Därför hatar jag windows
SV: Därför hatar jag windows
Med nLite kan man skala bort det mesta av den där skiten och göra XP riktigt fint och slankt. Då fungerar det faktiskt väldigt bra trots att det är gammalt som gatan.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Man kan också välja att inte starta om datorn.Rasmus skrev: Det djävligaste med windows är dem dära "Du måste starta om datorn för att uppdateringen ska gälla, vill du starta om nu?" [NEJ] fem minuter senare "Du måste starta om datorn för att uppdateringen ska gälla, vill du starta om nu?" [NEJ] fem minuter senare "Du måste starta om datorn för att uppdateringen ska gälla, vill du starta om nu?" [NEJ] osv. och struntar man bara i dem startar dem om automatiskt
Men det dära "Säkerhets centret"är inte långt efter. "Din dator kan vara utsatt för risk flera säkerhetshål hittades" Vaf*n ja har stängt av dem "Säkerhets funktionerna" då det enda dem gör är att ligga och dra 400MB minne UTAN funktion. Och då vill jag inte ha nån j*vla ruta som dyker upp (och drar 200MB minne) som säger att jag är helt du i huvudet för jag vill kunna använda datorn, inte sitta och titta på nån j*kla ladd-symbol bara för att jag klickat på start-menyn.

När jag installerar så brukar jag vänta tills alla uppdateringar och allt är klart innan jag startar om datorn.

Eller också så startar jag inte om den alls. Förrän nästa dag.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Då får du allt stänga av den automatiska omstarten av datorn. Detta irriterar mig också.DimensionX skrev:Man kan också välja att inte starta om datorn.Rasmus skrev: Det djävligaste med windows är dem dära "Du måste starta om datorn för att uppdateringen ska gälla, vill du starta om nu?" [NEJ] fem minuter senare "Du måste starta om datorn för att uppdateringen ska gälla, vill du starta om nu?" [NEJ] fem minuter senare "Du måste starta om datorn för att uppdateringen ska gälla, vill du starta om nu?" [NEJ] osv. och struntar man bara i dem startar dem om automatiskt
Men det dära "Säkerhets centret"är inte långt efter. "Din dator kan vara utsatt för risk flera säkerhetshål hittades" Vaf*n ja har stängt av dem "Säkerhets funktionerna" då det enda dem gör är att ligga och dra 400MB minne UTAN funktion. Och då vill jag inte ha nån j*vla ruta som dyker upp (och drar 200MB minne) som säger att jag är helt du i huvudet för jag vill kunna använda datorn, inte sitta och titta på nån j*kla ladd-symbol bara för att jag klickat på start-menyn.
När jag installerar så brukar jag vänta tills alla uppdateringar och allt är klart innan jag startar om datorn.
En gång jobbade jag med musik i Windows XP men var tvungen att gå ifrån datorn. När jag kom till baka så stod datorn och väntade på mitt login i Ubuntu (Ubuntu är default under uppstart). Tror du man blir sur då?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Iceron
- Kontakt:
Som fd. Windows nörd kan ja ju säga att jag tycker att Gnu/Linux är mycket mycket bättre än Windows, både ur ett etiskt och funktionellt perspektiv.. Men när det gäller de få gånger jag spelar nu för tiden så går jag till min lite dammiga stationära dator och gör det. Men jag kan knappt stå ut ibland när jag sitter vid windows XP, men den virituaWIN + visiter på forumet gör det uthärdligare:P
-
Huh?ZX Spectrum skrev:Då får du allt stänga av den automatiska omstarten av datorn. Detta irriterar mig också.DimensionX skrev:Man kan också välja att inte starta om datorn.Rasmus skrev: Det djävligaste med windows är dem dära "Du måste starta om datorn för att uppdateringen ska gälla, vill du starta om nu?" [NEJ] fem minuter senare "Du måste starta om datorn för att uppdateringen ska gälla, vill du starta om nu?" [NEJ] fem minuter senare "Du måste starta om datorn för att uppdateringen ska gälla, vill du starta om nu?" [NEJ] osv. och struntar man bara i dem startar dem om automatiskt
En gång jobbade jag med musik i Windows XP men var tvungen att gå ifrån datorn. När jag kom till baka så stod datorn och väntade på mitt login i Ubuntu (Ubuntu är default under uppstart). Tror du man blir sur då?

Det kommer fram en ruta som frågar om man vill starta om datorn eller inte, väljer du att du vill starta om datorn själv senare så händer inget. I alla fall inte på min dator.
- ZX Spectrum
Jo, men om man INTE svarar på den frågan för att man håller på med något annat så startar datorn om sig själv efter en tid.DimensionX skrev:Huh?ZX Spectrum skrev:Då får du allt stänga av den automatiska omstarten av datorn. Detta irriterar mig också.DimensionX skrev:Man kan också välja att inte starta om datorn.Rasmus skrev: Det djävligaste med windows är dem dära "Du måste starta om datorn för att uppdateringen ska gälla, vill du starta om nu?" [NEJ] fem minuter senare "Du måste starta om datorn för att uppdateringen ska gälla, vill du starta om nu?" [NEJ] fem minuter senare "Du måste starta om datorn för att uppdateringen ska gälla, vill du starta om nu?" [NEJ] osv. och struntar man bara i dem startar dem om automatiskt
Det kommer fram en ruta som frågar om man vill starta om datorn eller inte, väljer du att du vill starta om datorn själv senare så händer inget. I alla fall inte på min dator.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag gör det! Men den kommer upp om fem minuter igen.DimensionX skrev:
Man kan också välja att inte starta om datorn.

