vista o ubuntu
SV: vista o ubuntu
OEM-licensen menade jag men jag har ju ubuntu nu, kan det bli strul, jag skaffar vista för en enda anledning jag har inte lust att lägga ner x antal timmar för att få kringutrustning att funka med linux o ibland hur man en försöker så funkar det inte alls!
Men om det i framtiden kommer ett linux som man inte behöver ändra o dona för att tex få ett bluetooth headset att funka så då finns det ingen anledning att ha windows mer.
95% är väldigt bra med linux, men jag väntar på 100€ bra o det tror jag kommer i framtiden, bara dem stora företagen på elektronik börjar göra drivrutiner åt linux!
Men om det i framtiden kommer ett linux som man inte behöver ändra o dona för att tex få ett bluetooth headset att funka så då finns det ingen anledning att ha windows mer.
95% är väldigt bra med linux, men jag väntar på 100€ bra o det tror jag kommer i framtiden, bara dem stora företagen på elektronik börjar göra drivrutiner åt linux!
Då bryter du mot licensavtalet. Men rent praktiskt så bör det fungera ändå.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Vilket licensavtal? Då har jag missat nåt.
Han tänker ju bara installera om OEM på samma dator. Och MS kan väl knappast kräva ensamrätt på datorn. Däremot rent praktiskt så kan man förlora supporten.
Han tänker ju bara installera om OEM på samma dator. Och MS kan väl knappast kräva ensamrätt på datorn. Däremot rent praktiskt så kan man förlora supporten.
Jag tycker att alla dessa svar är lite krångliga. Med XP-skivan startad kan man ta bort alla partitioner och skapa en ny till XP. Gäller väl för Vista oxå? Efter Vista install så in med Ubuntu-skivan och låt Ubuntu skapa en egen partition. Gör man så så är ju disken tom då man startar Vista installationen och då blir det väl inga problem?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Men varför ta bort ubuntu när han redan har en färdig installation? Bättre att göra en ny partition som han lägger vista på.Turbo skrev: Jag tycker att alla dessa svar är lite krångliga. Med XP-skivan startad kan man ta bort alla partitioner och skapa en ny till XP. Gäller väl för Vista oxå? Efter Vista install så in med Ubuntu-skivan och låt Ubuntu skapa en egen partition. Gör man så så är ju disken tom då man startar Vista installationen och då blir det väl inga problem?
Om jag förståt saken rätt så ska han inte installera om utan installera på en dator som redan har ubuntu inlagt. Det är ett brott mot oem-licenses enligt dustinhome:
@KiviE
Vad som är enklast kan han bara veta själv. Han ville väl inte hålla på och partitionera? Då är Turbos förslag bra tycker jag. Då får ubuntu ta hand om alla tekniska detaljer kring partitioneringen. Enda nackdelen är väl att alla data han sparat kommer försvinna, men det verkar ju inte som att det är något problem.
Hade det varit jag som köpt operativsystemet så hade jag inte brytt mig så mycket. Har själv installerat oem-vista på en dator, UTAN att ha satt på den lilla klisterlappen. Så busig är jag.Notera:
Detta är en s.k. OEM-licens vilket innebär att du som kund får köpa den till kraftigt reducerat pris.
Dock måste nedanstående krav uppfyllas för att få installera och använda licensen:
* Du som kund få endast installera OEM-licensen på en ny dator.
T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem.
* Klisterlappen som medföljer OEM-licensen där bl.a. licensnyckeln står skriven måste klistras på den nya datorn vid installationen.
* OEM-licensen är bunden till den specifika datorn som den installeras på enligt systembyggaravtalet.
Samtliga ovanstående villkor går du som kund med på och godkänner avtalet när du bryter förpackningen.
@KiviE
Vad som är enklast kan han bara veta själv. Han ville väl inte hålla på och partitionera? Då är Turbos förslag bra tycker jag. Då får ubuntu ta hand om alla tekniska detaljer kring partitioneringen. Enda nackdelen är väl att alla data han sparat kommer försvinna, men det verkar ju inte som att det är något problem.
Läs svar 15 Rick vill ta bort Ubuntu innan han installerar VistaKiviE skrev:Men varför ta bort ubuntu när han redan har en färdig installation? Bättre att göra en ny partition som han lägger vista på.Turbo skrev: Jag tycker att alla dessa svar är lite krångliga. Med XP-skivan startad kan man ta bort alla partitioner och skapa en ny till XP. Gäller väl för Vista oxå? Efter Vista install så in med Ubuntu-skivan och låt Ubuntu skapa en egen partition. Gör man så så är ju disken tom då man startar Vista installationen och då blir det väl inga problem?

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ah missade några svar tydligenTurbo skrev:Läs svar 15 Rick vill ta bort Ubuntu innan han installerar VistaKiviE skrev:Men varför ta bort ubuntu när han redan har en färdig installation? Bättre att göra en ny partition som han lägger vista på.Turbo skrev: Jag tycker att alla dessa svar är lite krångliga. Med XP-skivan startad kan man ta bort alla partitioner och skapa en ny till XP. Gäller väl för Vista oxå? Efter Vista install så in med Ubuntu-skivan och låt Ubuntu skapa en egen partition. Gör man så så är ju disken tom då man startar Vista installationen och då blir det väl inga problem?![]()

Som hagelnut säger skulle jag inte heller ha brytt mig. Vad blir det för skillnad om jag tar bort ubuntu först för att sen installera igen? Jo skillnaden blir en installation extra, fast med mindre krångel. Blir ju lika mycket fel att ta bort ubuntu först och installera vIsta och sen installera ubuntu igen som att installera vista fastän man redan har ubuntu installerat, tycker jag iaf.
Men kör på den metod du känner verkar bäst.
@KiviE
Ja, vad gäller oem-licensen är det kört hur han än gör.
@Rick
Det är säkert inga problem att installera vista även om där finns ett os redan. Det är väl bara att testa.
Ja, vad gäller oem-licensen är det kört hur han än gör.
@Rick
Det är säkert inga problem att installera vista även om där finns ett os redan. Det är väl bara att testa.