Tvärstopp mellan Xp och Ubuntu

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
SM6VAE
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Tvärstopp mellan Xp och Ubuntu

Inlägg av SM6VAE »

Hej där ute

Har fått tvärstopp med komunikationen mellan ubuntu (6.10)och Xp, innan funkade allt perfekt, följde guiden på youtube och fick ett fungerande nätverk mellan datorerna efter detta så installerade jag LAMP på ubuntu burken och allt var frid o fröjd, efter ett tag så valde jag att installerade om den andra burken till Xp pro (Xp home innan) hade diverse problem pga. små individer m a o BARN och efter detta vill inte ubuntu/Xp veta av varandra.

Vad kan jag ha missat? Ingen av datorerna ser den andra

Har kollat routern och det är inga problem, min gästbok ligger på ubuntu burken och den kommer jag åt via hemsida som ligger på One.com, så det är mellan dessa två datorer som det är stopp

Janne
Genom att försöka med det omöjliga
når man högsta graden av det möjliga.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: Tvärstopp mellan Xp och Ubuntu

Inlägg av andol »

Vet du att datorerna inte kan kommunicera, eller kan det vara så att de bara inte ser varandra?

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,21769.0.html
SM6VAE
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Tvärstopp mellan Xp och Ubuntu

Inlägg av SM6VAE »

Okej. fungera till viss del.
  • Ip-adress direkt från Win-datorn, då kommer http-servern (Apache) upp
  • Ip-adress direkt från Ubuntu-datorn, då är det stopp
  • Bytte till statisk ip i router och datorer, då ser jag win-datorn i ubuntu men innehållet kan inte visas
  • I windows ser jag inte Ubuntu datorn alls, det finns en till windows-burk till i nätverket men den syns inte den heller
Uppenbarligen så måste problemet ligga i windows, brandväggen stängde jag ned men det hjälpte inte

Överväger att installera Xp-home edition på datorn igen istället för Xp Pro(blem)

Janne
Genom att försöka med det omöjliga
når man högsta graden av det möjliga.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"