-
Ställ om att datorn inte skall starta om automatiskt så händer inte detta.Rasmus skrev:Jag gör det! Men den kommer upp om fem minuter igen.DimensionX skrev:
Man kan också välja att inte starta om datorn.
Nu måste jag iväg, hej så länge.

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Men den finns inteDimensionX skrev:
Ställ om att datorn inte skall starta om automatiskt så händer inte detta.

-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Det är väll olika beroende på vilken typ av uppdatering som gjorts?
Så upplever jag det iaf. Sen om man kan ställa in att den aldrig ska startas om vet jag inget om.
Så upplever jag det iaf. Sen om man kan ställa in att den aldrig ska startas om vet jag inget om.
-
Men va bra, då löste du det problemet alldeles själv.Rasmus skrev:Men den finns inteDimensionX skrev:
eller jag hittar den inte
sak samma. Nu har ubuntu båda hårdiskarna, utan konkurens.

I annat fall...............
Fäll upp startmenyn, högerklicka på den här datorn, egenskaper, välj "avancerat" tabben och "start återställning", bocka ur "automatic Reboot".
Annars kan man ju disabla windows Update och slå på det när man känner för en eventuell uppdatering (om man inte vill bli störd).
Sen tycker jag en hat tråd om Windows är ganska fegt, sätt upp en om Ubuntu och OS X också, det verkar mindre dubbelmoral.
Jag tyckte jag hörde nåt om att vi inte skall ha såna här trådar i forumet där vi fördömer allt utom det vi själva använder. Jag tror det var Urban som förespråkade det. Min hat tråd som var på skoj i humorforumet inkluderade alla operativystem och pekade inte ut något specifikt.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 12 gånger.
- Dimi
Jag håller med denna tråd är feg och omoralisk. Jag hade en dålig hår/windows dag när startade tråden och jag kände att jag behövde avreagera mig. Det var dumt och jag ber om ursäkt. Inget fel på det operativsystemet, det är bara annorlunda.DimensionX skrev:Men va bra, då löste du det problemet alldeles själv.Rasmus skrev:Men den finns inteDimensionX skrev:
Fäll upp startmenyn, högerklicka på den här datorn, egenskaper, välj "avancerat" tabben och "start återställning", bocka ur "automatic Reboot".
Annars kan man ju disabla windows Update och slå på det när man känner för en eventuell uppdatering (om man inte vill bli störd).
Sen tycker jag en hat tråd om Windows är ganska fegt, sätt upp en om Ubuntu och OS X också, det verkar mindre dubbelmoral.
Jag tyckte jag hörde nåt om att vi inte skall ha såna här trådar i forumet där vi fördömer allt utom det vi själva använder. Jag tror det var Urban som förespråkade det. Min hat tråd som var på skoj i humorforumet inkluderade alla operativystem och pekade inte ut något specifikt.
Jag hoppas att folk som har blivit medryckta i denna våg av lågt förakt mot windows också kan inse att de är ett ogentlemannamässigt uppträdande som inte tillför någon ökad trivsel på forumet.
-
*applåd*Dimi skrev:Jag håller med denna tråd är feg och omoralisk. Jag hade en dålig hår/windows dag när startade tråden och jag kände att jag behövde avreagera mig. Det var dumt och jag ber om ursäkt. Inget fel på det operativsystemet, det är bara annorlunda.DimensionX skrev:Men va bra, då löste du det problemet alldeles själv.Rasmus skrev:Men den finns inteDimensionX skrev:
Jag hoppas att folk som har blivit medryckta i denna våg av lågt förakt mot windows också kan inse att de är ett ogentlemannamässigt uppträdande som inte tillför någon ökad trivsel på forumet.
Förnuftigt resonemang och jag är den första att ge en komplimang.

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag hatar de så dåligt förkonfigurerade tjänsterna. Varför skall t.ex. tjänsten Distributed Link Tracker* vara igång från början på en WinXP Home-installation? Den finns väl en 10-15 såna meningslösa tjänster igång på en nyinstallerad XP...
* Håller koll på och uppdaterar eventuella genvägar (till filer) man skapat mellan datorn och en annan dator över ett nätverk.
* Håller koll på och uppdaterar eventuella genvägar (till filer) man skapat mellan datorn och en annan dator över ett nätverk.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Å andra sidan drar de ingen kraft på tomgång.farmfield skrev: Jag hatar de så dåligt förkonfigurerade tjänsterna. Varför skall t.ex. tjänsten Distributed Link Tracker* vara igång från början på en WinXP Home-installation? Den finns väl en 10-15 såna meningslösa tjänster igång på en nyinstallerad XP...
Värre vore om för få tjänster vore igång default så att windows inte fungerade.

Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 14 gånger.
-
Jag tror inte att hat trådar gynnar Ubuntu alls, snarare tvärtom. Man skall ha en ödmjuk attityd gentemot andra operativsystem när man framhäver sitt eget, det ger bättre intryck.
Men det brukar ofta vara så att ägare av operativsystem som är minoriteter brukar vara betydligt mer lojala och fanatiska än windowsanvändare. Se bara på ett Mac forum till exempel.
Går man till ett windowsforum så kan man läsa hur många tycker att windows är skit, eller att de inte har några högre tankar om microsoft. Men kör windows i alla fall pga spel och program (som jag).
Även om jag använder Ubuntu så har jag både distans och opartiskhet. Jag kan se de bra och dåliga sakerna med Ubuntu, precis som jag kan se de bra och dåliga sakerna med windows. Ni hör mig heller inte fördöma OS X eftersom jag vet för lite.
Så, ha glimten i ögat, lite distans och skratta åt Ubuntu också emellanåt, vi är inga fanatiker med en ensidig syn på operativsystem, eller hur?
Vi kan se det bra och det dåliga med alla OS.
(hoppas jag)
Men det brukar ofta vara så att ägare av operativsystem som är minoriteter brukar vara betydligt mer lojala och fanatiska än windowsanvändare. Se bara på ett Mac forum till exempel.

Går man till ett windowsforum så kan man läsa hur många tycker att windows är skit, eller att de inte har några högre tankar om microsoft. Men kör windows i alla fall pga spel och program (som jag).
Även om jag använder Ubuntu så har jag både distans och opartiskhet. Jag kan se de bra och dåliga sakerna med Ubuntu, precis som jag kan se de bra och dåliga sakerna med windows. Ni hör mig heller inte fördöma OS X eftersom jag vet för lite.
Så, ha glimten i ögat, lite distans och skratta åt Ubuntu också emellanåt, vi är inga fanatiker med en ensidig syn på operativsystem, eller hur?

Vi kan se det bra och det dåliga med alla OS.
(hoppas jag)
Du menar att du INTE skulle vilja att allt du vill köra fungerar under ubuntu? Själv är jag VÄLDIGT ensidig. Jag vill ha ETT operativsystem som fungerar som jag vill, med den programvaran jag vill ha. Det ska inte heller kosta en massa pengar och komma med ny svindyr version var 5:e år. Om det heter windows, ubuntu eller rent av OS/2 struntar jag i.DimensionX skrev: Så, ha glimten i ögat, lite distans och skratta åt Ubuntu också emellanåt, vi är inga fanatiker med en ensidig syn på operativsystem, eller hur?![]()

I övrigt håller jag helt och hållet med.
Senast redigerad av 1 guttergod, redigerad totalt 14 gånger.
- Alla synpunkter kring mina inlägg uppskattas, bra som dåliga.
-
Jag ser mer opartiskt på saken jag och är inte fanatisk åt något håll. Därför försöker jag ser förnuftigt på de olika operativsystemen, jag ser med hjärnan istället för hjärtat.guttergod skrev:Du menar att du INTE skulle vilja att allt du vill köra fungerar under ubuntu? Själv är jag VÄLDIGT ensidig. Jag vill ha ETT operativsystem som fungerar som jag vill, med den programvaran jag vill ha. Det ska inte heller kosta en massa pengar och komma med ny svindyr version var 5:e år. Om det heter windows, ubuntu eller rent av OS/2 struntar jag i.DimensionX skrev: Så, ha glimten i ögat, lite distans och skratta åt Ubuntu också emellanåt, vi är inga fanatiker med en ensidig syn på operativsystem, eller hur?![]()
Finns det brister i NÅGOT av dem, så försöker jag inte dölja det, lika lite som jag undanhåller att framhäva bra saker med dem.
Ubuntu kan lära från både Windows och OS X, precis som OS X och Windows kan lära från Ubuntu.
Den dröm man ofta har om att allt skall vara öppet och fritt är bra, men stämmer inget vidare med verkligheten.
Så låt oss acceptera den.

Dessutom så ger en ödmjuk syn betydligt bättre intryck på nya Ubuntuanvändare.
- ZX Spectrum
Det stora och enda problemet med Ubuntu/Linux är drivrutinerna till hårdvaran som jag ser det. Att inte alla spel och sådant fungerar är en sak, men om förutsättningarna blir samma i Linux som i Windows så ser jag inga nackdelar i Ubuntu/Linux.
-
Mac vs Windows vs Linux: Every OS Sucks!
Which Operating System is better? Is it OS X? What about Linux? Wait... don't forget BSD or Windows. The answer is, there IS no right answer. Yet, people still argue about it, and ask me every day which is best.
http://www.youtube.com/watch?v=XgGXNuGURs0
En till som tycks ha fattat.
Which Operating System is better? Is it OS X? What about Linux? Wait... don't forget BSD or Windows. The answer is, there IS no right answer. Yet, people still argue about it, and ask me every day which is best.
http://www.youtube.com/watch?v=XgGXNuGURs0
En till som tycks ha fattat.