Kattråden!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Katttråden!

Inlägg av Grön Göling »

Jag tittar på bilderna av alla underbara katter och så känner jag att jag snart gör en Ernst!

"JAG GÅR IGÅNG PÅ DET HÄR!"

::)
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Vänta bara, snart ska jag med visa kattbilder :(
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Toobie

Inlägg av Toobie »

Här är min katt, Kraken. Han vågar inte visa sig helt å hållet.  :)
Min morbror hitta han intill motorvägen alldelles ensam i regnet. De såg nått som blänkte till intill vägen ifrån billyktorna och stannade och fick syn på en liten genblöt skrikandes kattunge. De väntade cirka 10 minuter men ingen kom och hämta upp han, så de tog med han till oss. Idag är han en lat, lagom tjock katt i sina bästa år.
Han är en norsk skogskatt.

Bild
Boldly going nowhere
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Javisst är de söta! 
Bilagor
cat2.jpg
cat1.jpg
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Supreme skrev: Han är en norsk skogskatt.
Visst är dem fina? Bästa rasen egenligt mig :D.
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Rasmus skrev:
Supreme skrev: Han är en norsk skogskatt.
Visst är dem fina? Bästa rasen egenligt mig :D.
Perser är också fina katter, har själv haft en sköldperser. Otroligt bra lynne har de också.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Här är Svante( från början Dante, uppstigen för katthelvetetets nio kretsar = utekatt),
fick denna charmör från Katthjälpen i Göteborg omhändertar, vårdar, avlusar och kasterar utekatter och annonserar dem till hugade spekulanter.

Här framgår inte riktig men han saknar ett öga och är lite sned i käken och saknar en eller två tänder. Men maken till kelig och go kille finns inte!
Bilagor
svante.jpg
lennart_sj
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av lennart_sj »

Har ni läst TS Eliots kattdikter? Jag är ingen stor diktälskare, men "Om kattnamn" gillar jag.

Att ge namn åt en katt, det är knepigt som katten. 
Det finns inte många som duger till de'!
Man grubblar sig tokig av grubbel om natten. 
ETT namn är för lite. En katt vill ha TRE!
Först har vi det namnet som används därhemma, 
det enkla, rejäla, som Peter och Tom
och Viktor och Jonatan, Hugo och Emma -
förnuftiga namn, som envar tycker om. 
Och om man vill undvika banaliteter
så kan man väl flottare namn hitta på 
som Plato, Admetus, Elektra, Demeter -
förnämliga namn men rejäla ändå.
Och sen ska man hitta nåt säreget åt'en,
nåt ovanligt kattnamn med resning och glans 
så katten kan känna sig stolt och belåten
och snurra mustaschen och svänga sin svans. 
Och sådana namn har jag några på lager 
som Munkustrap, Quaxo och Korikopatt
och Bombalurina och Fille Podager.
Det är namn som blott bärs av en endaste katt.
Till sist ska ni veta att misse och missa
har något som inte för människor är,
det namnet som ingen i världen kan gissa,
som katten om natten i hemlighet bär.
Och ser ni en kisse som tyst mediterar
och grubblar, försjunken i länstolens famn
då vet ni mesamma på vad han funderar.
Han grundar och blundar - begrundar sitt namn,
sitt nattliga, kattliga,
evigt ofattliga,
allra förtegnaste, egnaste namn.

Ur T.S. Eliot: De knepiga katternas bok
Övers. Britt G. Hallqvist
1987 ISBN 91 7160 793 5

Orginaltitel: Old Possum's Book of Pratical Cats (1939)
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

Tack för att ni bjuder på era underbara kattbilder.

Min Sessan hälsar, hon ligger som vanligt ovanpå bildskärmen.  ;D
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

En till bild på min före detta vildkatt, Nisse.
Bilagor
Nisse 3.jpg
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

En riktig bamse-katt!
Bilagor
bigcat.jpg
Johanna
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Johanna »

Supreme skrev: Här är min katt, Kraken. Han vågar inte visa sig helt å hållet.  :)
Min morbror hitta han intill motorvägen alldelles ensam i regnet. De såg nått som blänkte till intill vägen ifrån billyktorna och stannade och fick syn på en liten genblöt skrikandes kattunge. De väntade cirka 10 minuter men ingen kom och hämta upp han, så de tog med han till oss. Idag är han en lat, lagom tjock katt i sina bästa år.
Han är en norsk skogskatt.
Förlåt, men det är han inte ;) En Norsk Skogkatt (utan s i mitten för övrigt) är en raskatt med stamtavla och hela kittet. En långhårig katt utan stamtavla är oftast en vanlig bondkatt, eller kan vara en huskatt som är en blandning mellan olika raser eller någon ras och bondkatt. Det gäller även korthåriga katter naturligtvis. Bara för att den är långhårig behöver den inte ha några som helst raser i sig som sagt, och en katt man hittat vid vägen är en huskatt, eftersom alla katter utan stamtavla är det, oavsett om föräldrarna är renrasiga och av samma ras.

Ingen stamtavla = huskatt.

