Hitta datorer på nätverket!
Hitta datorer på nätverket!
Hej!
Jag har tagit över famlijens gammla laptop som jag nu har installerat xubuntu på. Och jag har en stationär dator med två nätverkskort, den har jag ubuntu på sen tidigare.
Så då tänkte jag om jag kunde koppla ihopp laptopen med min stationära via en ett av nätverkskorten och använda det andra för internett uppkoppling.
Problemet var att jag inte lyckades få datornerna att hitta varandra, kan man bara koppla ihop datorer med en vanlig nätverkssladd? Höra nått att den behöver vara korsad, men hur kollar man om den är det?
Sen undar jag bara om man kan få tillgång till internett till laptopen via den stationära om man kopplar på det här viset?
Tack på förhand!
Jag har tagit över famlijens gammla laptop som jag nu har installerat xubuntu på. Och jag har en stationär dator med två nätverkskort, den har jag ubuntu på sen tidigare.
Så då tänkte jag om jag kunde koppla ihopp laptopen med min stationära via en ett av nätverkskorten och använda det andra för internett uppkoppling.
Problemet var att jag inte lyckades få datornerna att hitta varandra, kan man bara koppla ihop datorer med en vanlig nätverkssladd? Höra nått att den behöver vara korsad, men hur kollar man om den är det?
Sen undar jag bara om man kan få tillgång till internett till laptopen via den stationära om man kopplar på det här viset?
Tack på förhand!
SV: Hitta datorer på nätverket!
Japp, det är en "korsad kabel" du ska ha. De ser precis likadana ut som vanliga nätverkskablar, men bara nästan. Lättast är antagligen att titta på förpackningen eller att fråga i butiken. Tycker man det är tråkigt finns ju alltid alternativt att fråga Wikipedia.elfizz skrev: kan man bara koppla ihop datorer med en vanlig nätverkssladd? Höra nått att den behöver vara korsad, men hur kollar man om den är det?
Jorå, det går alldeles utmärkt. Tror att Firestarter kan vara ett lämpligt alternativ för din del. Förvisso mest känd som ren brandvägg, men den fixar även att dela på en lina ut. Förövrigt är det inte alls ovanligt att brandväggar är samma burkar som även sköter andra nätverkigheter. Det är liksom trafikregler som trafikregler.elfizz skrev: Sen undar jag bara om man kan få tillgång till internett till laptopen via den stationära om man kopplar på det här viset?
För egen del så skulle jag dock satsa på en hemmarouter av enklare modell. De kostar i princip ingenting och på så vis blir inte laptopen beroende av att den stationära ska vara i gång. Då tar jag dock bara hänsyn till den rena nyttoeffekten. Den stora fördelen med din approach är att du kommer att lära dig en hel del på kuppen....
Ok tack så mycket, det ska jag testa nästa när jag kommer hem från förädrarna igen, så får vi se om jag behöver yttligare hjälp att ställa in brandväggen senare.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Visst är det enklast att gå och köpa en router. Men din egen tanke kan beskrivas som att du ville göra din stationära dator till just en router. Så frågan är hur mycket du vill mecka. Det du behöver göra är att att på den stationära slå på något som kallas forwarding. Sedan måste du, precis som andol skrev, ställa in brandväggen att släppa igenom trafik från laptopen till internet. Eftersom brandväggen i Ubuntu står helt öppen som standard, så handlar det om att den IP-adress du ger laptopen ska översättas till den adress du har mot internet på din stationära.
Varför hittar inte datorerna varandra? Hur har du kopplat ihop dom? De båda nätverkskorten behöver varsin IP-adress. Låt oss säga att det ena nätverkskortet får sin adress från av din internetleverantör. Den adressen får du antagligen dynamiskt och behöver inte bry dig om. För det andra nätverkskortet behöver du skapa ett eget nätverk. Det kortet kan du ge adressen 192.168.1.1. Sedan ger du laptopen adressen 192.168.1.2. Nu befinner båda datorerna sig på samma nätverk och borde kunna hitta varandra. Men laptopen kan ännu inte nå internet. För det måste du alltså slå på forwarding och ställa in brandväggen.
Varför hittar inte datorerna varandra? Hur har du kopplat ihop dom? De båda nätverkskorten behöver varsin IP-adress. Låt oss säga att det ena nätverkskortet får sin adress från av din internetleverantör. Den adressen får du antagligen dynamiskt och behöver inte bry dig om. För det andra nätverkskortet behöver du skapa ett eget nätverk. Det kortet kan du ge adressen 192.168.1.1. Sedan ger du laptopen adressen 192.168.1.2. Nu befinner båda datorerna sig på samma nätverk och borde kunna hitta varandra. Men laptopen kan ännu inte nå internet. För det måste du alltså slå på forwarding och ställa in brandväggen.
