"JAG GÅR IGÅNG PÅ DET HÄR!"

Visst är dem fina? Bästa rasen egenligt migSupreme skrev: Han är en norsk skogskatt.
Perser är också fina katter, har själv haft en sköldperser. Otroligt bra lynne har de också.Rasmus skrev:Visst är dem fina? Bästa rasen egenligt migSupreme skrev: Han är en norsk skogskatt..
Förlåt, men det är han inteSupreme skrev: Här är min katt, Kraken. Han vågar inte visa sig helt å hållet.![]()
Min morbror hitta han intill motorvägen alldelles ensam i regnet. De såg nått som blänkte till intill vägen ifrån billyktorna och stannade och fick syn på en liten genblöt skrikandes kattunge. De väntade cirka 10 minuter men ingen kom och hämta upp han, så de tog med han till oss. Idag är han en lat, lagom tjock katt i sina bästa år.
Han är en norsk skogskatt.
Så om jag river papprena för Nota som du ser på min avatar. Då är inte han en Quarter längre?Johanna skrev: Ingen stamtavla = huskatt.
Fast med en katt kan du kan beställa en ny ;-) Men skulle en raskatt springa bort, bli upphittad och upphittaren aldrig få tag på ägaren blir den formellt en huskatt, fast under ny identitet förstås. Du kan para två katter med stamtavla, av samma ras, och låta bli att regga ungarna, då blir ungarna huskatter. "Huskatt" är helt enkelt ingen ras i sig själv utan ett samlingsnamn för katter som formellt sett inte är av någon specifik ras, och beviset på att katten är av en viss ras är det där lilla pappret som kallas stamtavla.Emil.s skrev:Så om jag river papprena för Nota som du ser på min avatar. Då är inte han en Quarter längre?Johanna skrev: Ingen stamtavla = huskatt.
Självklart är han fortfarande det. Men det är inte mer än mina ord som kan bevisa det.
Jo precis. Skillnaden med katter är att bondkatter inte är blandraser utan en kattyp som uppkommit naturligt och som man utvecklat olika raser ifrån. Alla är inte från den svenska (nordeuropeiska) bondkatten naturligtvis, snarare bara en, utan dess olika motsvarigheter runt om i världen. Därför är det väl lättast att kalla alla utan stamtavla för "huskatt", "blandras" hade blivit väldigt missvisande.vulfgar skrev: Det fungerar på samma sätt med rashundar. Oregistrerade kallas blandras även om dom skulle ha fullständigt rasrena föräldrar (av samma ras).
Helt klart är det en skillnad. Åker jag på en hästtävling så kan man oftast säga direkt att den hästen är en Nordis, den är en Quarter, eller den är en travare.Johanna skrev:Fast med en katt kan du kan beställa en ny ;-) Men skulle en raskatt springa bort, bli upphittad och upphittaren aldrig få tag på ägaren blir den formellt en huskatt, fast under ny identitet förstås. Du kan para två katter med stamtavla, av samma ras, och låta bli att regga ungarna, då blir ungarna huskatter. "Huskatt" är helt enkelt ingen ras i sig själv utan ett samlingsnamn för katter som formellt sett inte är av någon specifik ras, och beviset på att katten är av en viss ras är det där lilla pappret som kallas stamtavla.Emil.s skrev:Så om jag river papprena för Nota som du ser på min avatar. Då är inte han en Quarter längre?Johanna skrev: Ingen stamtavla = huskatt.
Självklart är han fortfarande det. Men det är inte mer än mina ord som kan bevisa det.
Säljer du din pålle utan papper blir han ju en sådan där med "okänd härstamning", även om du skulle rabbla upp stammen fritt ur minnet. Ingen större skillnad![]()
Nej, det är det inte. Två helt vanliga bondkatter kan få ungar som är långhåriga, eftersom långhårsanlaget är recessivt, och alltså i många amatörers ögon är Norska Skogskatter. Långhårsanlaget finns även bland bondkatter, att kalla en långhårig bondkatt Norsk Skogkatt är som att kalla en pitbullkorsning för amstaff bara för att de råkar påminna lite om varandra rent utseendemässigt och den rena varianten av den tidigare råkar ha samma ursprung som den senare.Emil.s skrev:
Men en norsk skogkatt som det gällde ovan här, är oftast lika lurvig och trevlig, även utan papper. Däremot kanske jag inte kan ställa upp den på någon kattutställning.
Men det kanske man ine har något intressa av heller.
Jag är "Emil Sandnabba", med som utan ID-kort.
Men håller man på seriöst så är det ju självklart att man måste skilja på stamtavla och inte. Även om våran "Lurven" är misstänkt lik en "Norsk" ibland, så är närmsta Norska Skogkatten* hans mormor, som också saknar stamtavla.
* Alltså ingen "Norsk Skogkatt" enligt dessa "visa" människor. Men enligt mig, och de flesta andra, absolut.