De två raser som ofta förväxlas med huskatter/bonnkatter är som sagt Norsk Skogkatt - förväxlas med långhåriga bondkatter - och Europé (även kallad Europeiskt Korthår) - förväxlas med vanliga bondkatter. Men som sagt, båda är raskatter med stamtavla, ingen sådan - ingen raskatt.

Och för den som funderar på att köpa (ras)katt, gå inte på de där annonserna på Blocket och liknande om "(norsk) skogskatt", "raskatt utan stamtavla", "blandning mellan den och den rasen" osv. Oftast tar de överpriser, visserligen något lägre än en renrasig katt men de har definitivt inte de utgifterna riktiga uppfödare har. En uppfödare går sällan plus på sitt katteri, faktum är att jag tror inte någon alls gör det pga diverse tester av föräldradjuren (virus, bla.a. "Kattaids", och genetiska sjukdomar) plus att ungarna är veterinärbesiktigade, vaccinerade och ID-märkta vi leverans, ibland även kastrerade.

De här som säljer "nästanraser" har inga utgifter att tala om egentligen, mer än extra mat och sand och plockar in någon tusenlapp i ren vinst på varje unge, lite beroende på exakt hur mycket de tar. Har man tur är de dessutom på sin höjd avmaskade när man får dem (vilket oftast inte ens behövs med riktiga raskatter), och utan stamtavla har man ingen som helst garanti för att den verkligen har de föräldrar som påstås. Har man otur är det inavel i dem också - och nära sådan - vilket man inte heller kan veta, och är det en blandras eller oreggad "renras" är föräldradjuren garanterat inte testade mot de genetiska sjukdomar som förekommer inom raserna, vilket betyder att ungen man är intresserad av löper förhöjd risk att t.ex. utveckla hjärtsjukdom eller liknande.

Vill man ha en renrasig skogis (Norsk Skogkatt) är förresten första och enklaste steget för att sortera bort oseriösa säljare att utesluta alla annonser där det stavas med ett s i mitten, de som kan sin ras vet hur man stavar till den också ;)

Hoppas mitt inlägg gav er lite nya kunskaper i katternas, och kattfolkets, komplicerade värld :)

Edit: stavfel
Senast redigerad av 1 Johanna, redigerad totalt 14 gånger.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Johanna skrev: Ingen stamtavla = huskatt.
Så om jag river papprena för Nota som du ser på min avatar. Då är inte han en Quarter längre?

Självklart är han fortfarande det. Men det är inte mer än mina ord som kan bevisa det. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Johanna

Inlägg av Johanna »

Emil.s skrev:
Så om jag river papprena för Nota som du ser på min avatar. Då är inte han en Quarter längre?

Självklart är han fortfarande det. Men det är inte mer än mina ord som kan bevisa det. ;)
Fast med en katt kan du kan beställa en ny ;-) Men skulle en raskatt springa bort, bli upphittad och upphittaren aldrig få tag på ägaren blir den formellt en huskatt, fast under ny identitet förstås. Du kan para två katter med stamtavla, av samma ras, och låta bli att regga ungarna, då blir ungarna huskatter. "Huskatt" är helt enkelt ingen ras i sig själv utan ett samlingsnamn för katter som formellt sett inte är av någon specifik ras, och beviset på att katten är av en viss ras är det där lilla pappret som kallas stamtavla.

Säljer du din pålle utan papper blir han ju en sådan där med "okänd härstamning", även om du skulle rabbla upp stammen fritt ur minnet. Ingen större skillnad ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det fungerar på samma sätt med rashundar. Oregistrerade kallas blandras även om dom skulle ha fullständigt rasrena föräldrar (av samma ras).
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Johanna

Inlägg av Johanna »

vulfgar skrev: Det fungerar på samma sätt med rashundar. Oregistrerade kallas blandras även om dom skulle ha fullständigt rasrena föräldrar (av samma ras).
Jo precis. Skillnaden med katter är att bondkatter inte är blandraser utan en kattyp som uppkommit naturligt och som man utvecklat olika raser ifrån. Alla är inte från den svenska (nordeuropeiska) bondkatten naturligtvis, snarare bara en, utan dess olika motsvarigheter runt om i världen. Därför är det väl lättast att kalla alla utan stamtavla för "huskatt", "blandras" hade blivit väldigt missvisande.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Johanna skrev:
Emil.s skrev:

Fast med en katt kan du kan beställa en ny ;-) Men skulle en raskatt springa bort, bli upphittad och upphittaren aldrig få tag på ägaren blir den formellt en huskatt, fast under ny identitet förstås. Du kan para två katter med stamtavla, av samma ras, och låta bli att regga ungarna, då blir ungarna huskatter. "Huskatt" är helt enkelt ingen ras i sig själv utan ett samlingsnamn för katter som formellt sett inte är av någon specifik ras, och beviset på att katten är av en viss ras är det där lilla pappret som kallas stamtavla.

Säljer du din pålle utan papper blir han ju en sådan där med "okänd härstamning", även om du skulle rabbla upp stammen fritt ur minnet. Ingen större skillnad ;)
Helt klart är det en skillnad. Åker jag på en hästtävling så kan man oftast säga direkt att den hästen är en Nordis, den är en Quarter, eller den är en travare.
Utan papper.