De är ihopp kopplade med en korsad natverkskabel.
Jag har försökt gjort som du sa nu och ge varje dator var sin ip-adress 192.168.1.1 och 192.168.1.2 men vad mer behöver jag göra för att det ska hitta varandra? Jag har försökt med ping 192.168.1.2 och så men får inget gensvar från den andra datorn.
Sen när jag försökte fixa ändringarna med brandväggen så fick jag svaret
Misslyckdes med att starta brandväggen. Enheten eth0 är inte redo
Vad kan man göra för att lösa det här?
Jag har försökt gjort som du sa nu och ge varje dator var sin ip-adress 192.168.1.1 och 192.168.1.2 men vad mer behöver jag göra för att det ska hitta varandra? Jag har försökt med ping 192.168.1.2 och så men får inget gensvar från den andra datorn.
Sen när jag försökte fixa ändringarna med brandväggen så fick jag svaret
Misslyckdes med att starta brandväggen. Enheten eth0 är inte redo
Vad kan man göra för att lösa det här?
glömde säga att när jag testar ping från laptopen så säger den
connect: Network is unreacheble
och jag har gett båda nätverkskorten en Statiskt IP adress, sen här nog båda datorerna samma Subnet mask som jag inte har någon aning om vad det är
connect: Network is unreacheble
och jag har gett båda nätverkskorten en Statiskt IP adress, sen här nog båda datorerna samma Subnet mask som jag inte har någon aning om vad det är
Senast redigerad av 1 elfizz, redigerad totalt 13 gånger.
- maths57
Du kan pröva att starta om nätverksanslutningarna. Gör det här på båda datorerna.
1. Öppna ett terminalfönster. Du hittar det i Progam - Tillbehör - Terminal.
2. Sedan skriver du följande kommando.
Det här stänger först ner nätverket och sedan startar man det igen. Det går också att använda restart.
3. Pröva nu att pinga från laptopen.
1. Öppna ett terminalfönster. Du hittar det i Progam - Tillbehör - Terminal.
2. Sedan skriver du följande kommando.
Kod: Markera allt
sudo /etc/init.d/networking stop
sudo /etc/init.d/networking start
3. Pröva nu att pinga från laptopen.
sudo ping 192.168.1.1
Ja nu hittar datorerna varandra med ping men mapparna som jag har delat ut på laptopen dyker fortfarande inte upp i nätverket.
När jag går in på: Platser Nätverket Windows-nätverket så borde den andra datorn dyka upp där, ser inte ens mapparna som jag har delat ut på den här datorn i nätverket.
När jag går in på: Platser Nätverket Windows-nätverket så borde den andra datorn dyka upp där, ser inte ens mapparna som jag har delat ut på den här datorn i nätverket.
- maths57
Har du kunnat installera Samba på laptopen? För att kunna gör det måste du vara uppkopplad till internet.
Ja det tror jag, har iaf delat ut mappen med Windows network (SMB)
- maths57
När du delade ut mappen borde du ha fått upp ett meddelande om att du måste installera Samba (och kanske också NFS). Var du då inte uppkopplad blev det aldrig installerat. Du kan kolla genom att göra så här.
Tecknet | får du fram genom att trycka AltGr+<.
Det du ska få upp är åtminstone en post som heter smbd.
ps -A | grep smb
Det du ska få upp är åtminstone en post som heter smbd.
Fick upp två poster så samba är installerat på den. Måste vara nått annat så är felet
Nu har jag testat att ssh mellan datorerna och det går bra. Så det måste vara nått med nätverksinställningarna.
Har letat efter någon how to hur man ska sätta upp näterket så det fungerar men hittar ingen, är det någon här som vet någon?
Har letat efter någon how to hur man ska sätta upp näterket så det fungerar men hittar ingen, är det någon här som vet någon?
Nu har jag kommit lite länge, men inte rikigt fått till det!
När jag går in på: Platser Anslut till server... Där väljer jag Windowsutdelning och skiver in ip nummret från laptopen så hittar jag den, men och så använder den väl samba som nätverket använder också men jag kan fortfarande inte hitta datorn i nätverket...
När jag går in på: Platser Anslut till server... Där väljer jag Windowsutdelning och skiver in ip nummret från laptopen så hittar jag den, men och så använder den väl samba som nätverket använder också men jag kan fortfarande inte hitta datorn i nätverket...