävande?
Känns som att jag får en del timeouts med den, men jag vet inte om det beror på den eller sk*t routern som får ta hand om trafiken eller att jag har något problem med 3com kortet. Det är byggt på java vad jag förstår, kanske bidrar lite. Känns som att Openfire är lite tung att få igång på sämre servrar.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"