Däremot kan jag kanske inte ställa upp i en SQHA tävling utan papper.

Men en norsk skogkatt som det gällde ovan här, är oftast lika lurvig och trevlig, även utan papper. Däremot kanske jag inte kan ställa upp den på någon kattutställning.
Men det kanske man ine har något intressa av heller. :P

Jag är "Emil Sandnabba", med som utan ID-kort. ;)

Men håller man på seriöst så är det ju självklart att man måste skilja på stamtavla och inte. Även om våran "Lurven" är misstänkt lik en "Norsk" ibland, så är närmsta Norska Skogkatten* hans mormor, som också saknar stamtavla.
* Alltså ingen "Norsk Skogkatt" enligt dessa "visa" människor. Men enligt mig, och de flesta andra, absolut.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Jag vill ha en Maine Coon!
En jättestor en!  ;D

(Nej, jag har fortfarande inte lyckats få till bilder på katterna. Om man försöker fota dem i soffan, så försvinner de lixom in i mönstret och i sängarna sover de bara...och sover och sover....och på golvet ränner de som radiobilar i full fart så att man inte hinner)
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Fruktansvärt OT

En av de mer fascinerande sakerna med den här tråden är egentligen namnet på den.  :)
Man ser inte så ofta tre t på rad sådär.  ;D
Johanna

Inlägg av Johanna »

Emil.s skrev:
Men en norsk skogkatt som det gällde ovan här, är oftast lika lurvig och trevlig, även utan papper. Däremot kanske jag inte kan ställa upp den på någon kattutställning.
Men det kanske man ine har något intressa av heller. :P

Jag är "Emil Sandnabba", med som utan ID-kort. ;)

Men håller man på seriöst så är det ju självklart att man måste skilja på stamtavla och inte. Även om våran "Lurven" är misstänkt lik en "Norsk" ibland, så är närmsta Norska Skogkatten* hans mormor, som också saknar stamtavla.
* Alltså ingen "Norsk Skogkatt" enligt dessa "visa" människor. Men enligt mig, och de flesta andra, absolut.
Nej, det är det inte. Två helt vanliga bondkatter kan få ungar som är långhåriga, eftersom långhårsanlaget är recessivt, och alltså i många amatörers ögon är Norska Skogskatter. Långhårsanlaget finns även bland bondkatter, att kalla en långhårig bondkatt Norsk Skogkatt är som att kalla en pitbullkorsning för amstaff bara för att de råkar påminna lite om varandra rent utseendemässigt och den rena varianten av den tidigare råkar ha samma ursprung som den senare.

Norsk Skogkatt är inte ett annat ord för långhårig bondkatt, en bondkatt är en bondkatt oavsett om den är lång- eller korthårig. Spelar ingen roll vad folk som inte är insatta inom kattvärlden tror och tycker.

Emil.s du är faktiskt på samma nivå som den som kallar skärmen för "datan" och burken för "hårddisken" om du fortsäter envisas emd att alla långhåriga bonnkatter är Norska skogkatter bara flr att de är långhåriga ;)

Hundar och hästar är annorlunda för där finns inte ursprunget till raserna kvar, och finns de är de renavlade sedan många år och alltså formella raser i sig själva. Det är därför du kan peka ut ungefär vad en häst är för ras oavsett om det finns papper på det eller inte. Kattaveln är såpass ny att det inte fullt lika kontrollerade ursprunget finns kvar, och alltså finns det vissa katter som inte är av någon ras alls som kan ha drag av en viss ras som inte avlats på något mer extremt utseende.

Och förresten, en huskatt, oavsett om det är en bondkatt, blandras eller oreggad "helras" - lång- eller korthårig - kan ställa upp på kattutställning, allt du behöver är ett huskattbevis, vilket alla huskatter kan få, och att den är kastrerad om den är över 10 månader. Den kan inte ta några cert men ändå bli bästa katt på utställningen. ;)

Sen undrar jag varför det är så viktigt att felaktigt kalla (och därför även utge) långhåriga bondkatter för "Norsk Skogkatt", duger inte katten som den är utan behöver ett finare namn? Jag har två huskatter, den ena typisk bondkatt den andra kanske någon form av rasinblandning, men inte känner jag ett behov av att felaktigt kalla den första för Europé för det, eller spekulera i vilka raser det kan finnas i den lilla. De är fina som de är, det enda det tjänar till att hålla på som du och många andra är att förstöra för de som föder upp renrasiga katter och sänka kattens status ytterligare. För om inte de som äger bondkatter själva tycker att de är fina nog hur ska man få folk som inte är så intresserade av katter att tycka att de är något värda? För det är inte raskattägare som flikar in att en huskatt "bara" är en huskatt, utan det är ofta huskattägaren själv som gör det, och går det uppfinna en raskatt bakgrund så gör många det, just för att de då får högre status i sina egna ögon. Enligt den mer ärliga kattvärlden gör de bara bort sig.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"